Ohjelmistoyrittäjät ry

”Suurille vesille!” Ohjelmistoyrittäjien hallituksen uusi puheenjohtaja Pekka Walkama haluaa suomalaisen ohjelmisto-osaamisen maailmalle

”Miksi kilpailla keskenään kotimaassa, kun voimme valloittaa maailman yhdessä?” Näin kysyy Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen tuore puheenjohtaja Pekka Walkama. Walkaman mukaan kovalle suomalaisosaamiselle on maailmalla kysyntää. ”Voimme ylittää kasvua rajoittavat esteet ja siirtyä kansainvälisille markkinoille”, visioi itse esimerkkiä näyttävä Walkama.

Ohjelmistotalo Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja Pekka Walkama aloittaa Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtajana. Kuva: Sininen Meteoriitti.

Lehdistötiedote 23.11.2017

Ohjelmistotalo Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja Pekka Walkama valittiin Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtajaksi yhdistyksen kokouksessa torstai-iltana Helsingissä. Walkama näkee suomalaisen ohjelmistoalan yritysten kansainvälistymisen edistämisen yhtenä Ohjelmistoyrittäjien kolmesta ydintehtävästä.

”Unelmani on, että pääsemme pienestä lammikostamme suurille vesille, yhteisvoimin. Suomalaista osaamista arvostetaan maailmalla korkealle ja yhteistyöprojektit kuten Software From Finland ovat hyviä välineitä yhteiseen tavoitteeseen pyrkimisessä. Tätä työtä vauhditamme”, Walkama lupaa.

Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha on vaikuttunut uudesta puheenjohtajasta.

”Pekka tietää mistä puhuu, hän on vienyt Sinisen Meteoriitin Kanadaan ja Yhdysvaltoihin. Meteoriitin Valo Intranet on valittu Euroopan parhaaksi intranetiksi ja Microsoft valitsi Meteoriitin vuoden kumppaniksi Suomessa. Odotan innolla syventyvää yhteistyötämme”, Roiha iloitsee.

Järkeä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon

Walkamalle kansainvälistymisen ohella yhtä tärkeää on Ohjelmistoyrittäjien vahva rooli yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

”Voimme toimia järjen äänenä päätöksenteossa, kun aihe koskee osaamisaluettamme. Esimerkiksi nyt työaikalainsäädännössä laki ja todellisuus eivät kohtaa. Osaamistamme pitäisi kuulla aiempaa enemmän, sillä digitaalisuuden merkitys tulee kasvamaan jokaisella toimialalla”, muistuttaa jo nyt kaksi vuotta Ohjelmistoyrittäjien hallituksessa toiminut Walkama.

Walkama näkee Ohjelmistoyrittäjät sitoutumattomana, kasvuun tähtäävien yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten yhteisönä sekä koko ohjelmistoalan kehittäjänä ja edistäjänä.

”Emme ole työmarkkinaosapuoli, vaan ohjelmistoalalla niin työnantajalla kuin työntekijällä on yhteinen etu. Meidän vahvuutemme onkin yhtenäisyys, vankkaan osaamiseen yhdistettynä.”

Ohjelmistoyrittäjät tulee kuulemaan jäseniään entistä aktiivisemmin, jotta heidän osaamisensa saadaan täysillä käyttöön. Jäseninä on 800 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa. ”Tarjoamme ainutlaatuisen osaamisemme niin päättäjien kuin koko yhteiskuntamme käyttöön. Mitä aktiivisempia yritykset ovat meidän suuntaamme, sen vahvempia olemme”, Walkama sanoo.

Yhä parempaa palvelua, lisää ohjelmistoyrityksiä

Kolmantena painopisteenä Walkama korostaa jäsenyritysten auttamista käytännön elämässä, oli kyse sitten esimerkiksi koulutuksesta tai jäsenneuvonnasta.

”Digitoimialan merkitys kasvaa koko ajan. Uskon, että myös jäsenmäärämme kasvaa jo siksikin, että yhä suuremmasta osasta niin sanottuja perinteisiä yrityksiä tulee osin myös ohjelmistoyrityksiä. Palveluillemme on siis aiempaa enemmän kysyntää, johon mielellään vastaamme. Hyvä palvelumme myös tukee niin kansainvälistymistä kuin vaikuttamistakin.”

