Buster Boats

Suurten ja nopeiden avoveneiden Buster Magnum -perhe kasvaa

Jaa

Buster Boats uudistaa suurten avoveneiden klassikkomalliston, vuodesta 1990 lähtien valmistetun Buster Magnum -perheen. Kauden 2018 uutuusmallit, Buster Magnum ja Buster SuperMagnum, ovat aiemman sukupolven veneitä suurempia ja suorituskykyisempiä.

Uusi Buster SuperMagnum on 7,7 metriä pitkä, se on sertifioitu kymmenelle hengelle ja suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla huippunopeus nousee 57 solmuun. Lähes 30-vuotias Buster Magnum on Pohjoismaiden kautta aikojen menestyksekkäin ja suosituin suuren luokan avovene.
Uusi Buster SuperMagnum on 7,7 metriä pitkä, se on sertifioitu kymmenelle hengelle ja suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla huippunopeus nousee 57 solmuun. Lähes 30-vuotias Buster Magnum on Pohjoismaiden kautta aikojen menestyksekkäin ja suosituin suuren luokan avovene.

”Molempia veneitä yhdistää erinomainen ajettavuus, vakaus suurissakin nopeuksissa sekä turvallinen ja ennakoitava käytös”, Busterin tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén luettelee.

Uusi Buster Magnum on 7,2 metriä pitkä kahdeksan hengen avovene, jonka suurin moottorivaihtoehto on Yamaha F225. Sen isoveli, 7,7 metriä pitkä SuperMagnum on sertifioitu kymmenelle hengelle ja suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla huippunopeus nousee 57 solmuun.

Merikelpoisten ja edustavien veneiden rouhea ilme on selvää sukua malliston huipulta löytyvälle uudelle 10-metriselle Buster Phantomille. Alumiinirunko ja -turkki, tummanharmaat pulpetit ja rst-helat kertovat Busterin käytännönläheisestä perimästä.

Molempien veneiden vakiovarustukseen kuuluu 16-tuumainen Buster Q -älynäyttö, joka tarjoaa kuljettajalle kaiken tarvittavan informaation kartoista ja käyttöohjeista aina sää- ja moottoritietoihin.

Magnumeita valmistettu yli 5000 kappaletta

Lähes 30-vuotias Buster Magnum on Pohjoismaiden kautta aikojen menestyksekkäin ja suosituin suuren luokan avovene. Uudet mallit siirtävät Magnum-perheen kuudenteen mallisukupolveen kolmen Magnumin, alkuperäisen SuperMagnumin ja Magnum M5:n jälkeen.

Aiempien sukupolvien Magnumeita on myyty yli 5000 kappaletta. Merikelpoinen ja suorituskykyinen malli on erityisen suosittu Norjan ja Ruotsin avoimilla Atlantin puoleisilla rannikoilla, joilla veneille asetetaan erityisen kovia vaatimuksia.

Uudet, yli seitsenmetriset Magnumit ovat selvästi vanhempia sisariaan suurempia veneitä. Ensimmäisen sukupolven reilun kuuden metrin mittainen Magnum oli 27 vuotta sitten silloisella mittapuulla suuri avovene ja 150 hevosvoiman moottori edusti merikelpoisten avoveneiden järeää teholuokkaa.

Tähän mennessä perusteellisin uudistus nähtiin 2000-luvun alussa, jolloin Magnumin suurin koneteho nousi 225 hevosvoimaan ja rungon pituus alkoi lähestyä seitsemää metriä. Seuraava askel otettiin ensimmäisen Yamaha F300 -moottorille suunnitellun Busterin, SuperMagnumin tullessa markkinoille vuonna 2013.

Uusi Buster Magnum

Neljännen sukupolven Buster Magnum on selvästi edeltäjäänsä suurempi: rungon pituus on kasvanut 30 sentillä ja sisätila on 20 senttiä edeltäjäänsä leveämpi. Moderni ja linjakas muotoilu tuo selvästi mieleen isosiskon Phantomin.

”Uudessa Magnumissa on ison veneen tuntua, ajo-ominaisuudet ovat uuden rungon ja taemmas siirtyneen painopisteen myötä parantuneet selvästi. Terävämmällä runkomuodolla ja kolmella parilla aggressiivisia nousulistoja on haettu suorituskykyä, jonka myötä vene on todella hauska ajettava”, Anders Kurtén sanoo.

Pienin koneteho on noussut yhden askeleen 175 hevosvoimaan. Magnumin suurin moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen V6-Yamaha, jolla saavutetaan 47 solmun huippunopeus. Tankin kokoa on kasvatettu lähes kaksinkertaiseksi 300 litraan, jolloin toimintamatka on kasvanut selvästi.

Taloudellisen runkomuodon ja nousulistojen ansiosta suorituskyky on samalla koneteholla edeltäjänsä tasolla, vaikka vene on pidempi ja myös hieman painavampi. Suurin henkilömäärä on säilynyt kahdeksassa hengessä.

Uusi Buster SuperMagnum

Uusi SuperMagnum korvaa mallistossa paitsi 2013 esitellyn edeltäjänsä myös Magnum M5:n. Vene on kasvanut selvästi: runko on puoli metriä edeltäjäänsä pidempi ja vesilinja 30 senttiä leveämpi. Vakiovarusteisiin kuuluvan U-sohvan ansiosta istumaan mahtuu 10 henkeä.

”SuperMagnum on arvoisensa seuraaja molemmille edeltäjilleen. Olemme hakeneet suorituskykyä, mutta perusturvallisuudesta ja ajokäytöksen ennakoitavuudesta ei ole jouduttu tinkimään”, Anders Kurtén sanoo.

Suurin moottorivaihtoehto on Yamahan tehokkain V8-kone, 5,3-litrainen F350, jolla saavutetaan 57 solmun huippunopeus. Konetehoalue on laaja ja alkaa 250 hevosvoimasta. Valtava, 400 litran polttoainetankki takaa pitkän toimintasäteen. 

Moottorivalinta vaikuttaa selvästi veneen luonteeseen. Vielä 300-hevosvoimaisella V6-koneella SuperMagnum sopii tavalliselle veneilijälle ja polttoaineenkulutus on kasvaneista mitoista huolimatta edeltäjiensä tasolla, suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla puolestaan kokenut kuljettaja pystyy ajamaan kovaa haastavissakin olosuhteissa.

Uudet Magnumit esiteltiin jälleenmyyjille ja lehdistölle syyskuussa 2017 ja ne ovat saatavilla kaudelle 2018. 

Tekniset tiedot:

 

Uusi Magnum 2018

Uusi Supermagnum 2018

Pituus

7,20 m

7,70 m

Leveys

2,50 m

2,50 m

Paino

1195 kg

1395 kg

Syväys

0,54 m

0,54 m

V-kulma

21o

21o

Henkilömäärä

8

10

Moottoriteho

175–225 hv

250-350 hv

Moottorin rikipituus

XL

XL

Polttoainetankin tilavuus

300 L

400 L

Huippunopeus

47 kts

57 kts

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Uusi Buster SuperMagnum on 7,7 metriä pitkä, se on sertifioitu kymmenelle hengelle ja suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla huippunopeus nousee 57 solmuun. Lähes 30-vuotias Buster Magnum on Pohjoismaiden kautta aikojen menestyksekkäin ja suosituin suuren luokan avovene.
Uusi Buster SuperMagnum on 7,7 metriä pitkä, se on sertifioitu kymmenelle hengelle ja suurimmalla Yamaha F350 V8-moottorilla huippunopeus nousee 57 solmuun. Lähes 30-vuotias Buster Magnum on Pohjoismaiden kautta aikojen menestyksekkäin ja suosituin suuren luokan avovene.
Lataa
Uusi SuperMagnum korvaa mallistossa paitsi 2013 esitellyn edeltäjänsä myös Magnum M5:n. Vene on kasvanut selvästi: runko on puoli metriä edeltäjäänsä pidempi ja vesilinja 30 senttiä leveämpi. Vakiovarusteisiin kuuluvan U-sohvan ansiosta istumaan mahtuu 10 henkeä.
Uusi SuperMagnum korvaa mallistossa paitsi 2013 esitellyn edeltäjänsä myös Magnum M5:n. Vene on kasvanut selvästi: runko on puoli metriä edeltäjäänsä pidempi ja vesilinja 30 senttiä leveämpi. Vakiovarusteisiin kuuluvan U-sohvan ansiosta istumaan mahtuu 10 henkeä.
Lataa
”SuperMagnum on arvoisensa seuraaja molemmille edeltäjilleen. Olemme hakeneet suorituskykyä, mutta perusturvallisuudesta ja ajokäytöksen ennakoitavuudesta ei ole jouduttu tinkimään”, tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén sanoo.
”SuperMagnum on arvoisensa seuraaja molemmille edeltäjilleen. Olemme hakeneet suorituskykyä, mutta perusturvallisuudesta ja ajokäytöksen ennakoitavuudesta ei ole jouduttu tinkimään”, tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén sanoo.
Lataa
Uuden SuperMagnumin suurin moottorivaihtoehto on Yamahan tehokkain V8-kone, 5,3-litrainen F350, jolla saavutetaan 57 solmun huippunopeus.
Uuden SuperMagnumin suurin moottorivaihtoehto on Yamahan tehokkain V8-kone, 5,3-litrainen F350, jolla saavutetaan 57 solmun huippunopeus.
Lataa
Neljännen sukupolven Buster Magnum on selvästi edeltäjäänsä suurempi: rungon pituus on kasvanut 30 sentillä ja sisätila on 20 senttiä edeltäjäänsä leveämpi. Moderni ja linjakas muotoilu tuo selvästi mieleen isosiskon Phantomin.
Neljännen sukupolven Buster Magnum on selvästi edeltäjäänsä suurempi: rungon pituus on kasvanut 30 sentillä ja sisätila on 20 senttiä edeltäjäänsä leveämpi. Moderni ja linjakas muotoilu tuo selvästi mieleen isosiskon Phantomin.
Lataa
”Uudessa Magnumissa on ison veneen tuntua, ajo-ominaisuudet ovat uuden rungon ja taemmas siirtyneen painopisteen myötä parantuneet selvästi. Terävämmällä runkomuodolla ja kolmella parilla aggressiivisia nousulistoja on haettu suorituskykyä, jonka myötä vene on todella hauska ajettava”, tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén sanoo.
”Uudessa Magnumissa on ison veneen tuntua, ajo-ominaisuudet ovat uuden rungon ja taemmas siirtyneen painopisteen myötä parantuneet selvästi. Terävämmällä runkomuodolla ja kolmella parilla aggressiivisia nousulistoja on haettu suorituskykyä, jonka myötä vene on todella hauska ajettava”, tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén sanoo.
Lataa
Uuden Buster Magnumin suurin moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen V6-Yamaha, jolla saavutetaan 47 solmun huippunopeus.
Uuden Buster Magnumin suurin moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen V6-Yamaha, jolla saavutetaan 47 solmun huippunopeus.
Lataa
Uusi Buster Magnum 2018. Aiempien sukupolvien Magnumeita on myyty yli 5000 kappaletta. Merikelpoinen ja suorituskykyinen malli on erityisen suosittu Norjan ja Ruotsin avoimilla Atlantin puoleisilla rannikoilla, joilla veneille asetetaan erityisen kovia vaatimuksia.
Uusi Buster Magnum 2018. Aiempien sukupolvien Magnumeita on myyty yli 5000 kappaletta. Merikelpoinen ja suorituskykyinen malli on erityisen suosittu Norjan ja Ruotsin avoimilla Atlantin puoleisilla rannikoilla, joilla veneille asetetaan erityisen kovia vaatimuksia.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Buster Boats on Euroopan suurin alumiiniveneiden suunnittelija ja valmistaja. Maailman vesille 60 vuoden aikana laskemistamme yli 125 000 alumiiniveneestä suurin osa on edelleen käytössä. 

