Syyskuu toi rahastoihin puoli miljardia uusia sijoituksia

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin syyskuussa nettomääräisesti yli puoli miljardia euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Syyskuussa osakerahastoihin sijoitettiin yhteensä 381 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Lyhyen koron rahastoihin sijoitettiin 138 miljoonaa ja yhdistelmärahastoihin 117 miljoonaa euroa uusia varoja. Lisäksi vaihtoehtoisiin rahastoihin sijoitettiin yhteensä 52 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Eniten lunastuksia tehtiin pitkän koron rahastoista, yhteensä 164 miljoonaa euroa.

Osakerahastot

44 506

Yhdistelmärahastot

25 618

Pitkän koron rahastot

31 097

Lyhyen koron rahastot

13 988

Vaihtoehtoiset rahastot

7 065

122 274

Yksi Yhdysvaltojen keskeisimmistä osakeindekseistä, S&P 500, laski syyskuussa yli yhdeksän prosenttia isojen teknologiayhtiöiden osakekurssien luisun myötä. Yhdysvalloista alkanut kurssilasku heijastui lievemmin myös Helsingin pörssin yleisindeksiin.

Koronakriisin toinen aalto kurittaa nyt eri mantereilla ja luo paljon epävarmuutta maailmantalouteen. Uusista taloutta sulkevista toimenpiteistä päätetään samaan aikaan, kun työllisyysluvut ovat jo ennestään monessa maassa alkuvuotta heikommalla tasolla. Keskuspankkien mittava elvytys kuitenkin ohjaa pääomia matalia korkotasoja tuottoisempiin sijoituskohteisiin, mikä näkyy osakerahastojen nettomerkinnöissä.

Korkomarkkinoilla euroalueen lyhyet korot laskivat syyskuussa, mikä vaikutti lyhyen koron rahastojen arvostuksiin positiivisesti. Myös Yhdysvalloissa pitkät korot ovat laskeneet hyvin matalalle tasolle. Tämä tekee korkomarkkinoista pitkällä aikavälillä haastavan sijoitusympäristön.

Vastuullisen sijoittamisen näkökulmasta tarkasteltuna Pohjoismaihin sijoittavilla osakerahastoilla on erinomaisia ESG-arvosanoja. Näistä rahastoista sijoittaja on saanut myös parhaimmat 24 prosentin tuotot viimeisten 12 kuukauden aikana.

”Koronakriisin seuraukset ovat heijastuneet eri toimialojen yritysten osakekursseihin hyvin eri tavalla. Syyskuun kaltaisia osakemarkkinoiden toimialakohtaisia korjausliikkeitä vastaan pystyy suojautumaan hyvällä hajauttamisella. Kurssilaskut tarjoavat myös hyviä mahdollisuuksia sijoittaa. Omasta sijoitusstrategiasta ja sijoitushorisontista kannattaa kuitenkin pitää kiinni. Isoista megatrendeistä kumpuavat tulevaisuuden kasvukohteet on sijoituksia tehdessä hyvä pitää mielessä”, summaa asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten varoja sijoitettiin Pohjois-Amerikkaan, Eurooppaan ja globaalisti sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 326 miljoonaa euroa. Eniten pääomia lunastettiin Suomeen sijoittavista rahastoista, yhteensä 17 miljoonaa euroa. Pohjoismaihin sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 0,88). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto
12 kk (ka.)

5 444

Pohjoismaat

5 922

Eurooppa

5 731

-2 %

Pohjois-Amerikka

5 668

Japani

Tyynenmeren alue

Kehittyvät markkinat

5 103

-6 %

Maailma

13 904

Toimialarahastot

1 443

44 506

Pitkän koron rahastoissa uusia varoja sijoitettiin globaalisti luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 103 miljoonaa euroa. Pääomia lunastettiin erityisesti euroalueen valtioriskiin ja luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittavista rahastoista, yhteensä 240 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät globaalisti korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavat rahastot 0,5 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Euroalueen valtioriskiin sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 0,12).

Tuotto

31 097

Rahastoraportti, syyskuu 2020

Markkinakatsaus, syyskuu 2020

Tilastokeskuksen vuoden 2016 varallisuustutkimuksen mukaan 31 prosentilla, eli noin 840 000 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia. Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 5 000 euroa. Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli yhteensä noin 500 kpl.

