Surukonferenssi 2021 kysyy: ”Kenellä on oikeus surra?”

Kahdestoista valtakunnallinen Surukonferenssi järjestetään etätapahtumana 15.−16.4.2021. Konferenssin teemana on ”Kenellä on oikeus surra?”. Konferenssissa käsitellään sitä, kenen surua pidetään yhteiskunnassa oikeutettuna ja kenen ei. Konferenssissa jaetaan myös tietoa ja käytännön menetelmiä surevien tukemiseen ja oman surun käsittelyyn.

Konferenssin ohjelmassa on kokemuspuheenvuoroja, keynote-luentoja, tieteellisiä sessioita ja syventäviä luentoja.

Kokemuspuheenvuoron pitäjät kertovat esityksissään omakohtaisesta kokemuksesta läheisen menettämisestä. Kokemuspuheenvuorot on valittu konferenssin teemaan liittyen.

Terveystieteiden dosentti ja surutukija Anna Liisa Aho johtaa paneelikeskustelua, jossa pohditaan asiantuntijoiden kanssa oikeutta surra eri näkökulmista, kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, päihteisiin tai itsemurhan kautta kuolleiden läheiset sekä kehitysvammaisen kuoleman kokeneet.

Konferenssin pääpuhujina ovat pelastusalan ammattilainen Saku Sutelainen ja yksilö- ja pariterapeutti Petteri Salonen. Sutelaisen keynote-luennon aiheena on torstaina ammattilaisen suru, Salonen avaa perjantain konferenssipäivän aiheella sureminen uusperheessä.

Konferenssissa järjestetään neljä erilaista tieteellistä sessiota, joissa esitellään aihealueisiin liittyvää uusinta tutkimustietoa. Sessioissa aiheina ovat: Lapsen kuolema ja läheisen kokemukset, Ikäihmiset, hyvä kuolema ja suruprosessi, Vaiettu menetys ja vaikeutunut suruprosessi ja Kuoleman historiaa ja keskustelua nykytilanteesta.

Konferenssin viisi syventävää luentoa käsittelevät lasten ja nuorten surua, surun kulttuurista moninaisuutta, rikosten ja päihteiden vaikutusta suremiseen, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamista ammattilaisten näkökulmasta sekä henkirikoskuolemien erityisyyttä.

Surukonferenssin tavoitteena on lisätä tietoutta surusta ja surevan tukemisesta sekä tuoda esille suomalaista kuolemaan liittyvää tutkimustietoa. Konferenssi kokoaa yhteen surevia kohtaavia ammattilaisia, tutkijoita, opiskelijoita ja itse menetyksen kokeneita eri puolelta Suomea.

Konferenssin järjestävät Huoma – Henkirikoksen uhrien läheiset ry, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry, Nuoret lesket ry, Surunauha ry, MIELI Suomen Mielenterveys ry, Tampereen yliopiston Yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura ry. Yhteistyökumppanina on Kirkkohallitus.

Tapahtuma järjestetään online-konferenssina yhteistyössä Globex Oy:n kanssa.

Voit seurata konferenssiin liittyvää tiedotusta ja keskustelua Twitterissä: @Surukonf ja tunnisteella #surukonferenssi.

Ilmoittautuminen Surukonferenssiin päättyy sunnuntaina 11.4.

Haastattelupyynnöt luennoitsijoille, järjestäjille ja kokemusasiantuntijoille:
Terhi Kantanen
terhi.kantanen(at)huoma.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielinauha-kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjakasvona tänä vuonna on koko kansan rakastama taiteilija Kaija Koo, joka on löytänyt voimansa kovien koettelemusten jälkeen. Neljättä kertaa järjestettävä Mielinauha-kampanja käynnistyy 1. huhtikuuta ja jatkuu kesäkuun loppuun.

Sekasin Kollektiivi vastaa nuorten kasvavaan avun tarpeeseen17.2.2021 07:45:00 EET | Tiedote

Nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa. Vain joka viidenteen yhteydenottoon pystyttiin vastaamaan. Uusi neljän organisaation yhteenliittymä Sekasin Kollektiivi vastaa lisääntyneeseen avun tarpeeseen ja auttaa verkossa yhä useampaa nuorta. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaavat MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto ja SOS-Lapsikylä.