Buster-nimellä veneitä on valmistettu vuodesta 1976 alkaen, mutta Busterin historia alkoi jo vuonna 1955 valmistetusta ensimmäisestä Kello-veneestä.

Buster-mallistoon kuuluu 20 venettä, joista pienin on alle nelimetrinen Buster Mini ja suurin lähes kymmenmetrinen Buster Phantom. Tuotannosta yli puolet menee vientiin.

Buster-veneiden valmistaja, Inhan Tehtaat Oy, on Yamaha Motor Europen tytäryhtiö. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Raisiossa ja tuotanto Ähtärissä. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Buster Boats

Den minsta Bustern omformas till den sportiga Buster Mini Sport17.8.2017 09:33Tiedote

Av Buster-modellsortimentets minsta båt, den under fyra meter långa Buster Mini har man tagit fram en ny version, den sportiga småbåten Buster Mini Sport. Styrpulpeten och den större motoreffekten gör Mini till en småbåt lik en cartingbil, och lämpar sig som den lilla förbindelsebåten till stugan eller som den yngre båtfararens första pulpetbåt. Den nya Buster Mini Sport presenteras på höstens flytande utställningar i Helsingfors, Stockholm och Oslo.

The Buster Mini Sport is a new redesigned version of the smallest Buster boat model17.8.2017 09:33Tiedote

The small and sporty Buster Mini Sport is a new, redesigned version of the Buster Mini, the smallest boat in the Buster range. The steering console and the larger engine rating make the nifty Buster Mini well-suited for short-distance travel or younger boaters’ first console boat. The new Buster Mini Sport is presented at the September-October 2017 Boat-Afloat shows in Helsinki, Stockholm and Oslo.

Pienimmästä Busterista muovautuu urheilullinen Buster Mini Sport17.8.2017 09:33Tiedote

Buster-malliston pienimmästä veneestä, alle nelimetrisestä Buster Ministä on muovattu uusi versio, urheilullinen pikkuvene Buster Mini Sport. Ohjauspulpetti ja aiempaa suurempi koneteho tekevät Ministä mikroautomaisen pikaveneen, joka soveltuu mökin pienyhteysveneeksi tai nuoremman veneilijän ensimmäiseksi pulpettiveneeksi. Uusi Buster Mini Sport ensiesitellään yleisölle Helsingin Uivassa venenäyttelyssä 17.–20.8.2017.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme