Vaasan Oy

Suurin osa ruokahävikistä syntyy kotona

Jaa

Leipomoyhtiö Vaasanin teettämän tutkimuksen (1) mukaan suomalaiset ostavat kotiin merkittävästi enemmän ruokaa kuin syövät. Koko suomalaisen ruokaketjun vuosittaisesta syömäkelpoisesta hävikistä jopa neljännes, eli noin 120 miljoonaa kiloa, syntyy kotitalouksissa, ja sen taloudellinen arvo on puoli miljardia euroa vuodessa (2). 84 % talouksista laittaa syömäkelpoista ruokaa roskiin ja lähes puolet kaikista (44 %) tekee sitä viikoittain. Eniten ruokaa heitetään roskiin lapsiperhetalouksissa (69 % viikoittain).

Kotitalouksien synnyttämä ruokahävikki on tuoreen tutkimuksen mukaan huomattavasti suurempaa kuin kaupan tai muun ruokateollisuuden. Kotitaloushävikki on kaksinkertaista (3) kaupan synnyttämään hävikkiin verrattuna. Se osoittaa, että suomalaisessa vähittäiskaupassa käyttöön otetut automaattiset, menekkiä ennustavat tilausjärjestelmät tehostavat toimituksia ja vähentävät liikatilauksia.

Kotitaloudet taas tekevät ruokaostoksensa suurelta osin intuitiivisesti ilman selkeää viikkosuunnitelmaa. Tämä johtaa osaltaan liian suuriin kertaostosmääriin ja suunnitelmallisuuden puutteessa myös arkisiin täydennysostoksiin.

”Kotitalouksien suuri rooli ruokahävikin synnyttämisessä yllätti. Syy on kuitenkin perin yksinkertainen: meillä on kodeissamme vielä paljon tekemistä arkemme suunnittelun ja hallinnan kanssa. Suuret ruokaostokset tehdään totutun kaavan mukaisesti kerran viikossa ja pitkin viikkoa käydään täydennysostoksilla hakemassa unohtuneita tai puuttuvaksi luultuja ruokatarvikkeita. Tämä johtaa usein spontaaneihin heräteostoksiin ja kaappien turhaan täyttämiseen, kun päälle tulevat vielä sattumanvaraiset ulkona syömiset”, kertoo Vaasan Oy:n kaupallinen johtaja Minna Cousins.

”On hämmästyttävää, että vaikka elintarvikkeiden hinnat koetaan Suomessa edelleen kalliiksi, vaikuttavat kotitaloudet olevan melko välinpitämättömiä siitä, mitä edelleen täysin syötävää heidän keittiöissään lähes kirjaimellisesti hillotaan. Yllättävintä on kuitenkin, että me kuluttajat emme itse koe tuhlaavamme ruokaa. Valtaosan näkemys on, että ruokaa menee heillä hukkaan vain vähän. Tutkimuksemme osoittaa kuitenkin täysin päinvastaista.”

Vaasan kokee vastuukseen herättää keskustelua hävikin vähentämisestä, sillä leipä on Suomessa suurin yksittäinen hävikkituotekategoria sekä kaupassa että kotitalouksissa.

”Selvitimme kuluttajien ehdotuksia leipähävikin vähentämiseksi. Pienemmät pakkauskoot olivat ylivoimaisesti suurin toive (49 %). Myös säilyvyyttä edistävien pakkausmateriaalien perään olisi kysyntää (32 %), kun taas itse leivän säilyvyyden lisäämistä toivoi vain 15 % kaikista vastaajista. Pienempiä pakkauksia toivovat erityisesti naisvastaajat, jotka muutenkin näkevät ruokahävikin useammin ongelmana”, taustoittaa Minna Cousins.

Yksi ruokahävikkiongelmaan huomiota suuntaava projekti on Vaasanin tukema kiertotaloushanke, jossa hävikkileivästä pannaan olutta. Ilmastonmuutosta vastaan taistelevan Wasted-olutprojektin avulla Vaasan haluaa kannustaa kauppoja, teollisuutta ja kuluttajia kiinnittämään huomiota leivän hävikin minimointiin.

”Hävikkileivästä pantavan oluen avulla voimme puhua ruokahävikin pienentämisestä perinteistä ympäristötiedostavaa yleisöä laajemmalle kohderyhmälle. Haluamme samalla muistuttaa myös kauppaa vastuullisuudesta omien tilaustensa osalta, sillä ylijäämäleivän arvo on useita miljoonia euroja vuodessa. Vähentämällä hävikkiä säästyy ympäristön lisäksi myös selvää rahaa kaikilta osapuolilta, eli teollisuudelta, kaupalta ja kuluttajilta”, muistuttaa Minna Cousins.

Lisätietoja:

Minna Cousins, kaupallinen johtaja, Vaasan Oy, puh. 040 553 4949 tai minna.cousins@vaasan.com

Mira Perander, viestintäpäällikkö, Vaasan Oy, puh. 050 560 3327 tai mira.perander@vaasan.com

1) IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 30.10.–6.11.2017.

2) Luonnonvarakeskuksen (Luke) arvioiden mukaan suomalaisessa ruokaketjussa syntyy vuosittain noin 400–500 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokahävikkiä. Yksistään kotitalouksissa ruokahävikkiä syntyy noin 120 miljoonaa kiloa, jonka taloudellinen arvo on
500 miljoonaa euroa.

3) http://www.pty.fi/kaupan-toiminta/ruokahavikin-vahentaminen/

Kaupan hävikki on suurinta tuoretuotteissa. Kuluttaja voi auttaa vähentämään ruokahävikkiä esimerkiksi valitsemalla kaupassa asioidessaan kypsiä hedelmiä ja vihanneksia puolikypsien sijaan. Kotona tuotteiden käyttöikää voi pidentää säilyttämällä kutakin tuotetta sille sopivassa säilytyslämpötilassa sekä pakastamalla.

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Vaasan Oy
Salmisaarenaukio 1
00180 Helsinki

020 446111http://www.vaasan.fi/
Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä seitsemässä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 176 miljoonaa euroa.
www.vaasan.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Oy

Vaasan Oy:n elokuussa käynnistämät yt-neuvottelut ovat päättyneet12.10.2018 09:30Tiedote

Julkaisuvapaa 12.10.2018 klo 9.30 Vaasan Oy:n 27.8.2018 käynnistämät yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 8.10.2018. Neuvotteluiden lopputuloksena päädyttiin kahvileivän irtotuotteiden valmistuksen lopettamiseen Kuusankosken ja Kiimingin leipomoissa. Neuvottelut johtivat 13 vakinaisen työsuhteen päättymiseen, minkä lisäksi 6 työsuhdetta päättyy muilla järjestelyillä. Neuvotteluiden alkaessa vaikutusten arvioitiin johtavan enintään 19 henkilön irtisanomiseen. Neuvotteluiden piirissä oli yhteensä 104 henkilöä. Yhteistoimintaneuvotteluiden perusteena olivat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Kahvileivän irtotuotteiden valmistus Kuusankoskella ja Kiimingissä loppuu 31.1.2019 mennessä. ”Kauppojen paistopisteissä tapahtuva leipomotuotteiden paisto on viime vuosina kehittynyt isoin harppauksin, minkä vuoksi nyt lopetettava irtotuotteiden toimintamallimme on menettänyt kilpailukykynsä. Keskitymme nyt entistä vahvemmin ydinliiketoimintaamme eli pakatun tuoreen leivän valmistukseen. Toiminnan

Leipäinnovaatiosta energiaa lapsen ja koululaisen arkeen21.8.2018 12:30Tiedote

Välipalojen rooli päivän ruokarytmissä on tärkeä. Parhaimmillaan fiksusti koottu välipala tuo sopivan määrän terveellistä lisäenergiaa aterioiden väliin ja auttaa pitämään verensokerin tasaisena. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan välipaloja syödään päivittäin kuitenkin vain alle puolessa lapsiperheistä (46 %). Vaasanin uutuus, Snäkki-välipalaleipä, tarjoaa helpon vaihtoehdon välipalahetkiin.

Vuoden Kotileipuri -kilpailu innostaa ruisleivän pariin19.6.2018 15:21Tiedote

Kesäkuussa alkanut valtakunnallinen Vuoden Kotileipuri -kilpailu on saanut useita kymmeniä osanottajia Suomen kansallisruoan ruisleivän taitajilta. Kilpailulla kunnioitetaan paitsi sukupolvia yhdistäviä suomalaisia leivontaperinteitä myös muistutetaan kotona leipomisen tärkeydestä ja kannustetaan useampia haastavana pidetyn rukiin pariin. Vaasan teettämän kyselytutkimuksen* mukaan jopa joka toisessa suomalaiskodissa leivotaan leipää tai sämpylöitä. Vaikka ruis tiedostetaankin leivistä terveellisimmäksi, tarttuu ruisjauhopussiin vielä pieni, mutta sitäkin omistautuneempi leipurijoukko. Vuoden Kotileipuri -kisan odotetaankin houkuttelevan uusia kokeilijoita kansallisleipäämme leipomaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme