Suuret sademäärät heikentävät sorateiden pintakuntoa
Pitkät sadekaudet tuovat sorateiden kunnossapitoon haasteita, sillä tien pintaa ei päästä tasaamaan tiehöylällä, ennen kuin sää poutaantuu ja tienpinta kuivaa. Välittöminä kunnossapitotoimenpiteinä maanteiden hoitourakoissa tehdään tarvittaessa murskeen lisäämistä tien ongelmakohtiin ja kevyttä tasausta liikennöinnin turvaamiseksi.
Syksyllä maanteiden hoitourakoissa tehdään sorateiden pinnan tasausta ennen tienpinnan jäätymistä, samassa yhteydessä voidaan tehdä murskeen lisäystä tien kulutuskerrokseen eli sorastusta. Näillä toimenpiteillä pyritään saamaan tiet tasaiseen kuntoon ennen talven tuloa. Tänä vuonna osassa alueitamme sateet ovat keskeyttäneet tasaustyöt ja niitä päästään jatkamaan tämänhetkisen säätietojen perusteella loppu- ja alkuviikon aikana. Toisinaan sorateitä joudutaan tasaamaan uudelleen toistuvien sateiden jälkeen.
Soratiet ovat jaettu liikennemäärien sekä tieympäristössä olevien tekijöiden perusteella eri hoitoluokkiin, joissa määritellään sallitut arvot tien tasaisuudelle, pölyävyydelle sekä kiinteydelle. Poikkeuksena ovat kuitenkin kevään ja syksyn kelirikkoajat, joissa vaatimuksena on tien pitäminen liikennöitävässä kunnossa.
Sorateiden pintakunnon heikkeneminen tuo mukanaan painorajoituksia
Tällä hetkellä painorajoituksia on jouduttu asettamaan lähinnä Pietarsaaren hoitourakan alueen tiestöllä, sekä yksittäisillä teillä muualla pohjalaismaakuntien alueilla yhteensä noin 130 km matkalle tiestöä.
Sorateillä pehmeillä ja liejuuntuneilla osuuksilla raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa kuivemmille ajanjaksoille sekä tienkäyttäjien tulee sopeuttaa ajonopeutensa olosuhteiden edellyttämälle tasolle.
Painorajoitetuilla teillä sallitaan kuitenkin joitakin rajoitusten ylittäviä liikennöintejä, joita ovat muun muassa hälytys- ja tienpitoajoneuvot, reittiliikenteen linja-autot, elintarviketuotannon kuljetukset, talousjätteiden kuljetukset, energiahuollon kuljetukset, myymäläautoliikenne sekä kauppojen päivittäistavarakuljetukset.
Liikenteen asiakaspalvelun palauteväylä (palautevayla.fi) on ensisijainen palauteväylä tien kuntoon liittyvissä asioissa.
Ilmoita liikennettä vaarantavista ongelmista suoraan Tieliikennekeskuksen Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 (24/7).
Lisätietoa sorateiden kunnossapidosta sekä painorajoitustilanteesta:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville-Petteri LuomanenTienpidon asiantuntija, Tienpidon suunnitteluEtelä-Pohjanmaan ELY-keskus, liikenne ja infrastruktuuri
Puh:050 3807254Ville-Petteri.Luomanen@ely-keskus.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Stegringen av vattenytorna i sjöarna avtar (landskapen i Österbotten)17.4.2024 12:27:03 EEST | Tiedote
Vattenytan i Kuortaneenjärvi når sannolikt sin högsta nivå idag onsdag. Under natten mellan tisdag och onsdag hölls vattenståndet i Kuortaneenjärvi på samma nivå, dvs. sjön ser ut att upphöra stiga.
Järvien pinnannousu hiipumassa (Pohjalaismaakunnat)17.4.2024 12:27:03 EEST | Tiedote
Kuortaneenjärven pinta saavuttanee korkeimman tasonsa tänään keskiviikkona. Kuortaneenjärven vedenpinnan korkeus pysyi tiistain ja keskiviikon välisen yön samalla tasolla eli nousu näyttäisi loppuvan.
Förbättring av anslutningen i Helsingby längs riksväg 3 i Korsholm inleds16.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
NTM-centralen och Sundström Ab Oy har undertecknat ett entreprenadavtal om att förbättra anslutningen i Helsingby längs riksväg 3. I projektet förbättras ojämnheterna i vägytan i anslutningområdet i Helsingby med hjälp av ny beläggning.
Valtatie 3 Helsingbyn liittymän korjaus Mustasaaressa16.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
ELY-keskus ja Sundström Ab Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen Valtatien 3 Helsingbyn liittymän parantamisesta. Hankkeessa parannetaan Helsingbyn liittymäalueen pinnan epätasaisuuksia uudella päällysteellä.
PohjaNeva-projektet aktiverar återställande av torvutvinningsområden (landskapen i Österbotten)15.4.2024 13:53:06 EEST | Tiedote
NTM-centralen i Södra Österbotten har startat upp PohjaNeva-projektet i syfte att sätta fart på återställande åtgärder i de österbottniska landskapen inom ramen för Fonden för rättvis omställning (FRO). Med hjälp av FRO-finansiering syftar projektet till att aktivera återställande av torvutvinningsområden och restaurering av vattendrag som belastas av torvutvinning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme