Visit Tampere

Syysloma toi valonpilkahduksia tamperelaisille matkailuyrityksille

Jaa
Hotellien käyttöaste Tampereella oli syyslomaviikolla keskimäärin 45,4 prosenttia, joka oli 12,6 prosenttia korkeampi kuin koko maassa samaan aikaan. Varsinkin opastetut kierrokset ja teatterit kiinnostivat lomalaisia.
Kuva: Särkänniemi
Kuva: Särkänniemi

9.-17.10. Tampereella myytiin yhteensä 10 406 hotellihuonetta. Vertailun vuoksi esimerkiksi Turussa samaan aikaan myytiin 8 043 hotellihuonetta ja koko Suomessa 82 312 hotellihuonetta.

– Tampereen seutu on kotimaanmatkailussa edelleen vahvassa asemassa, ja kansainvälisten matkailijoiden puuttuessa suomalaiset paikkaavat siitä syntyvää lovea. Yritykset ovat kehittäneet hyviä ratkaisuja turvallisuuteen ja onnistuneet niiden toteuttamisessa. Selvästi myös matkailijat luottavat toimenpiteisiin. Tilanne jatkunee haastavana pitkään, mutta syysloman positiiviset uutiset antavat uskoa tulevaan. Yritykset kehittävät kovaa vauhtia tarjontaa joulun aikaan ja Tampereella tulee olemaan laajasti tarjontaa esimerkiksi perheille, pariskunnille ja jouluostoksia tekeville, toteaa Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju.

Särkänniemen turvallisuustoimenpiteet saivat hyvää palautetta

Särkänniemen Karmiva karnevaali keräsi tapahtumaan yhteensä 24 000 kävijää. Viime vuonna kävijöitä oli 29 000. Särkänniemi valmistautui tapahtumaan rajoittamalla kävijämääriä 1/3 normaalista, käsittelemällä kaikki pinnat, suosittelemalla kävijöille maskeja ja mahdollistamalla turvavälien pitämisen.

– Meillä oli oikein onnistunut tapahtuma niin asiakasmäärien, saadun palautteen kuin laitteiden toiminnan osalta. Viimeisinä päivinä paikkavaraukset tulivat täyteen ja päiväkohtainen ennätys oli viimeisenä lauantaina 4 000 asiakasta. Enemmänkin tulijoita olisi ollut, jos kaikki olisi voitu ottaa sisään. Turvallisuustoimenpiteemme onnistuivat hyvin ja hyvien kokemuksien myötä suuntaamme katseet kohti Koiramäen joulua, kertoo Särkänniemen kehitysjohtaja Ville Aarresuo.

Teattereissa loppuunmyytyjä saleja

Monet lomalaiset suuntasivat vierailullaan luontokohteiden lisäksi muun muassa teattereihin ja museoihin. Tampereen Työväen Teatterin syyslomaviikko oli vilkas; 14 eri esityksestä puolet myytiin loppuun. Täysiä saleja keräsivät ensi-iltaviikkoaan viettävä Ikiliikkuja, musikaali Kinky Boots ja rock-musikaali Hamlet, komediat Mars vs. Venus ja Idiootit ympärilläni. Tampereen teatterissa kiinnosti erityisesti uutuusnäytelmä Eikä yksikään pelastunut, jonka kaikki esitykset olivat loppuunmyytyjä. Teattereilla on turvallisuussyistä käytössä rajoitettu kapasiteetti, eli puolet normaalista.

Museoiden opastetut kierrokset olivat myös syyslomalaisten mieleen. Museokeskus Vapriikin Raakaa peliä -kierrokset olivat loppuun myytyjä ja niitä järjestettiin kovasta kysynnästä johtuen myös aiottua enemmän. Myös Muumimuseon Mörkö-kierrosten palaute oli positiivista. Syyslomalla Vapriikissa vieraili 4548 kävijää ja Muumimuseossa 2 354 kävijää. Myös Tallipihalla oli vilkas viikko 5600 kävijän myötä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ville Aarresuo
kehitysjohtaja, Tampereen Särkänniemi Oy
ville.aarresuo@sarkanniemi.fi
puh. 0207 130 306

Kuvat

Kuva: Särkänniemi
Kuva: Särkänniemi
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Visit Tampere
Visit Tampere
Kelloportinkatu 1 B
33100 Tampere

03 5656 6800https://visittampere.fi

Olemme Suomen suosituimman matkailukaupungin matkailu- ja elinkeinomarkkinoinnin asiantuntijaorganisaatio. Vahvistamme Tampereen asemaa kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimaisena matkailu-, tapahtuma-, ja kongressikaupunkina.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Visit Tampere

Vuoden 2023 Visit Tampere Award -palkinto Hiking Travel, Hitille, yleisöäänestyksen voittajaksi Pyynikin näkötorni21.11.2023 15:37:34 EET | Tiedote

Visit Tampere Award -palkinto myönnettiin tänä vuonna yritykselle, joka on rohkeasti, aktiivisesti ja esimerkillisesti kehittänyt toimintaansa seudun matkailustrategiaan peilaten ja sitä kautta edistänyt tamperelaisen onnellisuuden tuotteistamista matkailijoille. Ensimmäistä kertaa jaettiin myös yleisön valinta -palkinto yhteistyössä kaupunkilehti Tamperelaisen kanssa ja äänestäjiltä kysyttiin, mihin he veisivät kansainvälisen vieraansa Tampereella kokemaa paikallista onnellisuutta. Yleisöäänestyksen voitti Pyynikin näkötorni.

Tampereen järvi- ja luontomatkailuun etsitään uusia palveluita ideakilpailulla – Palkintona 10 000 euroa31.10.2023 09:05:14 EET | Tiedote

Tampereen kaupungin elämystalouden kehitysohjelma, Visit Tampere ja Ekokumppanit Oy järjestävät yhdessä ideakilpailun, jossa etsitään uusia palveluita Tampereen ja Pirkanmaan järvi- ja luontomatkailuun. Parhaalle ehdotukselle on luvassa 10 000 euroa. Kilpailu toteutetaan kokeiluhankintana, joten kokonaisuuteen kuuluu myös voittaneen palvelun testaaminen ensi vuoden aikana.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye