Sydänsairaala ja Pihlajalinna yhdistävät yliopistosairaalatason osaamista terveysasemaverkostoon

Sydänsairaala ja Pihlajalinna ovat solmineet aiesopimuksen. Yhteistyön tavoitteena on sujuvoittaa sydänpotilaiden hoitoon pääsyä ja varmistaa jo sairastuneiden hyvä arki.

Molemmat yhteistyökumppanit näkevät, että mahdollisen sydänsairauden aikainen toteaminen jo perusterveydenhuollossa tekee hoidosta paitsi sujuvampaa, myös kustannustehokkaampaa. Toisaalta sydänsairaiden hyvästä hoitotasapainosta huolehtiminen tukee sekä perus- että erikoissairaanhoidon toimintaa.

Sydänsairaalan toimitusjohtaja, johtava ylilääkäri Kari Niemelän mukaan tavoitteena on saada käytännön yhteistyö käyntiin syksyllä 2019.

– Sydänsairaalassa on yliopistosairaalatason osaamista sydänsairauksien diagnosoinnissa ja hoidossa, jota voimme hyödyntää myös Pihlajalinnan terveysasemilla, lääkärikeskuksissa ja työterveyshuollon toimipisteissä, Niemelä toteaa.

Suunnitelmiin kuuluu paitsi terveydenhuollon ammattilaisten, myös alan uusimman teknologian hyödyntäminen hoitopolun tukena.

– Pihlajalinnassa olemme keskittyneet palvelutuotannossa terveyshyötyä tuottaviin palveluketjuihin ja osoittaneet vahvuutemme sote-palvelujen rajapintojen koordinoinnissa. Sydänsairaala-yhteistyön avulla vahvistamme palvelutuotantoa kroonisten sairauksien hoidossa. Tavoittelemme uudenlaista asiakaslähtöistä palvelumallia, jolla uskomme olevan aidosti vaikuttavuutta kansansairauksien hoidossa, kertoo Pihlajalinnan liiketoimintajohtaja Teija Kulmala.

Ensitie 4

03 311 716http://www.sydansairaala.fi

Sydänsairaala on Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien omistama osakeyhtiö. Sydänhoitoon keskittyvässä sairaalassa hoidetaan potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Sydänsairaala vastaa Pirkanmaan alueen sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluja myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuoltoalan toimijoille. Lisäksi Sydänsairaalaan voi hakeutua julkisen erikoissairaanhoidon valinnanvapauspotilaana tai yksityispotilaana kaikkialta Suomesta.

Helsingin Sydänsairaala luopui yksityisomistuksestaan ja sitoutuu hoitojonojen purkamiseen pääkaupunkiseudulla6.3.2019 12:10:11 EETTiedote

Helsingin Sydänsairaala Oy siirtyi kokonaan Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien omistukseen 5. maaliskuuta 2019. Helsingin Sydänsairaalan toiminnan kehittämisessä alusta saakka mukana olleet lääkäriosakkaat myivät vähemmistöomistusosuutensa Tays Sydänkeskus Oy:lle. Omistusmuutos ei vaikuta Helsingin Sydänsairaalan henkilöstöön tai toimintaan, joka pääosin koostuu lähetteellä tulevien sydänpotilaiden hoidosta. Omistusmuutoksella pyritään vahvistamaan Helsingin Sydänsairaalan asemaa valinnanvapaussäädösten mukaisena julkisena sairaalana, osana Tays Sydänsairaalan palveluverkkoa.