SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

Paavolan mukaan sote-uudistusta ei saa ajaa väkisin maaliin, kun tiedämme jo, että uudistus ei ole toimiva. On kuultava ja kuunneltava asiantuntijoita ja pystyttävä ottamaan aikalisä. Sote-uudistus on ollut alusta alkaen niin suuri poliittinen kysymys, että kansalaisten paras on unohtunut.

Rahoituslakia on perustuslakivaliokunnan mukaan muutettava siten, että ”se turvaa riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksen ja poikkeustilanteissa maakunnan edellytykset perus- ja ihmisoikeuksien toteuttamiseen”.

Sote-uudistuksen tärkein tehtävä on turvata palvelut kaikille kansalaisille. Se tarkoittaa, että palvelujen laadun on oltava hyvä. Hyvää palvelua ei voida tuottaa ilman, että koulutettua hoitohenkilökuntaa on riittävästi. Paavola muistuttaa myös, ettei työntekijöille saa siirtää vastuuta siitä, jos työpaikoilla ei ole mahdollisuus toteuttaa hyvää hoitoa. Työntekijät ovat jo nyt puun ja kuoren välissä, kun he joutuvat tekemään työtään täysin riittämättömillä resursseilla erityisesti vanhustenhoidossa. Hoitajien työn tekeminen on mahdotonta ilman riittävää henkilöstöä.

Kuntataloudessa on nyt epäterve häiriötilanne. Vuoden 2020 tuleva valtionosuusjärjestelmä on pakottanut kunnat alibudjetoimaan sote-palvelujaan. Mitä vähemmän kunnat nyt panostavat sote-palveluihin, sen pienemmät rahalliset menetykset niille tulevat mahdollisesti uuden syntyvän maakuntahallinnon syntyessä.

Vanhusten ja vammaisten palvelut on tarkoitus rahoittaa alimitoitetuilla asiakasseteleillä ja budjeteilla. Lakiesityksessä todetaan, että asiakas voi halutessaan hankkia tarvitsemansa lisäpalvelut omalla rahalla. Asiakas todennäköisesti maksaa siten kotihoidossa omalla rahalla lisäpalveluna esimerkiksi ulkoilun, siivouksen, ruoan lämmityksen ja riittävän palveluajan. Pelkän asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin varassa sinnittelevä joutuu tyytymään vähempään. Paavolan mukaan kaikilla kansalaisilla on oltava oikeus hyvään vanhustenhoitoon. – Sote-uudistus ei saa lisätä kansalaisten eriarvoisuutta, Paavola vaatii ja toteaa perustuslakivaliokunnan kannanoton tarkoittavan myös sitä, että maakuntien on pakko varata riittävät rahat myös näihin asiakasseteleihin ja henkilökohtaisiin budjetteihin.

Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa jo nyt kuntien vapaaehtoisten kuntayhtymien perustamisen. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää tätä mallia edelleen toimivana ja parhaana mallina.

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

SuPer: Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy lisääntyneinä sairauspoissaoloina13.5.2019 13:43:23 EESTTiedote

Työterveyslaitoksen julkaiseman Kunta10-tutkimuksen mukaan kunta-alalla sairauspoissaolot ovat lisääntyneet ja ikäryhmien väliset erot ovat tasoittuneet. Ammattiryhmistä muun muassa lähihoitajilla on paljon sairauspoissaoloja. – Lähihoitajien työn kuormittavuus näkyy sairauspoissaoloissa ja erityisesti nuoret ovat kuormittuneita. Työn johtamiseen ja työntekijöiden määrään tulee kiinnittää huomiota, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii.

SuPer kräver av regeringen de utlovade lösningarna till problemen inom vårdbranschen8.5.2019 12:36:19 EESTTiedote

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf förväntar sig att regeringsförhandlarna kommer med lösningar som infriar partiernas vallöften och rättar till de missförhållanden gällande vårdarnas arbetshälsa och patienternas säkerhet. Den kommande regeringen ska säkerställa skötardimensioneringen, ändra lagen om småbarnspedagogik, återinföra lämplighetsprov och främja lika löner.

SuPer edellyttää hallitukselta lupausten mukaisia ratkaisuja hoitoalan ongelmiin8.5.2019 12:12:31 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry odottaa hallitusneuvottelijoilta ratkaisuja, joilla lunastetaan puolueiden vaalilupaukset ja korjataan epäkohdat niin hoitajien työhyvinvoinnissa kuin hoidettavien turvallisuudessakin. Tulevan hallituksen on varmistettava hoitajamitoitukset, muutettava varhaiskasvatuslakia, palautettava soveltuvuuskokeet ja edistettävä palkkatasa-arvoa.

SuPerin edustajisto: Hallitusohjelmassa on luotava edellytykset turvalliselle hoidolle25.4.2019 10:36:25 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto keskusteli kokouksessaan liiton keskeisimmistä hallitusohjelmatavoitteista. Vanhustenhoidon epäkohdat on korjattava, ja lakiin on kirjattava hoitajamitoitus. Pakolliset, karsivat soveltuvuuskokeet on saatava lakiin, jotta luodaan edellytykset turvalliselle ja laadukkaalle hoidolle. Varhaiskasvatuslaista on poistettava henkilöstömitoitukseen liittyvä poikkeamispykälä, jotta mahdollistetaan hyvä hoiva. SuPerin edustajisto vaatii, että työntekijöille on varmistettava edellytykset tehdä työtään hyvin. Hallitusohjelmassa on myös edistettävä palkkatasa-arvon toteutumista.