SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Touhulan tilanteeseen on luvattu parannusta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja SuPerin asiantuntijat tapasivat tänään Touhulan toimitusjohtajan Virpi Holmqvistin ja hallituksen jäsenen Harri-Pekka Kaukosen. Tapaamisessa keskusteltiin vakavasti Touhulan ongelmista, joista on kerrottu myös julkisuudessa. Työntekijät ovat olleet huolissaan riittämättömästä henkilöstömäärästä ja jaksamisestaan. Päiväkotien lasten vanhemmilta on tullut samaa viestiä. Tilanteeseen luvattiin tapaamisessa korjausta.

SuPerin edustajat toivat tapaamisessa vahvasti esiin, että aluejohtamiseen ja johtamiseen on tultava parannusta, jotta työntekijöiden luottamus saadaan takaisin. Työntekijöiden työtä on arvostettava ja on kohtuullistettava työmäärää.

Touhulan johdon edustajat ymmärsivät tilanteen ja lupasivat siihen muutosta. SuPer luottaa tähän, seuraa tilannetta ja puuttuu tilanteeseen, jos siihen ei tule muutosta.

SuPer julkaisi hoivakotikohun käynnistäneen lähihoitajan haastattelun – ”Toivottavasti tämä herättää päättäjät”20.2.2019 15:43:37Tiedote

Lähihoitaja Tarja Parkatti nosti esiin ongelmia työpaikallaan Hoivakoti Ulrikassa. Työnantaja ei tarttunut Parkatin ilmoittamiin puutteisiin, joten hän otti yhteyttä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin ja teki yhdessä liiton sopimusasiantuntijan kanssa ilmoituksen viranomaiselle ja kaupungille. Ulrikan tapauksen saama julkisuus on rohkaissut myös muita superilaisia puuttumaan epäkohtiin.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Soveltuvuuskokeille on turvattava rahoitus20.2.2019 05:50:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden paluuseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti palauttaa karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämisen lähihoitajakoulutuksen opiskelijavalinnoissa. − Päätös on hyvä, mutta se ei ole riittävä, Paavola sanoo. − Soveltuvuuskokeen käyttöä ei saa jättää oppilaitosten harkinnan varaan, vaan sen on oltava pakollista kaikille koulutuksen järjestäjille. Kokeiden käyttöönotolle on myös varmistettava rahoitus.

Tutkimus työn imusta: Varhaiskasvatusta kuormittaa vähäinen kasvattajien määrä15.2.2019 05:55:00Tiedote

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin keväällä 2018 pilottitutkimus varhaiskasvatuksen henkilökunnan työn imusta. Tutkimuksen taustana ovat viimevuosina tehdyt lakimuutokset. Alaa rasittavat henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, sairauspoissaolot ja vaikeudet palkata uusia, päteviä varhaiskasvattajia. Alaa kuormittaa myös uhka siitä, että henkilöstöryhmät eriytyvät uuden lain astuttua voimaan. Enemmistö vastaajista pitää resursseja riittämättöminä ja moittii työn yhteiskunnallisen arvostuksen puutetta, joka heijastuu matalana palkkatasona. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer osallistui kyselyn suunnitteluun.

La Carita -säätiö palkitsi vanhustyön yksiköitä SuPerin opintopäivillä12.2.2019 11:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer jakoi tiistaina la Carita-säätiön myöntämät tunnustuspalkinnot kahdelle työyhteisölle hyvästä ja kehittyvästä vanhustyöstä. Säätiö on tehnyt yhteistyötä tunnustuspalkintojen jaossa SuPerin kanssa vuodesta 2006. Palkinnon saivat Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko sekä Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa12.2.2019 09:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.