Synkkä tositarina brittiyläluokan kulisseista – Edward St. Aubynin elämästä kirja ja HBO tv-sarja

Valmistaudu brittiyläluokan matalalentoon. Otava julkaisee Edward St. Aubynin palkitun kulttikirjasarjan suomeksi. Kirjasarjan pohjalta tehty tv-sarja, Patrick Melrose, saa ensi-iltansa HBO Nordicilla 14. toukokuuta.

Kirjailija ja toimittaja Edward St. Aubyn (s. 1960) eli aineellisesti yltäkylläisen mutta hyväksikäytön, kieroilun ja katkeruuden täyttämän lapsuuden brittiyläluokassa. Aubynin omaelämäkerrallinen Patrick Melrosen tarina 1–5 -kirjasarja on ruumiinavaus brittiyhteiskunnan yläkerroksen julmuuksista.

Kirjasarja julkaistiin englanniksi vuosina 1992–2012, ja se sai useita kirjallisuuspalkintoja. Otava julkaisee viisiosaisen kirjasarjan suomeksi kahtena niteenä. Ensimmäinen osa, Loistava menneisyys, ilmestyi maaliskuussa ja sarjan toinen osa, Toivoa sopii, ilmestyy syyskuussa.

HBO Nordic esittää 14. toukokuuta alkaen Aubynin romaaneihin perustuvan viisiosaisen minisarjan Patrick Melrose, jossa seurataan lapsena syvästi traumatisoituneen Patrickin etuoikeutettua elämää, joka vie hänet Etelä-Ranskasta viinanhuuruiseen New Yorkiin ja lopulta takaisin kotiin Englantiin toipumaan.

Samaan aikaan hämmentävän ja huvittavan tarinan nimipääosassa nähdään Oscar-ehdokkuuden saanut Emmy-palkittu Benedict Cumberbatch (Uusi Sherlock, The Imitation Game).

Kirjan kansikuva ja kirjailijakuvat:http://mediapankki.otava.fi/

Kirjan arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Kirjailijan haastattelupyynnöt:piia.vaisanen@otava.fi

Sarjan kuvat:hbonordicpress.com (käyttäjätunnus ja salasana: press) -> Content/Series/Patrick Melrose

Lisätiedot:

Otava: Piia Väisänen, piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

HBO Nordic: Nina Palmroos, nina.palmroos@hbo.com, p. 040-5681484

Kasvuyrittäjyydestä kertova tietokirja lahjoitetaan kaikille lukion kakkosluokkalaisille19.9.2018 08:50Tiedote

Kotimaista kasvuyrittäjyyttä ja startup-kenttää käsittelevä Kutsuvat sitä pöhinäksi – Tositarinoita kasvuyrittäjyydestä -tietokirja (Otava, 2018) lahjoitetaan syksyn 2018 aikana kaikille lukion toista luokkaa käyville oppilaille. Kirjan 35 000 kappaleen erikoispainokseen on kirjoittanut alkusanat tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Ainutlaatuisen lahjoitushankkeen yhteydessä käynnistyy myös sarja yrittäjävierailuja Suomen lukioissa, mukana mm. Risto Siilasmaa ja Ilkka Paananen.

CMX: AD NAUSEAM – legendaarisen Kysy-palstan parhaat nyt kirjana11.9.2018 13:55Uutinen

Uutuuskirja CMX: Ad nauseam kokoaa yksiin kansiin CMX-yhtyeen vuonna 2015 hakkeroidun legendaarisen Kysy-palstan parhaat, hauskimmat ja pirullisimmat kysymykset ja vastaukset vuodesta 2009 lähtien. CMX vastaa ainoastaan tämän kirjan sivuilla myös uusiin, fanien vuonna 2018 lähettämiin kysymyksiin. Lisäksi kirja sisältää studiopäiväkirjan Iäti-albumin levytyksestä ja useita kiertuepäiväkirjoja, joita ei enää löydy netistä.