Jyväskylän yliopisto

Syöpäsairaat lapset ja nuoret jäävät etäopetuksessa ulkopuolisiksi

Jaa

Syöpään sairastuneiden peruskouluikäisten lasten ja nuorten etäopetuksessa on kehitettävää, todetaan tuoreessa Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa. Lapsisyöpäpotilaiden kokema osallisuus etäopetuksessa jää surullisen vähäiseksi.

Syöpähoitojen aikainen koulunkäynti vaatii useita erityisjärjestelyjä, joiden tavoitteena on tukea oppilaan normaalia ja ikäkauteen kuuluvaa kehitystä. Tällä hetkellä syöpää sairastavien perusopetusikäisten oppilaiden opetus toteutuu yhteistyössä oppilaan ja hänen perheensä, sairaalan ja oman koulun välillä. Oppilaan tilanteesta riippuen koulunkäynti voidaan järjestää myös hyödyntämällä etäopetuksen keinoja ja välineitä. Opetussuunnitelman mukaisten oppisisältöjen hallitseminen on toki tärkeää, mutta etäopetuksen tavoitteena on etenkin oppilaan sosiaalisen verkoston ylläpitäminen.

– Parasta oli se, että pääsi opiskelemaan, eräs etäopetukseen osallistunut lapsi kertoo. – Ja kun kuuli niiden luokkakavereiden ääniä.

Osallisuuden tunne jää vähäiseksi

Kasvatustieteen maisteri Janina Mäntymaan pro gradu -tutkimuksessa oppilaiden kokemaa osallisuutta tarkasteltiin ensisijaisesti vuorovaikutuksen kautta. Lapsisyöpäpotilaiden kokemasta osallisuudesta erotettiin kolme erilaista tasoa: oppilaan aktiivinen osallistuminen, passiivinen osallisuus ja osallistaminen sekä osallisuuden epääminen. Opetustilanteissa etäopetuksessa olevat lapset kokivat osallisuutensa olevan vähäistä.

– Heikon osallisuuden voidaan katsoa ainakin osittain johtuvan etäopetukseen käytettyjen oppituntien vähäisyydestä, kertoo Mäntymaa.

Oppituntien määrään vaikuttavat sekä oppilaan sairaudenhoidon käytännöt ja sairaanhoitoon vaadittu aika. Toisaalta myös koulun tai opettajien ratkaisuilla etäopetuksen järjestämisestä ja sen laajuudesta on vaikutuksensa.

Etäopetus on Suomessa varsin heikosti tunnettu tapa järjestää perusopetusta erityistilanteissa. Pitkäaikaissairaiden oppilaiden etäopetusta tulisikin jatkossa tukea ja kehittää yhteistyössä opetushenkilöstön, lainsäätäjien ja opettajankoulutuksen kanssa.

Tutkielma on luettavissa osoitteessa: http://r.jyu.fi/yH3

Mäntymaa, J. (2019). ”Kun ope soittaa mulle” – Lapsisyöpäpotilaiden kokemuksia osallisuudesta etäopetuksessa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kasvatustieteen maisteri, Janina Mäntymaa, janina.mantymaa@riihimaki.fi, puh. +358 50 543 5454

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme