Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Sissiosasto Hirvelä -romaanissa jatkosota vie 22-vuotiaan kornetti Väinö Hirvelän ensin Uhtualle. Sissipataljoona 3:n eli Vienan sissien jääkärijoukkueen johtajana hän haavoittuu heinäkuisella partiomatkallaan. Syyskuussa 1941 hän palaa luutnanttina rintamalle, tällä kertaa Kiestingin etulinjaan. Hirvelän sissikomppania nousee Isolan laivaston kyytiin ja suuntaa myrskyävälle Pääjärvelle. Edessä on raju retki vaarojen ja soiden täplittämään erämaahan.

Sodan tarinat -tietokirja tarjoaa lukijalle mahdollisuuden perehtyä jatkosodan tapahtumiin veteraanien näkökulmasta. Kirjan henkilökohtaiset kuvaukset avaavat sodan kokeneiden näkemyksiä siitä, mitä sotavuodet käytännössä olivat ja mitä suomalaisjoukot Rukajärven suunnalla kohtasivat. Asemasodan arkeen, taisteluihin etulinjassa, partiotoimintaan ja sodan päättymiseen tutustutaan sekä rivimiesten että upseerien näkökulmasta.

Esa Sirén on sukupolvensa luetuin sotakirjailija. Hänen kirjojaan on myyty jo yli 200 000 kappaletta. Ennen kirjailijaksi ryhtymistään Kouvolasta kotoisin oleva Sirén teki pitkän kansainvälisen uran jääkiekkovalmentajana. Sissiosasto Hirvelä on Sirénin kuudestoista sotaromaani. Nyt ilmestyvän tietokirjan lisäksi häneltä on julkaistu myös tietoteos Sodan kuvat: Rukajärvi 1941 (2016).

Jukka Kuhanen on sotahistorian harrastaja, joka on vuosikymmenten saatossa syventynyt viime sotiemme taistelupaikkoihin, henkilöihin ja tapahtumiin.

Esa Sirén: Sissiosasto Hirvelä

Jukka Kuhanen ja Esa Sirén: Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944

Esa Sirén (kuva: Marek Sabogal)

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.

Tunnelmavetoinen romaani pohtii etäisyyden vaikutusta ihmisten välisiin yhteyksiin2.10.2020 07:52:00 EESTTiedote

Venla Saalon ensimmäinen aikuisille lukijoille suunnattu romaani Kukkia maan alla (Gummerus) sijoittuu Berliiniin sekä Saksan ja Puolan rajaseudulle. Yhden viikonlopun tapahtumia kuvaava kertomus käsittelee juuria, etäisyyksiä ihmisten välillä ja rajan ylittämisen vaikeutta. Helsinkiläislähtöinen Saalo on asunut vuosia Saksassa, ensin Berliinissä ja vuodesta 2019 lähtien rajaseudulla Görlitzissä.