ESG-arvosana mittaa rahaston omistusten kykyä hallita ympäristöön, sosiaalisiin tekijöihin ja hyvään hallintotapaan liittyviä keski- ja pitkän aikavälin riskejä ja mahdollisuuksia. Rahastojen ESG-tekijöistä ei ole vielä yhtenäistä sääntelyä tai ohjeistusta. Siksi eri palveluntuottajien tarjoamat luvut voivat jonkin verran vaihdella rahastoittain, kohdeyhtiöittäin ja markkinoittain.

Suomen Sijoitustutkimus Oy:n FA:lle tuottama Rahastoraportti sisältää MSCI Inc:n analyysiin perustuvat rahastokohtaiset ESG-arvosanat ja ESG-kattavuuden. Ne kuvaavat sitä, miten rahaston sijoitukset huomioivat sosiaalisia, ympäristöllisiä sekä hallinnollisia tekijöitä. Luvut tarjoavat työkalun tarkastella vastuullisen sijoittamisen aspektia rahastoissa. ESG-arvosanojen asteikko on 0 - 10, jossa 10 on paras mahdollinen.

Nyt viimein katse identiteettivarkauksien kriminalisointiin - Finanssiala ajoi jo lainsäädäntövaiheessa tiukempaa linjaa29.10.2020 12:19:01 EETTiedote

Kun Vastaamo-tietomurron tekijä vuotaa tietonsa nettiin, niitä saattaa hyödyntää kuka vain. Finanssiala ry:n edeltäjä Finanssialan Keskusliitto oli vuonna 2014 mukana ajamassa identiteettivarkautta rikoslakiin, mutta valitettavasti lisäys jäi torsoksi. Rikoksesta ei ole olemassa törkeää tekomuotoa ja mahdollisena rangaistustyyppinä on nykyisin vain sakkoa.

Tarkennus aiempaan tiedotteeseemme – Laki edellyttää pikavippiyrityksiltä vahvaa tunnistautumista - FA ei voi taata, että pikavippiyritykset noudattavat lakia26.10.2020 16:02:34 EETTiedote

Tiedotteessamme maanantaina 26.10.2020 kello 14:39 sanoimme, että Vastaamon tietovuodossa varastetuilla tiedoilla ei pysty ottamaan pikavippiä. Lain mukaan pikavipin ottamiseen tarvitaan vahva tunnistautuminen, mutta Finanssiala ry ei voi puhua pikavippiyritysten puolesta eikä taata, että pikavippejä tarjoavat yritykset noudattavat tätä lakia. Pikavippejä tarjoavat yritykset eivät ole Finanssiala ry:n jäseniä.

Pankkilainaa tai pikavippiä ei varastetuilla tiedoilla heru - vuotaneet tiedot mahdollistavat tilauspetoksia26.10.2020 14:39:59 EETTiedote

Monet Vastaamo-tietovuodon uhrit ovat olleet yhteydessä pankkeihin varmistaakseen, ettei varastetuilla tiedoilla nosteta heidän nimissään lainaa. Rikollisten saamilla tiedoilla ei pysty nostamaan pankista lainaa eikä ottamaan pikavippiä – niihin tarvitaan aina vahva tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla. Moneen muuhun haitalliseen tietoja voi kylläkin käyttää.

Hallituksen esitys pankkipaketista ei ota riittävästi talouskasvua huomioon15.10.2020 18:44:19 EESTTiedote

Kun viranomainen pohtii, pitäisikö luottolaitoksen lisäpääomavaatimusta nostaa, on tärkeää, että päätöksessä huomioidaan myös riskejä pienentävät seikat. Tämä asia sisältyy hallituksen esitykseen luottolaitos- sekä elvytys- ja kriisinratkaisudirektiivien kansalliseksi sääntelyksi. sääntelykokonaisuus tunnetaan myös EU:n pankkipakettina. Esityksessä on kuitenkin merkittäviä ongelmia: viranomaisille ehdotettu valtuus nostaa yhteenlasketut lisäpääomavaatimukset yli nykyisten enimmäistason on muutos, joka heittää hiekkaa koronasta toipuvan talouden rattaisiin. Lisäksi viranomaispäätöksille tulisi asettaa selkeämmät vaatimukset koskien riskien ja niiden suuruuden määrittämistä.