Ohjelmistoyrittäjät ry

”Suurille vesille!” Ohjelmistoyrittäjien hallituksen uusi puheenjohtaja Pekka Walkama haluaa suomalaisen ohjelmisto-osaamisen maailmalle

”Miksi kilpailla keskenään kotimaassa, kun voimme valloittaa maailman yhdessä?” Näin kysyy Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen tuore puheenjohtaja Pekka Walkama. Walkaman mukaan kovalle suomalaisosaamiselle on maailmalla kysyntää. ”Voimme ylittää kasvua rajoittavat esteet ja siirtyä kansainvälisille markkinoille”, visioi itse esimerkkiä näyttävä Walkama.

Ohjelmistotalo Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja Pekka Walkama aloittaa Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtajana. Kuva: Sininen Meteoriitti.

Lehdistötiedote 23.11.2017

Ohjelmistotalo Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja Pekka Walkama valittiin Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtajaksi yhdistyksen kokouksessa torstai-iltana Helsingissä. Walkama näkee suomalaisen ohjelmistoalan yritysten kansainvälistymisen edistämisen yhtenä Ohjelmistoyrittäjien kolmesta ydintehtävästä.

”Unelmani on, että pääsemme pienestä lammikostamme suurille vesille, yhteisvoimin. Suomalaista osaamista arvostetaan maailmalla korkealle ja yhteistyöprojektit kuten Software From Finland ovat hyviä välineitä yhteiseen tavoitteeseen pyrkimisessä. Tätä työtä vauhditamme”, Walkama lupaa.

Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha on vaikuttunut uudesta puheenjohtajasta.

”Pekka tietää mistä puhuu, hän on vienyt Sinisen Meteoriitin Kanadaan ja Yhdysvaltoihin. Meteoriitin Valo Intranet on valittu Euroopan parhaaksi intranetiksi ja Microsoft valitsi Meteoriitin vuoden kumppaniksi Suomessa. Odotan innolla syventyvää yhteistyötämme”, Roiha iloitsee.

Järkeä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon

Walkamalle kansainvälistymisen ohella yhtä tärkeää on Ohjelmistoyrittäjien vahva rooli yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

”Voimme toimia järjen äänenä päätöksenteossa, kun aihe koskee osaamisaluettamme. Esimerkiksi nyt työaikalainsäädännössä laki ja todellisuus eivät kohtaa. Osaamistamme pitäisi kuulla aiempaa enemmän, sillä digitaalisuuden merkitys tulee kasvamaan jokaisella toimialalla”, muistuttaa jo nyt kaksi vuotta Ohjelmistoyrittäjien hallituksessa toiminut Walkama.

Walkama näkee Ohjelmistoyrittäjät sitoutumattomana, kasvuun tähtäävien yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten yhteisönä sekä koko ohjelmistoalan kehittäjänä ja edistäjänä.

”Emme ole työmarkkinaosapuoli, vaan ohjelmistoalalla niin työnantajalla kuin työntekijällä on yhteinen etu. Meidän vahvuutemme onkin yhtenäisyys, vankkaan osaamiseen yhdistettynä.”

Ohjelmistoyrittäjät tulee kuulemaan jäseniään entistä aktiivisemmin, jotta heidän osaamisensa saadaan täysillä käyttöön. Jäseninä on 800 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa. ”Tarjoamme ainutlaatuisen osaamisemme niin päättäjien kuin koko yhteiskuntamme käyttöön. Mitä aktiivisempia yritykset ovat meidän suuntaamme, sen vahvempia olemme”, Walkama sanoo.

Yhä parempaa palvelua, lisää ohjelmistoyrityksiä

Kolmantena painopisteenä Walkama korostaa jäsenyritysten auttamista käytännön elämässä, oli kyse sitten esimerkiksi koulutuksesta tai jäsenneuvonnasta.

”Digitoimialan merkitys kasvaa koko ajan. Uskon, että myös jäsenmäärämme kasvaa jo siksikin, että yhä suuremmasta osasta niin sanottuja perinteisiä yrityksiä tulee osin myös ohjelmistoyrityksiä. Palveluillemme on siis aiempaa enemmän kysyntää, johon mielellään vastaamme. Hyvä palvelumme myös tukee niin kansainvälistymistä kuin vaikuttamistakin.”

Kiitos vahvasta työstä!

Toivottaessaan Walkaman tervetulleeksi toimitusjohtaja Roiha haluaa samalla kiittää väistyvää hallituksen puheenjohtajaa Matti Heikkosta.

”Matti kasvatti yhdentoista vuoden aikana Ohjelmistoyrittäjistä koko toimialaa edustavan yhdistyksen, jonka varaan voimme rakentaa vahvan tulevaisuuden ja luoda uutta. Yhdistyksen jäsenistö on viisinkertaistunut sekä liikevaihto ja varallisuus kymmenenkertaistuneet tänä aikana. Siitä valtava kiitos. Matin työ on ollut yhtä tärkeää Ohjelmistoyrittäjien menestykselle kuin Risto Siilasmaan ja Ohjelmistoyrittäjien muiden visionääristen perustajien - tätä työtä on nyt hyvä jatkaa”, kiittelee Roiha.

Lisätietoja:

Ohjelmistoyrittäjät ry, hallituksen pj. Pekka Walkama, pekka.walkama@meteoriitti.com, 040 777 2391

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 0400 180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä” – #Mimmitkoodaa käynnisti suuren muutoksen ohjelmistoalalla ja Suomessa28.2.2018 21:39Tiedote

Keskiviikkoiltana tehtiin suomalaista historiaa, kun yli 300 ohjelmistoalalle haluavaa naista kohtasi alan huippuyritykset Vanhalla ylioppilastalolla. ”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti alan edelläkävijöihin kuuluva Taina Sipilä. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan maalasi tulevaisuuden: ”Te olette muutoksen ensimmäinen aalto”.

#Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2. / Muistutuskutsu27.2.2018 10:00Kutsu

#Mimmitkoodaa on naisten omasta aktiiviisuudesta nouseva ainutlaatuinen avaus. Se muuttaa roolimalleja ja tähtää suuren ongelman ratkaisuun: Suomi tarvitsee vahvaa ohjelmistoalaa, mutta osaajia ei riitä. Naiset ovat alan käyttämätön voimavara – nyt lähtevät mimmit liikkeelle! Softa-alan huippuyritykset tarjoavat Ohjelmistoyrittäjät ry:n johdolla naisille monipuolista ilmaista koulutusta. 300 mimmiä täyttää Vanhan ylioppilastalon 28. helmikuuta ja #Mimmitkoodaa käynnistyy.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2.23.2.2018 12:00Kutsu

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2.21.2.2018 14:00Kutsu