Surukonferenssi 2021 kysyy: ”Kenellä on oikeus surra?”

Kahdestoista valtakunnallinen Surukonferenssi järjestetään etätapahtumana 15.−16.4.2021. Konferenssin teemana on ”Kenellä on oikeus surra?”. Konferenssissa käsitellään sitä, kenen surua pidetään yhteiskunnassa oikeutettuna ja kenen ei. Konferenssissa jaetaan myös tietoa ja käytännön menetelmiä surevien tukemiseen ja oman surun käsittelyyn.

Konferenssin ohjelmassa on kokemuspuheenvuoroja, keynote-luentoja, tieteellisiä sessioita ja syventäviä luentoja.

Kokemuspuheenvuoron pitäjät kertovat esityksissään omakohtaisesta kokemuksesta läheisen menettämisestä. Kokemuspuheenvuorot on valittu konferenssin teemaan liittyen.

Terveystieteiden dosentti ja surutukija Anna Liisa Aho johtaa paneelikeskustelua, jossa pohditaan asiantuntijoiden kanssa oikeutta surra eri näkökulmista, kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, päihteisiin tai itsemurhan kautta kuolleiden läheiset sekä kehitysvammaisen kuoleman kokeneet.

Konferenssin pääpuhujina ovat pelastusalan ammattilainen Saku Sutelainen ja yksilö- ja pariterapeutti Petteri Salonen. Sutelaisen keynote-luennon aiheena on torstaina ammattilaisen suru, Salonen avaa perjantain konferenssipäivän aiheella sureminen uusperheessä.

Konferenssissa järjestetään neljä erilaista tieteellistä sessiota, joissa esitellään aihealueisiin liittyvää uusinta tutkimustietoa. Sessioissa aiheina ovat: Lapsen kuolema ja läheisen kokemukset, Ikäihmiset, hyvä kuolema ja suruprosessi, Vaiettu menetys ja vaikeutunut suruprosessi ja Kuoleman historiaa ja keskustelua nykytilanteesta.

Konferenssin viisi syventävää luentoa käsittelevät lasten ja nuorten surua, surun kulttuurista moninaisuutta, rikosten ja päihteiden vaikutusta suremiseen, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamista ammattilaisten näkökulmasta sekä henkirikoskuolemien erityisyyttä.

Surukonferenssin tavoitteena on lisätä tietoutta surusta ja surevan tukemisesta sekä tuoda esille suomalaista kuolemaan liittyvää tutkimustietoa. Konferenssi kokoaa yhteen surevia kohtaavia ammattilaisia, tutkijoita, opiskelijoita ja itse menetyksen kokeneita eri puolelta Suomea.

Konferenssin järjestävät Huoma – Henkirikoksen uhrien läheiset ry, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry, Nuoret lesket ry, Surunauha ry, MIELI Suomen Mielenterveys ry, Tampereen yliopiston Yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura ry. Yhteistyökumppanina on Kirkkohallitus.

Tapahtuma järjestetään online-konferenssina yhteistyössä Globex Oy:n kanssa.

Voit seurata konferenssiin liittyvää tiedotusta ja keskustelua Twitterissä: @Surukonf ja tunnisteella #surukonferenssi.

Ilmoittautuminen Surukonferenssiin päättyy sunnuntaina 11.4.

Haastattelupyynnöt luennoitsijoille, järjestäjille ja kokemusasiantuntijoille:
Terhi Kantanen
terhi.kantanen(at)huoma.fi

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.