Supersuosittu Torstain murhakerho on taas rikosten jäljillä

Viime vuosien suurin rikoskirjailmiö on Richard Osmanin Torstain murhakerho. Se on kaikkein aikojen nopeimmin listaykköseksi noussut esikoisteos, joka keikkui Britannian bestseller-listojen kärjessä 45 viikkoa. Nyt Suomessa ilmestynyt jatko-osa Mies joka kuoli kahdesti myi Britanniassa julkaisuviikollaan syyskuussa yli 114 000 kappaletta.

On taas torstai. Elizabeth on saanut kirjeen mieheltä, jonka kanssa hänellä on pitkä yhteinen historia. Tämä on tehnyt valtavan virheen ja tarvitsee nyt Elizabethin apua. Kuvioon liittyy niin varastettuja timantteja, väkivaltainen gangsteri kuin hyvin todellinen hengenvaara. Ruumiita alkaa kasautua, ja Elizabeth, Joyce, Ibrahim ja Ron käyvät armottoman murhamiehen jäljille. Entä jos he sattuvat löytämään samalla ne timantit? No, sehän olisi mukava bonus. Mutta Torstain murhakerholla on nyt vastassaan vihollinen, joka on valmis raivaamaan eläkeikäiset amatöörietsivät tieltään silmänräpäyksessä.

Richard Osman (s. 1970) on Lontoossa asuva kirjailija, koomikko ja tv-visailujen isäntä. Osmanin esikoisromaani Torstain murhakerho oli valtava maailmanlaajuinen menestys. Dekkarin oikeudet on ostettu yli 40 maahan ja sen filmausoikeudet hankki Steven Spielbergin tuotantoyhtiö.

Mies joka kuoli kahdesti ilmestyy 10.1.2022.

Haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai