Suurin osa matkustajista pitää raitiovaunujen ja bussien kuulutuksista

Seuraavan pysäkin kertovien kuulutusten tulo raitiovaunuihin ja runkolinjojen busseihin on ollut onnistunut uudistus. Kun HSL kysyi matkustajien mielipiteitä kuulutuksista, yli 60 prosenttia vastaajista ajatteli niiden helpottavan matkantekoa.

Kun HSL kysyi matkustajilta, helpottavatko pysäkkikuulutukset matkantekoa, 64 prosenttia vastaajista oli täysin tai lähes samaa mieltä. Täysin vastakkaista mieltä oli vain kuusi prosenttia vastaajista.

Yli 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kuulutukset tulevat sopivaan aikaan ennen pysäkkiä. 60 prosenttia vastaajista piti kuulutusääntä miellyttävänä ja puolet oli sitä mieltä, että kuulutusten äänenvoimakkuus on sopiva.

Vastaajilla oli mahdollisuus antaa kuulutuksista myös sanallista palautetta. Eräs matkustaja oli tyytyväinen siihen, että hän saattaa nyt lukea rauhassa kirjaa tai keskittyä puhelimeensa menemättä yhtä helposti pysäkin ohi kuin aikaisemmin. Toinen kirjoitti, että jos hän torkahtaa vaunuun tullessaan raskaasta yövuorosta kotiin, kuulutus herättää hänet.

Miinuspuoleksi vastaajat mainitsivat muun muassa sen, että kuulutusten ääni on ollut runkolinjojen busseissa liian hiljainen tai kuulutuksia ei ole ollut lainkaan. HSL on ryhtynyt korjaamaan ongelmia.

Kuulutuksista kertoi mielipiteensä lähes 630 vastaajaa. Kyselyjä tehtiin kaikilla raitiolinjoilla
sekä runkobussilinjoilla 550 ja 560.

Ensimmäiset pysäkkikuulutukset tulivat raitiovaunuihin kesällä 2018, ja runkolinjojen busseihin ne tulivat viime syksynä. HSL:n tavoitteena on lisätä kuulutuksia myös muille bussilinjoille kevään aikana.

Osastonjohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 715 0440
Informaatiosuunnittelija Ossi Berg, puh. 040 753 6651

Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.314.2.2019 14:45:00Tiedote

Det sker ändringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt den 4 mars. HRT har planerat förändringarna i tätt samarbete med Kyrkslätt kommun och invånare. Det viktigaste syftet med förändringarna är att snabba upp resorna mellan Kyrkslätt och Mattby.Tack vare förändringarna blir restiderna under rusningstider kortare från Kantvik och Kolsarby till Gesterby samt också från Kantvik till Mattby.Restiden från Kantvik och Obbnäs till Mattby utanför rusningstider förkortas med 20 minuter. Också servicenivån för busslinjerna från Kantvik, centrum, Hindersby och Tolls till Mattby förbättras på vardagar i dagtid och på kvällar samt under veckosluten i dagtid.Tack vare den förbättrade servicen på linje 173Z finns det busstrafik i Tolls även i fortsättningen under lågtid.Resorna från Kantvik ock Kolsarby till Ravals och Lindal blir med byte. Ändringen påverkar linjerna 171, 172, 172V, 173, 173N, 174Z, 902, 902K och 903.Tidtabellerna för linjerna 173K och 173N samt linjer som går från Kyrkslätt t