SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Touhulan tilanteeseen on luvattu parannusta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja SuPerin asiantuntijat tapasivat tänään Touhulan toimitusjohtajan Virpi Holmqvistin ja hallituksen jäsenen Harri-Pekka Kaukosen. Tapaamisessa keskusteltiin vakavasti Touhulan ongelmista, joista on kerrottu myös julkisuudessa. Työntekijät ovat olleet huolissaan riittämättömästä henkilöstömäärästä ja jaksamisestaan. Päiväkotien lasten vanhemmilta on tullut samaa viestiä. Tilanteeseen luvattiin tapaamisessa korjausta.

SuPerin edustajat toivat tapaamisessa vahvasti esiin, että aluejohtamiseen ja johtamiseen on tultava parannusta, jotta työntekijöiden luottamus saadaan takaisin. Työntekijöiden työtä on arvostettava ja on kohtuullistettava työmäärää.

Touhulan johdon edustajat ymmärsivät tilanteen ja lupasivat siihen muutosta. SuPer luottaa tähän, seuraa tilannetta ja puuttuu tilanteeseen, jos siihen ei tule muutosta.

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.