Suunnittelija Merja Palinin 25-vuotisjuhlanäyttely Kangasala-talon galleriassa

Merja Palinin suunnittelijan ura alkoi opinnäytetyöstä, jonka hän teki Finlaysonille. 25 vuotta myöhemmin Palinin kädenjälki näkyy monissa suomalaisten yritysten tuotteissa. Suunnittelijan silmin – 25 vuotta kuvioita suomalaisesta luonnosta on esillä Kangasala-talon galleriassa 14.6.-3.9.2017.

Merja Palin suunnitteli kankaan Laulujoutsen Eurokankaalle. Kuva Merja Palin.

Merja Palin on Kangasalan Liuksialassa asuva taideteollinen suunnittelija, joka suunnittelu-ura alkoi 25 vuotta sitten. Palinin suunnittelemissa kuoseissa luonto on pääosassa. Luonnon kauneus ja suunnittelijan oman kädenjälki näkyy monissa suomalaisten yritysten kankaissa, pellavatuotteissa, lautasliinoissa, matoissa, vihkoissa, lahjapapereissa ja repuissa. Kangasala-talon gallerian juhlanäyttely koostuu Merja Palinin suunnittelemista kankaista ja tuotteista. Kankaat levittäytyvät myös galleriatilan ulkopuolelle Kangasala-talon aulaan.

25 vuotta sitten Merja Palin teki ensimmäisen kuosinsa Finlaysonille opinnäytetyönä ja siitä alkoi pitkä ura suunnittelijana. 11 vuoden ajan Merja suunnitteli huiveja ja solmioita Marja Kurjella. Viimeiset seitsemän vuotta hän on tehnyt suunnitteluyhteistyötä useiden suomalaisyritysten kanssa. Näyttelyssä on esillä Palinin suunnittelemia kankaita ja tuotteita Eurokankaan, Vilpolan, Havin, Paperipisteen ja Reipas mallistoista.

”Minun kuosini kertovat tarinaa suomalaisesta luonnosta. Vietän paljon aikaa retkeillen luonnossa perheeni ja koirani kanssa. Päivittäin koiran kanssa lenkeillä havainnoin ainutlaatuista Roineen rannan luontoa. Valokuvaus on minun tapani koota tunnelmia mieleeni. Valokuvien ja luonnon inspiroimana syntyvät kuosini. Luonto on ehtymätön ja rikas ideoiden antaja. Rakastan työtäni ja haluan suunnitteluni kautta tuoda ihanan, kauniin suomalaisen luonnon värejä, rikkautta ja tunnelmia jokaisen ihmisen kotiin. Haluan myös, että suunnitteluni kertoo meille kaikille luonnon tärkeydestä ja toivon, että kauniit luontokuosit herättävät halua suojella ja varjella ainutlaatuista luontoamme.” - Merja Palin

Mediatilaisuus
Merja Palin: Suunnittelijan silmin – 25 vuotta kuvioita suomalaisesta luonnosta -näyttelyn mediatilaisuus järjestetään ke 14.6. klo 12-13.

Taiteilijatapaaminen
Näyttelyn taiteilijatapaaminen on la 17.6. klo 13 alkaen. Merja Palin kertoo suunnittelutyöstä ja esittelee näyttelyn.

Lehdistökuvat
Kuvatietoihin merkittävä suunnittelijan ja kuosin nimi sekä valmistaja.
Kaikki kuvat: Merja Palin.

Lisätietoa näyttelystä
Merja Palin
merja.palin@gmail.com
www.palindesign.fi

Tiina Kuivalainen
Kimmo Pyykkö -taidemuseo, museolehtori, tiedottaja
040 773 0196, tiina.kuivalainen(at)kangasala-talo.fi

Merja Palin suunnitteli kankaan Laulujoutsen Eurokankaalle. Kuva Merja Palin.
Suunnittelija Merja Palin ja kangas Valkovuokko, Eurokangas. Kuva Merja Palin.

Kimmo Pyykkö -taidemuseo toimii Kangasala-talon yhteydessä. Taidemuseon vaihtuvat näyttelyt ja galleria esittelevät korkeatasoista kotimaista nykytaidetta. Pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee taidemuseon kolmannessa kerroksessa avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Museon oheisohjelmaan kuuluvat viikoittaiset eri kohderyhmille suunnitellut näyttely- ja ryhmäopastukset.

Tommi Musturin sarjakuvatuotanto käsittelee yksilöä, yksinäisyyttä, luontoa ja vapautta6.10.2017 13:46Tiedote

Tommi Musturin usein sanattomat ja näennäisen tapahtumattomat sarjakuvat käsittelevät olemassaolon suuria kysymyksiä - yksilöä, yksinäisyyttä, luontoa ja vapautta. Kansainvälisillä näyttelyareenoilla toimiva sekä Puupäähatulla palkittu sarjakuva- ja kuvataiteilija Tommi Musturi tuo Kangasalle näyttelykokonaisuuden Selviytyjät / The Survivors. Näyttely on esillä Kangasala-talon galleriassa 11.10.-5.11.2017.