SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Laadukkaalla saattohoidolla parannetaan elämän laatua

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola näkee parantumattomasti sairaiden hoidon ja saattohoidon kehittämisen erittäin tärkeänä. Eutanasiakeskustelu ei saa olla lähtökohta ja viedä tilaa saattohoidon kehittämiseltä. Sosiaali- ja terveysministeriö antoi tällä viikolla uudet saattohoitosuositukset. Tavoitteena on tarjota oireita lievittävä hoito ja saattohoito jokaiselle potilaalle asuinpaikasta riippumatta. Suosituksessa tehostetaan kotisaattohoidon laatua ja saatavuutta. SuPerin puheenjohtajan mukaan saattohoitoon on suunnattava riittävästi koulutettua hoitohenkilökuntaa ja täydennyskoulutusta.

Suositus korostaa parantumattomasti sairaiden hoidon ja saattohoidon laatukriteereitä ja omavalvontasuunnitelmaa, mutta riittävästä henkilöstömäärästä ei ole mainintaa. Laadukas kuolevien hoito edellyttää aina riittävää määrää ammattitaitoista hoitohenkilökuntaa.
– Kuolevaa ihmistä ei hoideta muun hoitotyön ohessa, puheenjohtaja Paavola.
– Jokaisella on oikeus arvokkaaseen saattohoitoon ja kuolemaan.

Kehittämistyötä tulee toteuttaa suosituksen mukaisesti huomioiden kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt. Kuolevien hyvä hoito toteutuu laajemmin eri toimijoiden verkostomaisena yhteistyönä, kuten suosituksessa todetaan. Uusi suositus korostaa, että parantumattomasti sairaiden hoito ja saattohoito kuuluvat kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden perustaitoihin. Suosituksessa on kiinnitetty huomiota, että vain lähihoitajakoulutuksessa saattohoidolle on määritelty ammattitaitovaatimukset.

Tulevaisuudessa saattohoito keskittyy entistä enemmän kotiin ja kodinomaisiin ympäristöihin, joissa lähihoitajat ovat suurin yksittäinen, koulutettu terveydenhuollon ammattikunta. Ikäihmiset hoidetaan yhä useammin kodeissa ja kodinomaisissa ympäristöissä elämän loppuun saakka. Monet kehitysvammaiset sekä mielenterveys- ja päihdeasiakkaat kuolevat kodinomaisissa asumisyksiköissä. Turvaamalla riittävä määrä hoitajia ja ylläpitämällä sekä kehittämällä heidän ammattitaitoaan voidaan asiakkaille tarjota paras mahdollinen hoito elämän loppuvaiheessa.

Kuolevien hyvä hoito edellyttää kokonaisvaltaista hoitotyötä, perushoidon tuntemusta sekä tietoa kivun hoidosta ja kipukokemuksista. Riittävä kivun lievitys on keskeinen osa hyvää saattohoitoa. Lähihoitajan rooli saattohoidossa on luoda hoitoympäristöstä rauhallinen ja turvallinen, kohdata kuoleva ihminen arvokkaasti ja toteuttaa hänen hoitoaan ja tarpeitaan huomioiden fyysiset, psyykkiset, henkiset, hengelliset ja sosiaaliset tarpeet sekä kuolevan omaiset.

Saattohoidossa tarvittavien lääkkeiden saatavuuteen yksiköissä on suosituksessa kiinnitetty huomiota. Lisäksi tulee huomioida, että lähihoitajat ovat tärkeä ammattiryhmä kuolevien lääkehoidon toteutumisessa keskeytyksettä. He tekevät kolmivuorotyötä. Mikäli halutaan varmistaa asianmukainen ja laadukas kuolevien hoito, tulee lähihoitajien voida vastata laaja-alaisesti asiakkaiden hoidon tarpeisiin.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola 050 5275 085

SuPer: Varhaiskasvatuksen lakiesitys ei korjaa alan ongelmia – Osa varhaiskasvatuksen työntekijäliitoista järjestää mielenilmauksen 25.4.20.4.2018 14:25Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPer vaatii työnantajia ottamaan vastuun hoidon laadusta – lomake jakoon työpaikoille19.4.2018 12:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannustaa hoitajia suuntaamaan vastuun hoidon laadusta sinne, minne se kuuluu, eli työnantajalle. SuPer jakaa tästä päivästä alkaen jäsenilleen lomakkeita, joissa työnantajaa pyydetään ottamaan vastuu siitä, että työntekijä joutuu alittamaan hyvän hoidon vaatimukset. Hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Palvelusuunnitelmat eivät toteudu liian pienen henkilöstömäärän vuoksi.

Lastenhoitajat ovat varhaiskasvatuksen suurin ammattiryhmä11.4.2018 09:02Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer muistuttaa lähihoitajien ja lastenhoitajien suuresta merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Lakiesityksessä ehdotettu lastentarhanopettajien määrän lisääminen suhteessa lastenhoitajien määrään ei SuPerin mukaan ratkaise varhaiskasvatuksen ongelmia. Henkilöstömitoituksen on kokonaisuudessaan oltava riittävä ja lasten kohtaamiseen on oltava riittävästi aikaa. Pysyvät hoitosuhteet luovat turvallisuutta ja laatua. Eri ammattiryhmien yhteistyön tärkeyttä korostamalla vahvistetaan laadukasta varhaiskasvatusta.

SuPer: Turvallinen lääkehoito on terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa22.3.2018 09:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on ollut alusta asti suunnittelemassa ja toteuttamassa Lääkehoidon päivää. Päivän merkitys kasvaa vuosi vuodelta väestön vanhetessa ja vaativan lääkehoidon siirtyessä yhä enemmän koteihin ja kodinomaisiin asumismuotoihin. SuPerin mielestä ainoa, oikea ja turvallinen tapa saavuttaa lääkehoidon turvallisuus on rajata lääkehoito ja sen toteuttaminen terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lähi- ja perushoitajille, ja seurata sen toteutumista valvonnalla.

SuPerin selvitys: Kotihoidon kehittämisen lähtökohtana ovat olleet kustannussäästöt20.3.2018 12:02Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer julkisti tänään 20.3. selvityksen kotihoidon tilasta. Kotihoidon työntekijät ovat huolissaan asiakkaidensa saaman hoidon laadusta sekä omasta kuormittumisestaan. Työnantajat rikkovat lakien määräyksiä laadukkaasta hoidosta räikeästi. Lisäksi työnantajat eivät puutu Työturvallisuuslain mukaisesti työntekijöiden haitalliseen kuormitukseen. Tulosten valossa näyttää siltä, että kotihoidon kehittämisessä lähtökohtana ei ole ollut asiakkaan hyvinvointi vaan kustannussäästöt. Kyselyyn vastasi 3 005 kotihoidossa työskentelevää SuPerin jäsentä.

Kutsu: ”Jos tää meno jatkuu, meidän sydämet särkyy” − SuPer julkistaa kotihoidon selvityksen tulokset tiistaina 20. maaliskuuta klo 12–13.30 Seurahuoneella, Helsingissä19.3.2018 11:16Kutsu

Kotihoidon työntekijöiden tyytymättömyys kotihoidon laatuun ja kotihoidossa työskentelyyn on huomattavan suurta. Työntekijät kokevat, että hoito- ja palvelusuunnitelmat eivät toteudu. He ovat myös huolissaan hoidon laadusta. SuPerin selvityksen mukaan kotihoidon kehittämisen lähtökohtana ei ole ollut asiakkaan hyvinvointi vaan kustannussäästöjen synnyttäminen. Kyselyyn vastasi 3 005 kotihoidon työntekijää.