SYK myy kiinteistöjä Kaarinassa

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on myynyt Kaarinassa sijaitsevan Tuorlan Observatorion Tuorlan Tähtitornit Oy:lle. Kauppaan kuuluu 16 rakennusta tontteineen.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) luopuu Tuorlan Observatorion kiinteistöistä, sillä Turun yliopistolla ei ole enää ollut käyttöä rakennuksille. Myytävä kokonaisuus sijaitsee Kaarinassa noin 12 kilometrin etäisyydellä Turun keskustasta ja noin 4 kilometrin etäisyydellä Kaarinan keskustasta itään. Matkaa Turku–Helsinki moottoritielle on noin 3 kilometriä. Rakennuksissa on neliöitä yhteensä noin 2 000. Rakennukset myydään Tuorlan Tähtitornit Oy:lle tontteineen.

–Tarkoituksemme on jatkossa ylläpitää, vaalia ja edelleen kehittää alueen tiede- ja kulttuuriperintöä sekä tarjota muun muassa tiedekeskustoiminnalle ja muille koulutus-, tutkimus-, matkailu- ja kulttuuritarpeille toimintatiloja, kertoo Tuorlan Tähtitornit Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tapio Korhonen.

–Hienoa, että saimme Observatoriolle innovatiivisen ja alan perinpohjaisesti tuntevan toimijan, joka ymmärtää myös alueen kulttuurihistoriallisen merkityksen sekä paikan merkityksellisyyden koko yhteisölle, sanoo SYK Oy:n kiinteistöliiketoiminnan asiantuntija Markus Heikkilä.

–Kiinteistöjen myynti paikalliselle toimijalle takaa paremman toiminnan kehityspotentiaalin. Aluetta hallinnoi jatkossa toimija, joka tuntee perinpohjaisesti alueen sekä sen olemassaolon merkityksen kertoo SYK Oy:n johtaja Juha Uotila.

Tuorlan Tähtitornit Oy
Hallituksen puheenohtaja, Tapio Korhonen
040 551 6268, tapio.korhonen@opteon.fi

Kiinteistöliiketoiminnan asiantuntija Markus Heikkilä
050 420 1147, markus.heikkilä@sykoy.fi

Johtaja, Juha Uotila, kampuskehitys ja markkinointi
050 492 9653, juha.uotila@sykoy.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää yliopistokiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kehitämme vetovoimaisia kampuksia ja luomme alueellisen kasvun mahdollisuuksia yhdistämällä tieteen ja tutkimuksen, elinkeinoelämän ja elävän kaupungin. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen, yritysten ja palveluntarjoajien käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja 10 yliopistoa. Yhtiön tasearvo on noin 1,3 miljardia euroa, ja se koostuu yliopistojen 225 rakennuksesta. Vuoden 2019 liikevaihto oli noin 165 miljoonaa euroa. www.sykoy.fi

Tuorlan Tähtitornit Oy on perustettu vuonna 2020. Yrityksen perustaja on Opteon Oy yhdessä Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry:n, Tuorlan tähtitieteellinen seura ry:n ja useiden entisen Tuorlan observatorion ja Turun yliopiston tutkijoiden kanssa. Myöhemmin toteutettavassa osakeannissa on mukaan tulossa monia muita yhteisöjä ja yksityishenkilöitä. Yrityksen tarkoituksena on vaalia ja tuoda esille Tuorlan alueen tieteenhistorian kannalta arvokasta kulttuuriperintöä ja tarjota toimintatiloja aiheeseen liittyviin koulutus-, tutkimus-, matkailu- ja kulttuuritarpeisiin sekä erittäin tarkan suuroptiikan valmistuksen jatkamiseen.