Synkkä tositarina brittiyläluokan kulisseista – Edward St. Aubynin elämästä kirja ja HBO tv-sarja

Valmistaudu brittiyläluokan matalalentoon. Otava julkaisee Edward St. Aubynin palkitun kulttikirjasarjan suomeksi. Kirjasarjan pohjalta tehty tv-sarja, Patrick Melrose, saa ensi-iltansa HBO Nordicilla 14. toukokuuta.

Kirjailija ja toimittaja Edward St. Aubyn (s. 1960) eli aineellisesti yltäkylläisen mutta hyväksikäytön, kieroilun ja katkeruuden täyttämän lapsuuden brittiyläluokassa. Aubynin omaelämäkerrallinen Patrick Melrosen tarina 1–5 -kirjasarja on ruumiinavaus brittiyhteiskunnan yläkerroksen julmuuksista.

Kirjasarja julkaistiin englanniksi vuosina 1992–2012, ja se sai useita kirjallisuuspalkintoja. Otava julkaisee viisiosaisen kirjasarjan suomeksi kahtena niteenä. Ensimmäinen osa, Loistava menneisyys, ilmestyi maaliskuussa ja sarjan toinen osa, Toivoa sopii, ilmestyy syyskuussa.

HBO Nordic esittää 14. toukokuuta alkaen Aubynin romaaneihin perustuvan viisiosaisen minisarjan Patrick Melrose, jossa seurataan lapsena syvästi traumatisoituneen Patrickin etuoikeutettua elämää, joka vie hänet Etelä-Ranskasta viinanhuuruiseen New Yorkiin ja lopulta takaisin kotiin Englantiin toipumaan.

Samaan aikaan hämmentävän ja huvittavan tarinan nimipääosassa nähdään Oscar-ehdokkuuden saanut Emmy-palkittu Benedict Cumberbatch (Uusi Sherlock, The Imitation Game).

Kirjan kansikuva ja kirjailijakuvat:http://mediapankki.otava.fi/

Kirjan arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Kirjailijan haastattelupyynnöt:piia.vaisanen@otava.fi

Sarjan kuvat:hbonordicpress.com (käyttäjätunnus ja salasana: press) -> Content/Series/Patrick Melrose