Susien röyhkeys maatilojen ympäristössä kasvanut – kannanhoidollinen metsästys tulee sallia

Tänä vuonna susien röyhkeys maatilaympäristössä on ollut edellisvuotta pahempaa. Yläneellä MTK:n lammasverkoston puheenjohtaja, lammasfarmari Tapio Rintalan tilalla Yläneellä sudet tunkeutuivat lampolaan sisälle ja tappoivat useita kantavina olleita uuhia. Lampaat vietiin tänä vuonna sisältä lampolasta. Hyökkäys oli Rintalan tilalla jo toinen tänä kesänä. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin.

Maatalousyrittäjien suurin huolenaihe on susien ihmisarkuuden väheneminen, koska ihmisestä ei ole käytännössä enää mitään vaaraa sudelle. Valtakunnallinen Susilife -hanke on tarjonnut apuaan vahinkotilanteisiin ja ennakkosuojaamisen jatkotoimien suunnitteluun. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että sudet aiheuttavat kotieläimille valtavaa stressiä ja monelle viljelijälle paljon lisätyötä sekä kovaa henkistä painetta.

Eduskunnassa on käynnissä suden kannanhoidolliseen metsästykseen liittyvän kansalaisaloitteen käsittely. Koska vahinkoperusteiset poikkeusluvatkaan eivät tuo apua, tulee MTK:n mielestä kannanhoidollinen metsästys saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.

MTK:n lammasverkoston tekemään, vuoden 2021 susivahinkokyselyyn on tällä hetkellä tullut 17 vastausta. Vastauksissa ilmenee, että susivahingon vuoksi yli 50 lammasta on tänä vuonna kuollut tai lopetettu ja 5 haavoittunut. Monet ovat päättäneet laidunkauden ennen aikojaan. Viime vuoden kyselyssä suden tappamia tai susivahingon vuoksi lopetettuja eläimiä oli 83. Vahinkoja tulee jatkuvasti lisää.

Virallisissa vahinkotilastoissa eivät kaikki susivahingot näy, jos korvauksia ei haeta.

MTK on myös erittäin huolestunut tulevan syksyn hirvenmetsästyksestä. Hirvien kannansäätely on vaikeutumassa merkittävästi, koska koiran menettämisen riski on liian suuri tiheillä susireviireillä.

Lisätiedot:

lammasverkoston puheenjohtaja, MTK, Tapio Rintala, 0500 257 280
kenttäjohtaja Timo Leskinen, MTK, 0400 754 235
asiantuntija Saara Patama, MTK, 044 0539 285

MTK: Kestävän rahoituksen ilmastokriteerit eivät kannusta metsänomistajia ilmastotyöhön27.10.2021 09:20:00 EEST | Tiedote

EU-komission esittämien ja parlamentin jo kerran hyväksymien ilmastotaksonomian kriteerien hyvät tavoitteet tuhotaan käytännön elämälle vierailla kriteereillä. Pahimmassa tapauksessa suomalaisilta kestävän metsätalouden ohjeiden mukaisesti hoidetuilta metsiltä häviäisi taloudellinen käyttö. Kriteerejä ei voi hienosäätämällä korjata, vaan työ on aloitettava alusta.

Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun8.10.2021 09:38:54 EEST | Uutinen

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.

Ruokaviennin pullonkaulana osaamisen ja yhteistoiminnan puute – suomalaiset yritykset eriarvoisessa asemassa kilpailijamaihin nähden7.10.2021 08:24:11 EEST | Tiedote

Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat maailmalla laadun ja tuoteturvallisuuden ansiosta. Silti ruokavienti junnaa. Ruokavienti kasvuun (RuoKasvu) –hanke katsoo, että asiakassuhteisiin ja markkinointiin panostaminen sekä myyntiin liittyvien palveluiden tuottaminen ovat välttämättömiä, jotta ruokavienti saadaan kasvuun. RuoKasvu-hanke ehdottaa markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittämistä valtio-omisteisessa organisaatiossa tai markkinaehtoisen palveluekosysteemin luomista.