Syksyn työnhakupiikki käynnistyy nyt – yhä useampi starttaa työnhaun heti lomien jälkeen

Syksy on saanut työnhakijat ja työnantajat liikkeelle. Työnhakupalvelu Duunitorin tilastot paljastavat, että moni haaveilee lomien jälkeen uusista uramahdollisuuksista.
Suurimmat työnhakupiikit koetaan Duunitorilla alkuvuodesta ja -syksystä, kun ihmiset palaavat lomilta.

Alkuvuosi ja -syksy ovat perinteisesti suomalaisten suosituinta työnhakuaikaa. Työnhakupalvelu Duunitorin kävijämäärät osoittavat, että syksyn työnhakukausi on elokuun puolivälissä jo vauhdissa.

Vuonna 2021 syksyn vilkkain päivä koettiin Duunitorin palvelussa 7. syyskuuta, jolloin sivustolla vieraili 110 000 kävijää. Tänä vuonna työnhakijat ovat liikkeellä vielä aikaisemmin, sillä lähes samoja lukemia hätyyteltiin jo tiistaina 16. elokuuta.

Tammikuu on puolestaan perinteisesti koko vuoden vilkkainta aikaa Duunitorin työnhakupalvelussa. Miksi työnhakuinto kiihtyy juuri lomien jälkeen?

”Työnhaun kiirepiikit tapahtuvat tyypillisesti kesä- ja joululomakauden jälkeen. Lomalla työpaikan vaihtoa jo pidempään harkinnut saa etäisyyttä arkeen ja ehtii pohtia uratoiveitaan. Lomalta paluun jälkeen työnhakuun tulee myös tartuttua uudella energialla”, Duunitorin rekrytoinnin asiantuntija Lotta Viljamaa kommentoi.

Duunitorilla arvellaan, että syksyn kovin työnhaun piikki on vielä edessä.

”Nyt näyttää siltä, että työnhakuun on ryhdytty hyvinkin nopeasti lomilta paluun jälkeen. On mielenkiintoista nähdä, tuleeko työnhakuinto jatkumaan myös pidemmälle syksyyn”, Viljamaa sanoo.

Työpaikkailmoituksia tarjolla huima määrä

Tilanne näyttää työnhakijoiden kannalta suotuisalta, sillä myös työpaikkailmoituksia on julkaistu merkittävä määrä. Palvelussa on tällä hetkellä julki yhteensä 51 552 työpaikkailmoitusta.

Todellisuudessa avoimia työpaikkoja on vielä huomattavasti enemmän kuin sivustolla on ilmoituksia, sillä moni työnantaja hakee yhdellä ilmoituksella kymmeniä tai jopa satoja työntekijöitä.

Elokuun kahdella ensimmäisellä viikolla Duunitorilla julkaistut työpaikkailmoitukset ovat myös keränneet 12 prosenttia enemmän lukukertoja kuin heinäkuun kahdella viimeisellä viikolla.

”Myös avointen työpaikkojen runsas määrä houkuttelee työnhakijoita tutustumaan uusiin uramahdollisuuksiin”, Viljamaa muistuttaa.

Miten työnhakija erottuu joukosta?

Kun työnhakijoita on liikkeellä paljon, voi hakijoiden joukosta erottuminen tuntua vaikealta. Sopivan työpaikan löytäminen ei myöskään ole kaikille aivan helppoa. Lotta Viljamaa kehottaa pitämään mielessä klassiset työnhakuvinkit:

1. Seuraa aktiivisesti työpaikkailmoittelua
  2. Aseta itsellesi työnhakuvahti, joka ilmoittaa, kun sinulle sopiva työpaikka aukeaa
  3. Opettele tunnistamaan ja sanoittamaan osaamisesi
  4. Kerro vahvuuksistasi ja motivaatiostasi mahdollisimman konkreettisesti
  5. Räätälöi hakemuksesi huolella jokaiseen työpaikkaan ja kerro, mitä juuri sinä voit tarjota työnantajalle
  6. Kokeile  rohkeasti erilaisia työnhakukanavia ja -tapoja.

Miten työnantaja tavoittaa parhaat osaajat?

Vaikka työnhakijoita on reilusti liikkeellä, monella alalla podetaan edelleen työvoimapulaa. Silloin pelkkä työpaikkailmoituksen julkaiseminen ei riitä, vaan työnantajalta vaaditaan aktiivisia toimia osaajien tavoittamiseksi.

Miten tavoittaa oikeat osaajat avoimiin tehtäviin? Viljamaa antaa vinkit osaajapulan kanssa kamppaileville työnantajille:

1. Viesti työstä ja työpaikasta avoimesti
  2. Panosta aktiiviseen rekrymarkkinointiin
  3. Kerro palkasta
  4. Muista työnhakijakokemus
  5. Huolehdi nykyisen henkilöstön työntekijäkokemuksesta

Tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun tai tietoa työmarkkinoista? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo avoimien työpaikkojen kysynnästä ja tarjonnasta eri aloilla, kesätöissä ja yleisesti.

Rekrytoinnin asiantuntija Lotta Viljamaa uskoo, että lomalla ihmiset ehtivät pohtimaan urahaaveitaan. Siksi moni ryhtyy työnhakuun pian lomakauden jälkeen. Kuva: Petri Virkkunen