Suunnittelukilpailun satoa – Polaria X LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutti

Polaria Oy järjesti LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun opiskelijoille suunnittelukilpailun, jonka tarkoituksena oli löytää uusia ideoita kylpyhuone- ja saniteettiympäristöihin. Kilpailussa palkittiin kaksi ansioitunutta opiskelijaa.
Miika Lahdentausta, Luce-mallisto

Polarian 50-vuotisjuhlavuosi on käynnissä ja siihen liittyen on käynnissä erilaisia tempauksia. Jo viime vuoden puolella lähdimme toteuttamaan Muotoiluinstituutin kanssa suunnittelukilpailua, jossa haettiin laajasti ideoita sekä tuotteisiin että toteutukseen.

Suunnittelukilpailu on nyt saatu pienten viivästysten jälkeen päätökseen. Polaria Oy:n tuotekehityksestä vastaava Tuomas Toivonen on tyytyväinen siihen, että suunnittelukilpailu antoi uusia näkökulmia ja tuoreita ajatuksia uudistumiseen ja tuotekehitykseen.

Tämä oli ensimmäinen järjestämämme suunnittelukilpailu, joten tämä oli tärkeä oppimisprosessi puolin ja toisin. Haluamme tulevaisuudessakin tehdä yhteistyötä juuri ennakkoluulottomien ja idearikkaiden opiskelijoiden kanssa, Toivonen kertoo.

Kilpailussa palkittiin kaksi LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin opiskelijaa: Pilvi Martikainen LEAN-mallistollaan ja Miika Lahdentausta Luce-mallistollaan.

Omat kokemukset töiden lähtökohtana

Sekä Martikainen että Lahdentausta innostuivat siitä, että Polaria on kotimainen yritys, jolla on tuotanto Suomessa. Molemmat myös lähtivät työssään hyödyntämään omia kokemuksiaan ja kehitystoiveitaan kylpyhuoneisiin sekä remontteihin liittyen.

Olen kiinnostunut valaisinsuunnittelusta ja lähdin liikenteeseen omasta kylpyhuoneestani, jossa valo ei riitä kulmiin asti. Halusin lähteä ratkaisemaan tätä ongelmaa Luce-mallistollani, Lahdentausta kertoo.

Opiskelijat kiittelevät opinahjoaan monipuolisista mahdollisuuksista osallistua erilaisiin kilpailuihin ja tehdä yhteistyötä yritysten kanssa.

Kilpailut ja yhteistyöprojektit ovat loistavia tilaisuksia opiskelijoille luoda kontakteja ja tuoda omia tuotteitaan mahdollisesti jopa tuotantoon asti, Martikainen iloitsee.

Poikkeustila muutti suunnitelmia

Kilpailun päätös venyi hieman suunnitellusta sekä inhimillisistä syistä että kevään poikkeustilasta johtuen. Ammattikorkeakoulujen ollessa suljettuna opiskelijat eivät päässeet valmistamaan mallistoistaan prototyyppejä, joten lopullinen työ päätettiin toteuttaa 3D-malleina.

Kokonaisuudessaan kilpailu onnistui hyvin. Opiskelijat olivat erittäin aktiivisia ja innokkaita tehtaalla käydessään. Heidän kysymystensä ansiosta aloimme aidosti pohtia ja kyseenalaistaa myös omia nykyisiä toimintatapojamme, Toivonen summaa.

#Feelthesteel