Suunnitteletko eläkkeelle jäämistä? Nämä neljä asiaa jokaisen tulisi ottaa huomioon

Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara

Suomalaiset jäävät perinteisesti ahkerimmin eläkkeelle kesällä ja vuodenvaihteessa. Eläkkeelle siirtyminen tuo muutoksia paitsi toimeentuloon, myös sosiaalisiin suhteisiin ja elämänrytmiin. Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara listaa neljä asiaa, jotka jokaisen eläkkeelle jäämistä suunnittelevan tulisi ottaa huomioon.

Testaa, miten pärjäät tulevalla eläkkeelläsi

– Jotta tulevan eläkkeen tasosta ei tarvitse yllättyä, kannattaa eläkkeen taso tarkastaa hyvissä ajoin. Kannustan myös kokeilemaan, miten tulevalla eläkkeellä tulee toimeen ja miten arkiset menot tulee katettua, sanoo Saulivaara.

Tulevan eläkkeen määrän voi tarkistaa oman työeläkeyhtiön verkkopalvelusta.

Jos eläkkeen taso yllättää kielteisesti, on yksi vaihtoehto jatkaa työntekoa pidempään kuin alimpaan eläkeikään tai jatkaa työskentelyä myös eläkkeen rinnalla. Vanhuuseläkkeellä voi työskennellä rajoituksetta.

Ota verotus huomioon

Moni yllättyy eläkkeensä verotuksen tasosta. Kun omaa eläkeaikaista toimeentuloa suunnittelee, kannattaa selvittää verotukselliset asiat huolella.

– Erityisesti asiakkaamme yllättyvät siitä, miten eläkkeellä ansaittua palkkaa verotetaan. Verohallinnon sivuilta löytyvä verolaskuri on hyvä apu verotuksen tason pohdinnassa, toteaa Saulivaara.

Puhu työnantajalle eläkkeelle jäämisestä tai halusta jatkaa töitä eläkeiässä

Työpaikalla kannattaa puhua avoimesti omista eläkesuunnitelmistaan. Se on järkevää sekä työnantajan että työntekijän kannalta. Työantajalle jää aikaa varautua eläkkeelle jäämiseen sekä osaamisen siirtämiseen mahdolliselle uudelle työntekijälle. Myös työntekijä hyötyy keskustelusta.

– Eläkkeelle jääminen konkretisoituu, kun asiasta puhuu ääneen. Myös siitä vaihtoehdosta, että työssä jatkaisi pidempään tai tekisi työtä eläkkeellä olemisen rinnalla kannattaa keskustella. Tämä vaihtoehto houkuttaa entistä useampia. Eläketurvakeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan jo kolmasosa 63–80-vuotiaista eläkeläisistä työskentelee tai on kiinnostunut työskentelemään vanhuuseläkkeellä. Tärkein työssäkäynnin motiivi on työn tarjoama mielenkiintoinen tekeminen, kertoo Saulivaara.

Eläkkeelle voi siirtyä useampaa eri reittiä. Suoraan alimmassa eläkeiässä, työuraa pidentämällä yli alimman eläkeiän tai hyödyntämällä osittaista vanhuuseläkettä ja sen avulla keventämällä työskentelyä jo ennen varsinaista vanhuuseläkettä.

Suunnittele ajankäyttöäsi eläkeaikana

Eläkkeelle jääminen tarkoittaa uutta elämänvaihetta myös ajankäytön kannalta. Siihen kannattaa varautua ja suunnitella, mistä harrastuksista löytää mielekästä tekemistä. Myös sosiaalisiin suhteisiin panostaminen on hyödyllistä.

– Osa ihmisistä ajattelee, että eläkkeellä oleminen on kuin lomailua. Näin ei ole, vaan arki tulee vastaan. Arkeen ja arkisiin murheisiin kannattaa varautua, sanoo Saulivaara.

Muutama fakta eläkkeelle jäämisestä:

• Eläkkeelle voi siirtyä useampaa eri reittiä: joko suoraan alimmassa eläkeiässä, työuraa pidentämällä yli alimman eläkeiän tai hyödyntämällä osittaista vanhuuseläkettä ja sen avulla keventämällä työskentelyä jo ennen varsinaista vanhuuseläkettä.
  • Eläke ei ala itsestään, vaan sitä pitää hakea omasta eläkeyhtiöstä. Eläkettä kannattaa hakea viimeistään pari viikkoa ennen eläkkeelle jäämistä. Työsuhde tulee irtisanoa normaaleja irtisanomisaikoja noudattaen. Oman eläkeyhtiön voi selvittää työeläke.fi-sivuston kautta.

Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 244 000 eläkkeensaajasta ja noin 29 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kevytyrittäjistä yli puolet toivoo yrittäjän eläkevakuutukseen uutta vaihtoehtoa5.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli puolet (59 %) kevytyrittäjistä katsoo, että yrittäjän eläkevakuutuksen tulisi perustua toteutuneisiin ansioihin ja YEL-maksu tulisi pidättää suoraan palkanmaksun yhteydessä. Suurinta kannatus on yli 58-vuotiaiden keskuudessa, joista 64 prosenttia kannattaa ajatusta. Nykyisellään YEL-vakuutus perustuu työtuloon, joka tarkoittaa yrittäjätoiminnalle annetun työpanoksen arvoa. Peräti 43 prosenttia kevytyrittäjistä arvioi yrittäjän eläketurvan pohjana toimivan työtulon määrittelyn vaikeaksi. Erityisen hankalaksi kevytyrittäjät kokevat sitoutumisen kiinteään maksuun, kun tulot vaihtelevat ja niitä on monen vaikea ennakoida. Yleisesti yrittäjän eläkevakuuttamisen koki helpoksi vastaajista kolmasosa (35 %) ja vaikeaksi samoin kolmasosa (36 %). Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Uusi työ ry:n touko-kesäkuun aikana teettämästä tutkimuksesta. Yrittäjän eläkelakia on tarkoitus muuttaa vuodenvaihteessa. Lakia tarkennetaan sen osalta, miten yrittäjän eläkevakuuttamisen pohjana olevaa vuotu

Elos placeringsavkastning var -1,9 procent – osäkerheten i början av året tryckte ner placeringsmarknaden globalt27.4.2022 11:04:27 EEST | Tiedote

Tilltagande inflation, en global åtstramning av penningpolitiken och Rysslands anfallskrig mot Ukraina ökade osäkerheten och inverkade negativt på placeringsmarknaden. Elos placeringar avkastade -1,9 (3,9) procent. Placeringarnas marknadsvärde var 28,8 (26,8) miljarder euro vid utgången av det första kvartalet. Solvensnivån var 126,1 (125,0) procent.