Suurin osa matkustajista pitää raitiovaunujen ja bussien kuulutuksista

Seuraavan pysäkin kertovien kuulutusten tulo raitiovaunuihin ja runkolinjojen busseihin on ollut onnistunut uudistus. Kun HSL kysyi matkustajien mielipiteitä kuulutuksista, yli 60 prosenttia vastaajista ajatteli niiden helpottavan matkantekoa.

Kun HSL kysyi matkustajilta, helpottavatko pysäkkikuulutukset matkantekoa, 64 prosenttia vastaajista oli täysin tai lähes samaa mieltä. Täysin vastakkaista mieltä oli vain kuusi prosenttia vastaajista.

Yli 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kuulutukset tulevat sopivaan aikaan ennen pysäkkiä. 60 prosenttia vastaajista piti kuulutusääntä miellyttävänä ja puolet oli sitä mieltä, että kuulutusten äänenvoimakkuus on sopiva.

Vastaajilla oli mahdollisuus antaa kuulutuksista myös sanallista palautetta. Eräs matkustaja oli tyytyväinen siihen, että hän saattaa nyt lukea rauhassa kirjaa tai keskittyä puhelimeensa menemättä yhtä helposti pysäkin ohi kuin aikaisemmin. Toinen kirjoitti, että jos hän torkahtaa vaunuun tullessaan raskaasta yövuorosta kotiin, kuulutus herättää hänet.

Miinuspuoleksi vastaajat mainitsivat muun muassa sen, että kuulutusten ääni on ollut runkolinjojen busseissa liian hiljainen tai kuulutuksia ei ole ollut lainkaan. HSL on ryhtynyt korjaamaan ongelmia.

Kuulutuksista kertoi mielipiteensä lähes 630 vastaajaa. Kyselyjä tehtiin kaikilla raitiolinjoilla
sekä runkobussilinjoilla 550 ja 560.

Ensimmäiset pysäkkikuulutukset tulivat raitiovaunuihin kesällä 2018, ja runkolinjojen busseihin ne tulivat viime syksynä. HSL:n tavoitteena on lisätä kuulutuksia myös muille bussilinjoille kevään aikana.

Osastonjohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 715 0440
Informaatiosuunnittelija Ossi Berg, puh. 040 753 6651

HSL:n hallituksen päätöksiä 16.4.201916.4.2019 14:24:58 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita tarjousten perusteella seuraavat liikennöitsijät: Kohteen 257 (linja 55 Rautatientori – Koskela) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 258 (linjat 71 Rautatientori – Malmi, 77N Rautatientori – Jakomäki, 78 Rautatientori – Latokartano, 78N Rautatientori – Latokartano) uusi liikennöitsijä on Nobina Finland Oy, Kohteen 259 (linjat 63 Kamppi – Paloheinä, 69 Kamppi – Jakomäki, 70 Kamppi – Malmi) uusi liikennöitsijä on Helsingin Bussiliikenne Oy Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-2 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma Hallitus päätti hyväksyä Helsingin poikittaislinjastosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019584-3 HSL:n lausunto Vantaan yleiskaava 2020 –l