SYDÄNTUTKIMUSSÄÄTIÖ APURAHAT 2014: 1,7 miljoonaa euroa apurahoja sydäntutkimukseen - SUURIN APURAHA GEENITERAPIAN KEHITTÄMISEEN

10.4.2014 klo 8.00. Suurimman kolmivuotisen apurahan määrältään 180 000 euroa saa akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttualan tutkimusryhmä A.I.Virtanen -instituutista Kuopiosta.

Seppo Ylä-Herttualan ryhmä kehittää uuden sukupolven geeniterapiaa sydän- ja verisuonitautien hoitoon. Kansainvälisesti arvostetun tutkimusryhmän työ keskittyy sydän- ja verisuonisairauksien hoitoon tehostamalla paikallisia paranemisprosesseja. Tutkimustyössä kehitetään menetelmiä, joilla voidaan kuljettaa paranemisprosessia ohjaavia perimän koodeja vaurioalueelle tai sairaaseen suoneen. Keskeinen aihe on kehittää uudissuonikasvua huonon verenkierron alueella.

Kaksivuotisen apurahan 100 000 euroa saa professori Juhani Airaksisien tutkimusryhmäTurusta. Ryhmä tutkii eteisvärinän ja sydäntoimenpiteiden hyytymä- ja vuotokomplikaatioita.

Merkittävän väitöskirjan jälkeisen post doc-tutkimusapurahan saavat mm. LT, KTM Emmi Helle Espoosta ja dosentti Markus Juonala Raisiosta. Sydäntutkimussäätiö tukee lisäksi väitöskirjatutkimuksia, yhteensä 33 tutkijaa saa väitöskirja-apurahan.

Sydäntutkimussäätiö tukee tänä vuonna yhteensä 80 tutkijaa tai tutkimusryhmää. Kaikkien apurahansaajien nimet ja tutkimusaiheet julkistetaan säätiön verkkosivulla www.sydantutkimussaatio.fi  - Apurahat - Apurahansaajat 2014.

Sydäntutkimussäätiö tukee pitkäjänteistä sydän- ja verisuonisairauksien tutkimustyötä. Apurahoista euromääräisesti suurin osa myönnetään 1-3 vuotisille tutkimushankkeille. Pitkäjänteisellä tieteellisellä tutkimustyöllä voidaan merkittävästi ennaltaehkäistä sydänsairauksia ja kehittää hoitomahdollisuuksia sekä parantaa jo sairastuneiden elämän laatua.

Lisätietoja:

professori Markku S. Nieminen, Sydäntutkimussäätiön puheenjohtaja, 0400 443 076, markku.nieminen@hus.fi

asiamies Riitta Rosberg, 040 520 0279, riitta.rosberg@sydantutkimussaatio.fi