Sydäninfarktipotilaiden etäseurantapalvelu otettiin hyvin vastaan Pirkanmaalla

Tays Sydänsairaala aloitti äkillisen sydäninfarktin sairastaneiden potilaiden etäseurantapalvelun vuosi sitten. Sepelvaltimotautipotilaiden riskitekijöiden hoito toteutuu Suomessa huonosti. Uuden palvelun tavoitteena oli muun muassa sitouttaa potilaat itsensä hoitamiseen aiempaa paremmin ja tehostaa sepelvaltimotaudin hoitoa. Testikäytössä ollut palvelu keräsi potilailta hyvin positiivista palautetta, joten etäseuranta on tarkoitus laajentaa myös muiden Sydänsairaalan potilasryhmien käyttöön.

Tays Sydänsairaalan julkisivu Tampereen yliopistollisen keskussairaalan etupihalla.

Sydäninfarktipotilaiden etäseurantapalvelua on testattu Tays Sydänsairaalassa perinteisten vastaanottokäyntien ja tutkimusten rinnalla keväästä 2020 alkaen. Mukana on ollut yhteensä 115 pirkanmaalaista potilasta, joiden keski-ikä on 60 vuotta. Etäseurantamallissa potilaisiin on pidetty aktiivisesti yhteyttä etävastaanotoilla.

– Palautteen perusteella etäseurantapotilaat ovat aiempaa motivoituneempia hoitamaan itseään, mikä on elintärkeää sydäninfarktin taustalla olevan sepelvaltimotaudin hoidossa. Etävastaanotoilla potilaat ovat kertoneet avoimesti voinnistaan ja kiittäneet, kun heitä ei ole jätetty yksin. Meille myös selvisi, että potilaiden verenpaine- ja kolesterolilääkitys on usein puutteellinen vielä kolme kuukautta sydäninfarktin sairastamisen jälkeen. Yli puolelle potilaista lääkitystä tehostettiin etäkardiologin toimesta, kertoo kardiologian ylilääkäri Erkki Ilveskoski Tays Sydänsairaalasta.

Suurin osa potilaista on kokenut etävastaanoton ja Tays Sydänsairaalan kokoaman digitaalisen ohjausmateriaalin riittäväksi tueksi.

– Toisaalta videovastaanottoa on toivottu ja sitä pyrimme nyt kehittämään, samoin erilaisten kännykkäpohjaisten sovellusten hyödyntämistä. Palvelusta halutaan myös aiempaa yksilöllisempää, Ilveskoski jatkaa.

Hoitohenkilökunta valmentajana

Uuden digitaalisen palvelun käyttöönotto ja koronavirusvuosi kannustivat Tays Sydänsairaalan hoitohenkilökuntaa suunnittelemaan potilashoitoa eri tavalla. Etäseuranta on koettu tarpeelliseksi lisäksi potilaiden hoitopolulla.

– Elintapojen muutoksiin liittyvät tavoitteet suunnitellaan yhdessä potilaan kanssa. Henkilökuntaa on koulutettu etäpalvelun käyttöön siinä missä potilaitakin, toteaa Erkki Ilveskoski.

Etäseurantapalvelun malli on saatu alun perin Oulun yliopistollisesta sairaalasta, jossa on käytössä useita digitaalisia hoitopolkuja.

Tays Sydänsairaalan tutkimuksessa selvitetään ratkaisuvaihtoehtoja sydämen eteisvärinäpotilaiden päivystyskierteeseen8.4.2021 09:32:09 EEST | Tiedote

Tays Sydänsairaalan käynnistämässä tutkimuksessa selvitetään, voidaanko osa rytmihäiriöpotilaista hoitaa päivystysvastaanoton sijaan sydänpoliklinikalla viikon sisällä sairauskohtauksesta. Mikäli potilaiden eteisvärinä- ja eteislepatuskohtausten hoidon voisi toteuttaa kiireettömästi sydänsairauksiin erikoistuneessa sairaalassa, nykyisiä hoitokäytäntöjä voisi tehostaa merkittävästi. Tutkimukselle odotetaan myös kansainvälistä huomiota, sillä eteisvärinän hoitokustannukset ovat huomattavat ja niistä suuri osa aiheutuu päivystyskäynneistä.

Sydänsairaalan uusi toimitusjohtaja Pasi Lehto: ”Terveyspalvelujen asiakaslähtöisyydessä ja saatavuudessa on kehitettävää”13.1.2021 10:59:53 EET | Tiedote

Sydänsairaala sai terveydenhuollon laatusertifikaatin ensimmäisenä julkisomisteisena sairaalana14.12.2020 15:08:08 EET | Tiedote

Sydänsairaala on ensimmäinen erikoissairaanhoidossa toimiva suuri organisaatio, jolle on myönnetty terveydenhuollon SFS-EN 15224 -laatusertifikaatti. Sertifikaatti kattaa kardiologisten sekä sydän- ja rintaelinkirurgisten potilaiden tutkimukset, hoidon ja vastaanottopalvelut Sydänsairaalan kaikissa toimipisteissä. SFS-EN 15224 -laatustandardi on kehitetty erityisesti terveydenhuollon organisaatioiden toiminnan arvioimiseen.

50 vuotta suomalaista sydänvalvontaa – tamperelainen keksintö oli edelläkävijä sepelvaltimotautipotilaiden sairaalahoidon kehittämisessä3.12.2020 10:46:20 EET | Tiedote

”Tampereen keskussairaalassa on otettu käyttöön 12 sydänpotilaan keskitetty valvontakeskus, jollaista ei tiettävästi ole toteutettu vielä muualla Euroopassa”, uutisoi Aamulehti kesällä 1970. Sepelvaltimotauti on yksi kansantaudeistamme ja Tampereella ymmärrettiin ensimmäisten joukossa, että akuutin sydäninfarktin hoito vaati tehokkaamman valvontajärjestelmän kehittämistä. Sittemmin hoidossa on siirrytty digitaaliseen valvontaan, mutta edelleen Tays Sydänsairaalan sydänvalvonnan selkäranka on ajoissa aloitettu hoito ja asiantunteva hoitohenkilökunta.