”Suurille vesille!” Ohjelmistoyrittäjien hallituksen uusi puheenjohtaja Pekka Walkama haluaa suomalaisen ohjelmisto-osaamisen maailmalle

”Miksi kilpailla keskenään kotimaassa, kun voimme valloittaa maailman yhdessä?” Näin kysyy Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen tuore puheenjohtaja Pekka Walkama. Walkaman mukaan kovalle suomalaisosaamiselle on maailmalla kysyntää. ”Voimme ylittää kasvua rajoittavat esteet ja siirtyä kansainvälisille markkinoille”, visioi itse esimerkkiä näyttävä Walkama.

Ohjelmistotalo Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja Pekka Walkama aloittaa Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtajana. Kuva: Sininen Meteoriitti.

Lehdistötiedote 23.11.2017

Ohjelmistotalo Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja Pekka Walkama valittiin Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtajaksi yhdistyksen kokouksessa torstai-iltana Helsingissä. Walkama näkee suomalaisen ohjelmistoalan yritysten kansainvälistymisen edistämisen yhtenä Ohjelmistoyrittäjien kolmesta ydintehtävästä.

”Unelmani on, että pääsemme pienestä lammikostamme suurille vesille, yhteisvoimin. Suomalaista osaamista arvostetaan maailmalla korkealle ja yhteistyöprojektit kuten Software From Finland ovat hyviä välineitä yhteiseen tavoitteeseen pyrkimisessä. Tätä työtä vauhditamme”, Walkama lupaa.

Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha on vaikuttunut uudesta puheenjohtajasta.

”Pekka tietää mistä puhuu, hän on vienyt Sinisen Meteoriitin Kanadaan ja Yhdysvaltoihin. Meteoriitin Valo Intranet on valittu Euroopan parhaaksi intranetiksi ja Microsoft valitsi Meteoriitin vuoden kumppaniksi Suomessa. Odotan innolla syventyvää yhteistyötämme”, Roiha iloitsee.

Järkeä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon

Walkamalle kansainvälistymisen ohella yhtä tärkeää on Ohjelmistoyrittäjien vahva rooli yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

”Voimme toimia järjen äänenä päätöksenteossa, kun aihe koskee osaamisaluettamme. Esimerkiksi nyt työaikalainsäädännössä laki ja todellisuus eivät kohtaa. Osaamistamme pitäisi kuulla aiempaa enemmän, sillä digitaalisuuden merkitys tulee kasvamaan jokaisella toimialalla”, muistuttaa jo nyt kaksi vuotta Ohjelmistoyrittäjien hallituksessa toiminut Walkama.

Walkama näkee Ohjelmistoyrittäjät sitoutumattomana, kasvuun tähtäävien yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten yhteisönä sekä koko ohjelmistoalan kehittäjänä ja edistäjänä.

”Emme ole työmarkkinaosapuoli, vaan ohjelmistoalalla niin työnantajalla kuin työntekijällä on yhteinen etu. Meidän vahvuutemme onkin yhtenäisyys, vankkaan osaamiseen yhdistettynä.”

Ohjelmistoyrittäjät tulee kuulemaan jäseniään entistä aktiivisemmin, jotta heidän osaamisensa saadaan täysillä käyttöön. Jäseninä on 800 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa. ”Tarjoamme ainutlaatuisen osaamisemme niin päättäjien kuin koko yhteiskuntamme käyttöön. Mitä aktiivisempia yritykset ovat meidän suuntaamme, sen vahvempia olemme”, Walkama sanoo.

Yhä parempaa palvelua, lisää ohjelmistoyrityksiä

Kolmantena painopisteenä Walkama korostaa jäsenyritysten auttamista käytännön elämässä, oli kyse sitten esimerkiksi koulutuksesta tai jäsenneuvonnasta.

”Digitoimialan merkitys kasvaa koko ajan. Uskon, että myös jäsenmäärämme kasvaa jo siksikin, että yhä suuremmasta osasta niin sanottuja perinteisiä yrityksiä tulee osin myös ohjelmistoyrityksiä. Palveluillemme on siis aiempaa enemmän kysyntää, johon mielellään vastaamme. Hyvä palvelumme myös tukee niin kansainvälistymistä kuin vaikuttamistakin.”

Kiitos vahvasta työstä!

Toivottaessaan Walkaman tervetulleeksi toimitusjohtaja Roiha haluaa samalla kiittää väistyvää hallituksen puheenjohtajaa Matti Heikkosta.

”Matti kasvatti yhdentoista vuoden aikana Ohjelmistoyrittäjistä koko toimialaa edustavan yhdistyksen, jonka varaan voimme rakentaa vahvan tulevaisuuden ja luoda uutta. Yhdistyksen jäsenistö on viisinkertaistunut sekä liikevaihto ja varallisuus kymmenenkertaistuneet tänä aikana. Siitä valtava kiitos. Matin työ on ollut yhtä tärkeää Ohjelmistoyrittäjien menestykselle kuin Risto Siilasmaan ja Ohjelmistoyrittäjien muiden visionääristen perustajien - tätä työtä on nyt hyvä jatkaa”, kiittelee Roiha.

Lisätietoja:

Ohjelmistoyrittäjät ry, hallituksen pj. Pekka Walkama, pekka.walkama@meteoriitti.com, 040 777 2391

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 0400 180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.