Kiitos vahvasta työstä!

Toivottaessaan Walkaman tervetulleeksi toimitusjohtaja Roiha haluaa samalla kiittää väistyvää hallituksen puheenjohtajaa Matti Heikkosta.

”Matti kasvatti yhdentoista vuoden aikana Ohjelmistoyrittäjistä koko toimialaa edustavan yhdistyksen, jonka varaan voimme rakentaa vahvan tulevaisuuden ja luoda uutta. Yhdistyksen jäsenistö on viisinkertaistunut sekä liikevaihto ja varallisuus kymmenenkertaistuneet tänä aikana. Siitä valtava kiitos. Matin työ on ollut yhtä tärkeää Ohjelmistoyrittäjien menestykselle kuin Risto Siilasmaan ja Ohjelmistoyrittäjien muiden visionääristen perustajien - tätä työtä on nyt hyvä jatkaa”, kiittelee Roiha.

Lisätietoja:

Ohjelmistoyrittäjät ry, hallituksen pj. Pekka Walkama, pekka.walkama@meteoriitti.com, 040 777 2391

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 0400 180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

Yritysten on puututtava häirintään heti: Seksuaalisella häirinnällä on ohjelmistoalalla nollatoleranssi - yksikin häirintätapaus on liikaa10.11.2017 15:00Tiedote

#metoo -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän huomion keskipisteeseen ympäri maailmaa. ”Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirintä pitää kitkeä kaikkialta, missä sitä esiintyy. Siksi on hyvä, että asiaa Suomessakin nyt entistä laajemmin pohditaan. Meidän kantamme on harvinaisen selvä: nollatoleranssi”, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Osaajapula uhkaa ohjelmistoalan miljardikasvua ja Suomea – Ohjelmistoyrittäjät: Avainkaupungeilla Kanadaa paremmaksi!15.6.2017 10:00Tiedote

Lähes 90 prosenttia ohjelmistoyrityksistä on kasvussa, kertoo uunituore ohjelmistoalan barometri. ”Tulos on todella hieno. Varjon sille heittää kuitenkin kasvava huoli pahenevasta osaajapulasta”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roiha heittää Helsingille, Tampereelle ja Oululle haasteen: ”Suomeen on saatava maahanmuuttomalli, joka on Kanadaakin parempi”.

Vuosi EU:n uuteen tietosuoja-asetukseen, tutkimustulos paljastaa: Kyberhyökkäykset huolestuttavat suomalaisia – yli kymmenesosa joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi23.5.2017 09:00Tiedote

Yli kymmenesosa suomalaisista on joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi, ja kolme neljästä on huolissaan henkilötietojensa turvallisuudesta ja käsittelystä käyttämiensä online-palvelujen kohdalla. Ohjelmisto- ja palveluyritys Tiedon teettämän tutkimuksen perusteella yli kahdeksan kymmenestä suomalaisesta on valmiita pyytämään yrityksiä poistamaan heitä koskevat tallennetut tiedot tietokannoistaan. Kuitenkin vain alle kymmenesosa tietää, että tiukentuva tietosuoja-asetus antaa siihen mahdollisuuden jo ensi vuonna.

MEDIAKUTSU 23.5. AAMU: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen. HUOM puhujalisäys: Juhana Vartiainen22.5.2017 15:00Kutsu

EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR (General Data Protection Regulation) astuu voimaan 25.5.2018. Asetus takaa yksityishenkilöille aiempaa paremman tietosuojan ja oikeuden päästä käsiksi tietoihinsa. Tietävätkö kansalaiset omat oikeutensa? Entä mitä velvoitteita asetuksesta seuraa yrityksille? Ovatko yritykset valmiita, vai uhkaavatko miljoonasakot? Avaako asetus mahdollisuuksia liiketoiminnalle?

Kyberhyökkäysten myötä entistä ajankohtaisempi MEDIAKUTSU 23.5.: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen18.5.2017 11:16Kutsu

MEDIAKUTSU: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen15.5.2017 08:15Tiedote