Suuhygienisti varoittaa: Kielilävistyksessä on vakava terveysriski

Suualueen lävistys on terveysriski, joka voi pahimmillaan aiheuttaa verenmyrkytyksen. Lisäksi se voi kuluttaa hampaan kiillettä ja aiheuttaa ikenien vetäytymistä sekä hampaiden lohkeilua.

Suualueen lävistys voi vaikuttaa yleisterveyden lisäksi myös hampaisiin.

Lävistyksissä on aina omat vaaransa. Oral Hammaslääkäreiden suuhygienisti Irene Närvänen kertoo, että riskejä riittää etenkin suualueen lävistyksissä. Suurimmat riskit on kielilävistyksessä.

”Suu on kostea ja lämmin paikka, joka kuhisee bakteereja. Kun suuhun tehdään haava, parantuminen voi olla hidasta. Jo kielilävistystä laitettaessa suussa voi tuntua kipua ja turvotusta”, Närvänen kertoo.

Hänen mukaansa vaarallisin asia suulävistyksessä on infektioriski.

”Jos kieli tulehtuu pahasti, voi tulla verenmyrkytys, sillä suusta kaikki on yhteydessä verenkiertoon ja muuhun elimistöön. Rajut infektiot suussa saattavat johtaa myös suun turvotukseen ja voivat pahimmassa tapauksessa vaikeuttaa hengittämistä”, Närvänen sanoo.

Hankaava lävistys vie kiilteen

Suualueen lävistys voi vaikuttaa yleisterveyden lisäksi myös hampaisiin. Ongelmia voi näkyä jo vuodessa.

”Jos koru on esimerkiksi huulessa, se koskettaa jatkuvasti hampaita ja ikeniä. Mekaaninen hankaus voi saada aikaan ikenien vetäytymistä ja kiilteen kulumista. Nämä ovat erittäin yleisiä seurauksia, jos suussa on lävistys”, Närvänen kertoo.

Kielikorussa taas on se riski, että ihminen saattaa vahingossa puraista korua esimerkiksi syödessä. Huonolla tuurilla hammas voi lohjeta.

Närväsen mukaan esimerkiksi ikenien vetäytymistä tai kiilteen kulumista ei aina ymmärretä ottaa vakavasti, sillä niistä ei tule kipua. Ajan mittaan ne voivat silti aiheuttaa esimerkiksi vihlontaa ja altistaa reikiintymiselle.

”Vetäytynyttä ientä tai kulunutta kiillettä ei saa takaisin”, Närvänen muistuttaa.

Hammaskoru turvallinen vaihtoehto

Sen sijaan hammaskoru on Närväsen mukaan melko turvallinen koriste suussa.

”Hyvä harjaus ja puhdistus ovat tärkeitä asioita muistaa, sillä ylimääräinen esine hampaassa voi kerätä plakkia ja epäpuhtauksia. Jos hampaan puhdistaa hyvin, hammaskoru ei juurikaan vaikuta suun terveyteen”, Närvänen sanoo.

Hänen mukaansa on kuitenkin tärkeää, että koru laitetaan ammattilaisella - joko suuhygienistillä tai hammaslääkärillä.

”Siten koru kiinnitetään varmasti sopivaan kohtaan, kiilteen pintaa ei vahingoiteta ja kiille pysyy hyvänä.”

Sen sijaan hammaskorun pysyvyys on yksilöllistä: Närväsen mukaan joillain koru pysyy puoli vuotta, toisilla jopa kymmenen.

Fakta: Muista hyvä suuhygienia

-
Jos otat lävistyksen suun alueelle, käytä desinfioivaa suuvettä haavan paranemisen ajan.

- Jos lävistys tulehtuu, ota lävistyskoru välittömästi pois.

- Hyvästä hygieniasta huolehtiminen on tärkeää, joten hoida hampaita kotona perusteellisesti.

- Käy hammastarkastuksessa säännöllisesti. Siellä huomataan heti, jos lävistyksestä aiheutuu haittaa.

Lataa kuva tästä: https://kaikuhelsinki.kuvat.fi/kuvat/Oral/L%C3%A4vistys+huulessa/

viestintäjohtaja
Sähköposti: minna.lonnqvist@oral.fi

Suualueen lävistys voi vaikuttaa yleisterveyden lisäksi myös hampaisiin.

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1700 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii noin 80 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin taustalla toimii edunsaajana kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä maailmanlaajuisesti.

Kävitkö lapsena oikomishoidoissa, mutta hampaat vinoutuivat uudelleen? Suuri osa oikomishoitoon tulevista aikuisista on hoidoissa toista kertaa3.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

Aikuisten oikomishoidot ovat yleistyneet lähes näkymättömän kalvotekniikan ansiosta. Moni hammasrivistöään suoristamaan tuleva aikuinen on oikomishoidoissa jo toistamiseen, sillä lapsuudessa ylläpitohoito sivuutettiin. Jos retentio- eli ylläpito jätetään välistä, hampaat palautuvat suurella todennäköisyydellä takaisin vinoiksi.