Suurin ja kaunein festivaali juhlittiin viikonloppuna – "Ruisrock oli yhtä hymyilevää ihmismerta"

Ruisrock on juhlittu päätökseen onnellisissa tunnelmissa Turun Ruissalossa.

Loppuunmyydyssä Ruisrockissa vieraili kolmen päivän aikana yhteensä 105 000 ihmistä. Perjantaiaamupäivän sadekuurot väistyivät tapahtuman tieltä, ja koko viikonloppu vietettiin täydellisessä festarisäässä.

Ruisrockissa nähtiin viikonloppuna kaiken kaikkiaan yli sata artistia, jotka nostattivat yleisön hurmokseen. Suurimpiin yleisösuosikkeihin lukeutuivat The Chainsmokers ja Marshmello, jotka kumpikin keräsivät noin 30 000-päisen yleisön. Todellisia yllätyksiä koettiin, kun norjalainen DJ Alan Walker esitti Antti Tuiskun Keinutaan-kappaleen ja keikkatauolla oleva Robin nousi lavalle Sunrise Avenuen kanssa. DJ Ibusalin keikalla levitettiin puolestaan Suomi-räpin ilosanomaa, ja lavalla kuultiin kotimaan ykkösräppäreitä Paperi T:stä Tuuttimörköön, DJ Kridlokkiin ja Eevil Stööhön.

Viikonlopun ahkerin esiintyjä oli ylistetty Vesta, joka nähtiin oman keikkansa lisäksi neljän Ruisrock-artistin vieraana. Festivaali päättyi valtaviin bileisiin, kun Pharrell Williamsin johtama N.E.R.D lunasti yleisön odotukset hittiputkellaan.

Ruisrockissa nautittiin myös entistä monipuolisemmasta taidetarjonnasta. Ensimmäistä kertaa mukana oli esimerkiksi salakapakka, joka festivaalikävijän piti löytää tapahtuma-alueelle jätettyjen vihjeiden avulla. Kerrallaan viidelle osallistujalle esitetty teos toteutettiin yhteistyössä Teatteri Vapaa Vyöhykkeen ja Sinebrychoffin Trokari-brändin kanssa.

”Ruisrock osoitti jälleen kerran olevansa kiistatta Suomen suurin ja kaunein festivaali. Onnistuimme täydellisesti tavoitteessamme, joka oli saada upeat kävijämme olemaan yhtä suurta, hymyilevää ihmismerta. Festivaalin historiallisen varhainen loppuunmyynti ja itse tapahtumassa aistittava uskomattoman hyvä fiilis siivittävät meidät innostuneina, mutta nöyrinä suunnittelemaan ensi vuonna juhlittavasta 50. Ruisrockista vielä mahtavamman. Haluan kiittää jokaista paikalla ollutta – te saitte aikaan tämän käsittämättömän hienon viikonlopun <3”, sanoo Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä.

Järjestyksessään 50. Ruisrock juhlitaan Turun Ruissalossa 5.–7.7.2019. Ruisrock on Suomen vanhin ja Euroopan toiseksi vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty rockfestivaali.