SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Yksityisellä sote-sektorilla hoitajat tuovat asiakkaille jopa ruokaa kotoaan

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on huolissaan yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelualan neuvotteluista, jotka eivät etene. Työnantajapuoli ei halua nostaa palkkoja kuntasektorin tasolle eikä edistää työhyvinvointia ja luottamusmiesten asemaa. Esimerkiksi yksityisen sosiaalipalvelualan palkkataso on jäänyt selvästi kuntasektorin vastaavaa työtä tekevien palkoista. Suurten toimijoiden säästötoimet haittaavat palvelujen laatua ja henkilöstön jaksamista. Hoitajat tuovat jopa kotoaan ruokaa asiakkaille, koska ruokaa ei ole riittävästi tarjolla. Työn eettinen kuorma on sietämätön.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityisellä sektorilla on tuonut esiin liian pienen henkilöstömäärän. Kielto on aiheuttanut yhtä suuria ongelmia niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. Päiväkoteja on laitettu kiinni aikaisemmin, lääkäriasemia on suljettu ja tehtäviä on peruttu henkilöstöpulan vuoksi. Palvelujen saatavuus ei voi perustua hoitajien joustamiselle. Tilanne ei myöskään voi olla sellainen, että yksityinen toimija ei pysty tuottamaan kunnan siltä ostamia palveluita. Kunnan tulisi seurata tarkemmin palveluntuottajien toimintaa.

Suuryritykset lupaavat omistajilleen mittavia tuottoja ja nämä voitot otetaan nyt röyhkeästi asiakkaiden saamasta palvelusta ja työntekijöiden toimeentulosta ja jaksamisesta. Onko todella niin, ettei työntekijöille haluta maksaa asianmukaista palkkaa?

Yksityisen sektorin keskeisimpinä ongelmina ovat liian pieni palkka, riittämätön henkilöstömäärä ja sen tuomat ongelmat mm. turvallisuudessa, työehtojen rikkominen ja heikentäminen sekä paikallisen edunvalvonnan hankaloittaminen, kun luottamusmiesten ennestään heikkoa asemaa ei haluta parantaa. Työntekijöiden työajasta menee iso osa muuhun kuin hoitotyöhön, työntekijät joutuvat itse hankkimaan sijaisensa ja määräaikaisia työsuhteita ja nollasopimuksia on paljon. Työnantajan vastaus ongelmiin on paikoin ollut: ”Meillä ei ole pakko olla töissä.”

SuPer puheenjohtaja Paavola toivoo, että neuvotteluissa päästään pian sopuun. Jos työntekijöiden hätähuutoa ei kuulla, SuPer julkaisee juttusarjan yksityisten toimijoiden
yrityskohtaisista ongelmista.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085
SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, 050 385 8042

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Mielenterveystyötä tehdään tuhansissa kohtaamisissa päivittäin9.10.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää erittäin tärkeänä, että mielenterveysongelmista kärsivien ääntä kuunnellaan. Koko sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalalla tehtävä mielenterveystyö vaatii riittävästi koulutusta työntekijöille tähän työhön, Paavola vaatii. – Työntekijöitä on myös oltava riittävästi, jotta ihmistä voidaan hoitaa kokonaisuutena. Maailman mielenterveyspäivää vietetään keskiviikkona 10. lokakuuta.

SuPer ei hyväksy hallituksen korjattua esitystä irtisanomissuojan helpottamiseksi2.10.2018 15:05Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on pettynyt hallituksen korjattuun esitykseen irtisanomissuojan helpottamisesta. – Lausuntojen pohjalta korjattu esitys ei muuta sitä olennaista seikkaa, että esityksessä työntekijät asetettaisiin edelleen irtisanomisperusteiden osalta eriarvoiseen asemaan sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä he työskentelevät, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.