Susanna Huovisesta Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja

Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtajaksi on valittu kansanedustaja Susanna Huovinen. Hän on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri. Hän on ollut vuosien ajan aktiivisesti mukana erilaisten järjestöjen työssä. Myös ensi- ja turvakotityö on tuttua. Hän on ollut jäsenenä Keski-Suomen ensi- ja turvakodin hallituksessa sekä toiminut Ensi- ja turvakotien liiton varapuheenjohtaja. Susanna Huovisen osaaminen ja kontaktiverkostot ovat ainutlaatuiset ja yhdistys on ylpeä saadessaan hänet mukaan haastavaan, mutta palkitsevaan työhön.

Uuden toiminnanjohtajan haku päättyi 23.3. Tehtävään haki 19 henkilöä. Yhdistyksen nykyinen toiminnanjohtaja Eija Paloheimo jää eläkkeelle 1.8. Hän on toimi tehtävässään vuodesta 2005 saakka.

Keski-Suomen ensi- ja turvakoti on turvannut lapsien ja perheiden arkea voittoa tavoittelemattomana järjestönä jo vuodesta 1946. Yhdistyksen palveluissa autetaan vuosittain yli 300 perhettä.

Yhdistys ylläpitää perheväkivaltaan kriisiapua tarjoavaa turvakotia, vauvaperheitä auttavaa ensikotia, lähisuhdeväkivaltatyön avopalveluja sekä tapaamispaikkatoimintaa. Yhdistyksen toiminta pohjautuu lastensuojelutyön monipuoliseen erityisosaamiseen luovalla ja uudistavalla tavalla. Yhdistys on vahva vaikuttaja ja haluaa, että yhteiskunta on lapsille ja perheille oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi.

Eija Paloheimo, toiminnanjohtaja, Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry

Hyvä teko lapselle -palkinto FinnBrain tutkijoille16.1.2019 15:00:00Tiedote

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt vuoden 2018 Hyvä teko lapselle -palkinnon FinnBrain- tutkimusryhmälle. Ryhmä tutkii raskauden ja lapsuuden aikaisten elämäntapahtumien ja olosuhteiden vaikutuksia vauvan kehitykselle. Tutkimusryhmä on tuonut esiin vauva-ajan korvaamattoman merkityksen aivojen kehitykselle ja lapsen koko elämälle innovatiivisella tavalla. Kiistaton tutkimustieto auttaa vaikuttavien palvelujen kehittämisessä ja lisää ymmärrystä vauvojen elämään pitkäkestoisesti vaikuttavista päätöksistä.

Kuka tahansa äiti -valokuvanäyttely kertoo synnytysmasennuksesta ja, että siitä toipuu9.1.2019 09:30:00Tiedote

Synnytysmasennuksesta kertovan valokuvanäyttelyn äidit tuovat esiin oman tarinansa äitiydestä. Valokuvanäyttely tekee näkyväksi synnytysmasennuksen kokeneita äitejä ja kuvaa heidän tilannettaan tänä päivänä, kun elämänkriisi on jo takana päin. Näyttelyn kuvissa esiintyvät 11 äitiä ovat Äidit irti synnytysmasennuksesta Äimä ry:n vertaistukiäitejä, jotka ovat toipuneet synnytysmasennuksesta tai lapsivuodepsykoosista. Valokuvat on otettu voimauttavan valokuvauksen keinoja hyödyntäen ja näyttely on esillä Sanomatalossa, Helsingissä 14-20.1.2019.