SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Lakonuhka päällä – työnantajat painostavat työntekijöitä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyrmistynyt työnantajien suhtautumisesta lakonuhkaan. Lakkovaroitukset on jätetty yksityiselle varhaiskasvatusalalle ja yksityiselle sosiaalipalvelualalla, jonka piirissä ovat mm. hoivapalvelut. Työnantajat kyselevät työntekijöiltä liittoon kuulumisesta ja kertovat, ettei työntekijöiden tarvitse osallistua lakkoon. Vedotaan myös työntekijöiden etiikkaan. Puheenjohtaja Paavola muistuttaa, että liittoon kuulumista ja lakkoon osallistumista ei tarvitse ilmoittaa työnantajalle. SuPer on yksityisen sosiaalipalvelualan suurin yksittäinen liitto. – On röyhkeää, että työnantaja vetoaa työntekijöiden etiikkaan laillisissa työtaistelutoimissa. Työnantajan kuuluu huolehtia siitä, että työntekijöille maksetaan asianmukaista palkkaa, työehtosopimuksia noudatetaan ja henkilökuntaa on riittävästi, puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Työnantajapuoli katkaisi neuvottelut 15. helmikuuta. Lakkovaroitukset on annettu neuvotteluja vauhdittamaan. Tavoitteena on palkkaohjelma, jolla korjataan palkkaero verrattuna kuntapuolen palkkoihin, nollasopimusten käytön rajaaminen sekä luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytysten parantaminen.

Puheenjohtaja Paavola on hämmästynyt myös siitä, kuinka työnantajat ovat suhtautuneet voimassa olevaan ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon. Työntekijät tekevät kiellon aikana normaalityöaikaa. Työnantaja painostaa muuttamaan suunniteltuja työvuoroja ja vetoaa työntekijöiden etiikkaan. Kiellon aikana on kuitenkin tullut esiin, että normaali toimintaa on pyöritetty työntekijöiden joustamisella: ylitöillä ja työnantajan määräämillä vuoronvaihdoilla. Jatkuvasta joustamisesta on tullut ns. normaalitila.

Suomessa on yksityistetty vanhustenhoitoa erittäin paljon. Yksityistäminen on kuitenkin toteutettu julkisin varoin eli verovaroin. Yritykset tekevät voittoa polkemalla työntekijöiden oikeuksia ja heikentämällä hoidon laatua. Yritykset rahastavat vanhusten avuntarpeella. Henkilökuntaa on vähennetty ja asiakkaat ovat entistä hoidettavampia. Yksityisellä sektorilla on julkista sektoria vähemmän tukityöntekijöitä, jolloin hoitajat tekevät hoitotyön lisäksi myös muita tehtäviä. Varsinaiseen hoitotyöhön jää yhä vähemmän aikaa. Työntekijät ovat erittäin uupuneita ja huolissaan hoidon laadusta ja asiakkaista.

SuPer on useasti ottanut yhteyttä yrityksiin ongelmien vuoksi. Superilaiset ovat toteuttaneet omavalvontaa tuodessaan ongelmakohtia esiin, kuten heidän velvollisuutensa on. Ongelmia kuitenkin korjataan työnantajan toimesta harvoin. Työntekijöitä jopa uhkaillaan, jos he aikovat puhua epäkohdista talon ulkopuolelle.

Ei ole väärin, että työntekijät huolehtivat oikeuksistaan asianmukaiseen palkkaan ja kunnollisiin työolosuhteisiin sekä huolehtivat asiakkaiden oikeudesta hyvään ja turvalliseen hoitoon.

Lakkovaroitukset:

Ensimmäisen lakkovaroituksen mukaan lakko alkaa
-          suurimmissa yksityisissä päiväkodeissa keskiviikkona 7.3.2018 klo 6 ja päättyy torstaina 8.3. klo 23.59.

Toisen lakkovaroituksen mukaan lakko laajenee

- 12.3. klo 15.00 – 14.3. klo 05.59 Attendon ja Mehiläisen toimipisteisiin,

- 14.3. klo 15.00 – 16.3. klo 05.59 Esperin ja Pihlajalinnan toimipisteisiin sekä

- 19.3. klo 15.00 – 21.3. klo 05.59 Vetrean, Helsingin diakonissalaitoksen hoivan, VTKL-palveluiden, Helsingin diakonissalaitoksen säätiön ja Invalidiliiton asumispalvelujen toimipisteisiin

Lakon piiristä on rajattu pois hengityshalvauspotilaiden hoito.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.

SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden24.4.2018 08:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.

SuPer: Varhaiskasvatuksen lakiesitys ei korjaa alan ongelmia – Osa varhaiskasvatuksen työntekijäliitoista järjestää mielenilmauksen 25.4.20.4.2018 14:25Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.