SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan avoin kirje ministeri Sanni Grahn-Laasoselle uudesta varhaiskasvatuslaista

Arvoisa ministeri Sanni Grahn-Laasonen, lähetitte ministeriöstä lausuntokierrokselle ehdotuksen uudesta varhaiskasvatuslaista. Kiitos, että vihdoin kokonaisuudistus olisi tulossa. Toivoisin teidän kuuntelevan lapsia työkseen hoitavien terveisiä varhaiskasvatuksen arjesta. Varhaiskasvatuksen työntekijöitä ovat muutkin koulutetut ammattilaiset kuin vain lastentarhanopettajat. Nämä muut ammattilaiset, eli valtaosan, vippaat syrjään.

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

Jopa suuri osa lastentarhanopettajista on sitä mieltä, että työntekijöiden koulutustason nostamisella ei tehdä ihmeitä. Maisteri ei pysty ihmeisiin 20 lapsen kanssa yksin, ja valitettavan usein ryhmissä ollaan yksin. Jos suurin osa työntekijöistä on korkeasti koulutettuja, lasten saama aikuisen läsnäoloaika ryhmässä vähenee entisestään. Korkeasti koulutetuilla ryhmävastuullinen työaika on lyhyempi kuin lastenhoitajilla. Lapsilta vähennetään siten aikuisten aikaa.

Ensimmäisenä pitäisi laittaa kuntoon se, että työntekijöitä on lasten kanssa riittävästi. Nyt arjessa on tavanomaista, että yksi hoitaja jää yksin klo 14 eteenpäin kahdeksan alle kolmevuotiaan lapsen kanssa. Mitä laadukasta varhaiskasvatusta se on, vaikka päivällä muutaman tunnin ennen tätä olisikin ollut kaksi korkeasti koulutettua opettajaa paikalla. Liian suuren osan lasten varhaiskasvatusajasta syö ns. selviytymisaika, aika, kun ollaan vajaalla miehityksellä. Tästä olisi pitänyt aloittaa.

Nyt tavoiteltu työntekijöiden kouluttautuneisuuden tavoittelu ajaa myös työnantajat palkkaamaan työntekijöitä toistuviin määräaikaisiin työsuhteisiin, koska kelpoisuusehdot täyttäviä ei ole saatavilla. Asia ei tule korjaantumaan vuoteen 2030 mennessä ilman tuntuvia palkankorotuksia. Mitä hyötyä on ehdottaa lakia, jota kunnissa ei pystytä noudattamaan näillä reunaehdoilla?

Miten tämä näkyy lapsille? Työntekijät vaihtuvat nopeammin kuin Suomen sää tai jopa nopeammin. Pysyvät ihmissuhteet, joita on pidetty merkittävänä lasten hyvinvoinnin takeena, tulevat jäämään historiaan. Onko tehty lapsivaikutusten arviointi näinkin suuresti lapsiin kohdistuvassa lakiehdotuksessa?

Välitän jälleen kerran SuPerin lastenhoitajien viestin:

1. Ryhmäkokojen pienentäminen olisi ensimmäinen askel varhaiskasvatuksen laadun parantamiseen.

2. Toinen askel olisi tilapäisen mitoituspoikkeaman sallivan asetuksen poistaminen kokonaan. Lapset tarvitsevat kasvattajia, poikkeustilanteet ovat lain sallimaa heitteillejättöä. Eli sijaiset poissaoleville aina välittömästi.

3. Varhaiskasvatustilat tarvitsevat pikaisesti korjausta ja remontointia käyttöä vastaavaksi. Paitsi sisäilmaongelmia on liikaa, myös täysin käyttötarkoitukseen soveltumattomia tiloja on aivan liikaa.

Varhaiskasvatuksessa tarvitaan myös lasten terveyden edistämistä ja terveydestä huolehtivia eli lähihoitajien laajaa osaamista. Tämän laiminlyönti tulee kalliiksi. Jopa lapsen aikuisterveys ja tulevaisuuden veronmaksukyky vaarantuvat, jos osaavaa hoitajaa ei ole saatavilla huolehtimassa lapsen kaikista tarpeista. Kaikki lapset on hoidettava, myös vammaiset, pitkäaikaissairaat ja muuta erityistä huolenpitoa tarvitsevat. Kyse on siis myös lasten välisestä tasa-arvosta.

Silja Paavola

puheenjohtaja,

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Lähihoitaja pukemassa lapsia ulkoiluun.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.

SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden24.4.2018 08:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.

SuPer: Varhaiskasvatuksen lakiesitys ei korjaa alan ongelmia – Osa varhaiskasvatuksen työntekijäliitoista järjestää mielenilmauksen 25.4.20.4.2018 14:25Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.