SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan avoin kirje ministeri Sanni Grahn-Laasoselle uudesta varhaiskasvatuslaista

Arvoisa ministeri Sanni Grahn-Laasonen, lähetitte ministeriöstä lausuntokierrokselle ehdotuksen uudesta varhaiskasvatuslaista. Kiitos, että vihdoin kokonaisuudistus olisi tulossa. Toivoisin teidän kuuntelevan lapsia työkseen hoitavien terveisiä varhaiskasvatuksen arjesta. Varhaiskasvatuksen työntekijöitä ovat muutkin koulutetut ammattilaiset kuin vain lastentarhanopettajat. Nämä muut ammattilaiset, eli valtaosan, vippaat syrjään.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

Jopa suuri osa lastentarhanopettajista on sitä mieltä, että työntekijöiden koulutustason nostamisella ei tehdä ihmeitä. Maisteri ei pysty ihmeisiin 20 lapsen kanssa yksin, ja valitettavan usein ryhmissä ollaan yksin. Jos suurin osa työntekijöistä on korkeasti koulutettuja, lasten saama aikuisen läsnäoloaika ryhmässä vähenee entisestään. Korkeasti koulutetuilla ryhmävastuullinen työaika on lyhyempi kuin lastenhoitajilla. Lapsilta vähennetään siten aikuisten aikaa.

Ensimmäisenä pitäisi laittaa kuntoon se, että työntekijöitä on lasten kanssa riittävästi. Nyt arjessa on tavanomaista, että yksi hoitaja jää yksin klo 14 eteenpäin kahdeksan alle kolmevuotiaan lapsen kanssa. Mitä laadukasta varhaiskasvatusta se on, vaikka päivällä muutaman tunnin ennen tätä olisikin ollut kaksi korkeasti koulutettua opettajaa paikalla. Liian suuren osan lasten varhaiskasvatusajasta syö ns. selviytymisaika, aika, kun ollaan vajaalla miehityksellä. Tästä olisi pitänyt aloittaa.

Nyt tavoiteltu työntekijöiden kouluttautuneisuuden tavoittelu ajaa myös työnantajat palkkaamaan työntekijöitä toistuviin määräaikaisiin työsuhteisiin, koska kelpoisuusehdot täyttäviä ei ole saatavilla. Asia ei tule korjaantumaan vuoteen 2030 mennessä ilman tuntuvia palkankorotuksia. Mitä hyötyä on ehdottaa lakia, jota kunnissa ei pystytä noudattamaan näillä reunaehdoilla?

Miten tämä näkyy lapsille? Työntekijät vaihtuvat nopeammin kuin Suomen sää tai jopa nopeammin. Pysyvät ihmissuhteet, joita on pidetty merkittävänä lasten hyvinvoinnin takeena, tulevat jäämään historiaan. Onko tehty lapsivaikutusten arviointi näinkin suuresti lapsiin kohdistuvassa lakiehdotuksessa?

Välitän jälleen kerran SuPerin lastenhoitajien viestin:

1. Ryhmäkokojen pienentäminen olisi ensimmäinen askel varhaiskasvatuksen laadun parantamiseen.

2. Toinen askel olisi tilapäisen mitoituspoikkeaman sallivan asetuksen poistaminen kokonaan. Lapset tarvitsevat kasvattajia, poikkeustilanteet ovat lain sallimaa heitteillejättöä. Eli sijaiset poissaoleville aina välittömästi.

3. Varhaiskasvatustilat tarvitsevat pikaisesti korjausta ja remontointia käyttöä vastaavaksi. Paitsi sisäilmaongelmia on liikaa, myös täysin käyttötarkoitukseen soveltumattomia tiloja on aivan liikaa.

Varhaiskasvatuksessa tarvitaan myös lasten terveyden edistämistä ja terveydestä huolehtivia eli lähihoitajien laajaa osaamista. Tämän laiminlyönti tulee kalliiksi. Jopa lapsen aikuisterveys ja tulevaisuuden veronmaksukyky vaarantuvat, jos osaavaa hoitajaa ei ole saatavilla huolehtimassa lapsen kaikista tarpeista. Kaikki lapset on hoidettava, myös vammaiset, pitkäaikaissairaat ja muuta erityistä huolenpitoa tarvitsevat. Kyse on siis myös lasten välisestä tasa-arvosta.

Silja Paavola

puheenjohtaja,

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ikääntyneillä on oikeus ihmisarvoiseen vanhuuteen18.7.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan vanhusten arvostuksen puutteesta Suomessa. Vanhustenhoitoa ei nähdä tärkeänä, vaan sen annetaan romahtaa. Samalla ei myöskään arvosteta työtä, jota vanhustenhoidossa tehdään. Hoitajat uupuvat eettisen kuorman ja kohtuuttoman työmäärän alle. Päättäjien tulisi selkeästi myöntää, että tällä toimintatavalla vanhustenhoitoa ollaan ajamassa alas eikä siirtää vastuuta riittämättömästä hoidon laadusta hoitajien vastuulle.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Varhaiskasvatuksen kehittämisessä on unohdettu lapset21.6.2018 10:32Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on erittäin pettynyt sivistysvaliokunnan mietintöön varhaiskasvatuslakiesityksestä. Sivistysvaliokunta näyttää esitykselle vihreää valoa. SuPerin mukaan esityksessä on unohdettu varhaiskasvatuksen suurin ongelma eli suuret ryhmäkoot ja liian pieni henkilöstömäärä. Esityksen keskeinen osa on lastenhoitajien ja lähihoitajien korvaaminen lastentarhanopettajilla. Opettajien määrää nostetaan suhteessa lastenhoitajiin. – Lastentarhanopettajien lisääminen ei nosta varhaiskasvatuksen tasoa, vaikka lakiesitystä markkinoidaan näin, puheenjohtaja Paavola sanoo.

SuPer on tehnyt valvontapyynnön Eksoten kotihoidosta19.6.2018 07:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on tehnyt valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta. Kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Useat kotihoidon työntekijät ovat olleet jo pitkään huolissaan Eksoten kotihoidon tilanteesta. Huoli koskee erityisesti asiakkaiden saamaa hoidon laatua sekä työntekijöiden haitallista kuormittumista. SuPerin edustajat ovat tavanneet Eksoten työnantajaedustajia, mutta tilanne ei ole korjaantunut.

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.