Surukonferenssi 2019 tarjoaa tutkimustietoa ja välineitä surun käsittelyyn perheessä

Yhdestoista valtakunnallinen Surukonferenssi järjestetään Tampereella 11.-12.4.2019. Konferenssin teemana on Suru perheessä. Perheen surua käsitellään monipuolisesti eri perheenjäsenten, eri kuolinsyiden ja selviytymiskeinojen näkökulmasta.

Surukonferenssi tarjoaa useita eri näkökulmia sisältäviä luentoja tämän vuoden teemasta. Sosiaalipsykologi Kati Kärkkäinen luennoi läheisensä menettäneen lapsen sekä nuoren surusta ja rovasti Matti J. Kuronen otsikolla ”Siunattu läheisten läsnäollessa – suru perheessä”. Kriisipsykologi Antti Klemettilä avaa auttamis- ja kohtaamistyössä tärkeitä empatian ja myötätuntouupumuksen ulottuvuuksia. Suomessa tehdään enemmän itsemurhia kuin EU-maissa keskimäärin ja itsemurhista tarjoaa kattavan tietopaketin kriisityöntekijä Harri Sihvola.

Työpajoissa osallistujille on tarjolla useita kiinnostavia mahdollisuuksia tulla yhdessä pohtimaan ja keskustelemaan. Traumasensitiivinen jooga surun ja toipumisen tukena -työpajassa käsitellään sitä, kuinka nykyään hyvin suosittu jooga voi auttaa yleisen hyvinvoinnin lisäksi myös suruprosessin keskellä. Kuolemaan voi liittyä kipeitä kysymyksiä ja suuria inhimillisiä tunteita, joihin syvennytään Luopuminen – kuolemiseen liittyvien tunteiden kohtaamisesta -työpajassa. Joskus sanat eivät suuren surun keskellä riitä ja näitä tilanteita käsitellään Luovia menetelmiä hetkiin, joita puhe ei tavoita -työpajassa.

Tieteellisiä sessioita on kaksi kumpanakin konferenssipäivänä. Torstaina ensimmäisessä sessiossa käsitellään lapsen kuolemaa ja toisessa läheisten kokemuksia kuolemasta. Perjantaina ensimmäisen session teemana on lasten ja nuorten suru, kun taas jälkimmäisessä puhutaan kuolemaan liittyvistä käsityksistä ja palveluista.

Torstaina 11.4 järjestetään Reijo Ikosen ja Ulla-Stina Uusitalo-Ikosen iltakonsertti Rakkaudesta sinuun Tampereen yliopiston juhlasalissa.

Surukonferenssin tavoitteena on lisätä tietoutta surusta ja surevan tukemisesta sekä tuoda esille suomalaista kuolemaan liittyvää tutkimustietoa. Konferenssin kautta halutaan myös tarjota läheisensä menettäneille ja surevia työssään kohtaaville mahdollisuus vuorovaikutukseen.

Konferenssin järjestävät yhdessä Huoma - Henkirikoksen uhrien läheiset ry, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry, Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura ry, Suomen Mielenterveysseura, Suomen nuoret lesket ry, Surunauha ry ja Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto. Yhteistyökumppaneina mukana ovat Kirkkohallitus ja Syöpäjärjestöt ry.

Surukonferenssi 11.–12.4.2019, Tampereen yliopisto (päärakennus), Kalevantie 4.

Päivien ohjelma ja kaikki esiintyjät: www.surut.fi. Sähköpostiosoite on surut@surut.fi. Voit seurata konferenssiin liittyvää tiedotusta ja keskustelua Twitterissä: @Surukonf tunnisteella #surukonferenssi.

Vuoden 2019 Surukonferenssin ohjelma kokonaisuudessaan.

Linkki Surukonferenssin ilmoittautumiseen.

Haastattelupyynnöt luennoitsijoille, järjestäjille ja kokemusasiantuntijoille:

Terhi Kantanen
terhi.kantanen(at)huoma.fi

Maistraatinportti 4

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.