Sydänsairaala ja Pihlajalinna yhdistävät yliopistosairaalatason osaamista terveysasemaverkostoon

Sydänsairaala ja Pihlajalinna ovat solmineet aiesopimuksen. Yhteistyön tavoitteena on sujuvoittaa sydänpotilaiden hoitoon pääsyä ja varmistaa jo sairastuneiden hyvä arki.

Molemmat yhteistyökumppanit näkevät, että mahdollisen sydänsairauden aikainen toteaminen jo perusterveydenhuollossa tekee hoidosta paitsi sujuvampaa, myös kustannustehokkaampaa. Toisaalta sydänsairaiden hyvästä hoitotasapainosta huolehtiminen tukee sekä perus- että erikoissairaanhoidon toimintaa.

Sydänsairaalan toimitusjohtaja, johtava ylilääkäri Kari Niemelän mukaan tavoitteena on saada käytännön yhteistyö käyntiin syksyllä 2019.

– Sydänsairaalassa on yliopistosairaalatason osaamista sydänsairauksien diagnosoinnissa ja hoidossa, jota voimme hyödyntää myös Pihlajalinnan terveysasemilla, lääkärikeskuksissa ja työterveyshuollon toimipisteissä, Niemelä toteaa.

Suunnitelmiin kuuluu paitsi terveydenhuollon ammattilaisten, myös alan uusimman teknologian hyödyntäminen hoitopolun tukena.

– Pihlajalinnassa olemme keskittyneet palvelutuotannossa terveyshyötyä tuottaviin palveluketjuihin ja osoittaneet vahvuutemme sote-palvelujen rajapintojen koordinoinnissa. Sydänsairaala-yhteistyön avulla vahvistamme palvelutuotantoa kroonisten sairauksien hoidossa. Tavoittelemme uudenlaista asiakaslähtöistä palvelumallia, jolla uskomme olevan aidosti vaikuttavuutta kansansairauksien hoidossa, kertoo Pihlajalinnan liiketoimintajohtaja Teija Kulmala.

Sydänsairaala on Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien omistama julkinen sairaala. Sydänhoitoon erikoistuneessa sairaalassa hoidetaan potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Sydänsairaala vastaa Pirkanmaan alueen sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluja myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuollon toimijoille.

Sydänsairaala panosti toimenpidepotilaiden viihtyvyyteen ja varautuu samalla suuremman potilasmäärän hoitamiseen9.3.2020 08:26:48 EETTiedote

Sydänpotilaiden määrän kasvaessa Sydänsairaala muutti perinteisen päiväosastonsa toimenpideosastoksi, jossa potilaat odottavat toimenpidettä viihtyisässä olohuoneessa, siirtyvät saliin omissa vaatteissa ja toipuvat valvotusti samalla osastolla. Tavoitteena on tehdä potilaan hoitokokemuksesta sujuvampi ja vähemmän sairaalamainen. Uudella osastolla voidaan järjestää keskitetysti potilaan koko hoitokäynti.

Pihlajalinna aloittaa uuden sydänoireiden selvittämiseen tarkoitetun palvelun yhteistyössä Sydänsairaalan kanssa24.2.2020 09:02:39 EETTiedote

Pihlajalinna avaa uuden puhelinpalvelun ja mobiilisovelluksen, jonka avulla voi hakea apua huolta aiheuttaviin aikuisten sydänoireisiin. Palvelu on tarkoitettu esimerkiksi kiireettömien rytmihäiriö- ja rintakiputuntemusten tai muiden sydänperäisiksi epäiltyjen oireiden selvittelyyn. Palvelu tuotetaan yhteistyössä Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa erikoissairaanhoidon palveluja.