T3-sairaalan työmaalla koronatartunta – ei altistuneita

Hartela rakentaa Turussa TYKS:n T3-sairaalaa. Työmaalla työskentelee yhteensä 280 henkilöä. Eilen tiistaina 22.9. on yksi työmaalla työskentelevä aliurakoitsijan työntekijä saanut positiivisen koronatestin tuloksen. Hän ei ole ollut työmaalla torstain 17.9. jälkeen ja oireet ovat alkaneet 18.9.

Koronatartunnan saanut henkilö työskentelee aliurakoitsijan palveluksessa. Hän on työskennellessään noudattanut työmaan koronaohjeistuksia, ja oireita edeltävän työpäivän aikana hän ei ollut altistavissa kohtaamisissa muiden työntekijöiden kanssa. Altistuneita ei Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin Sairaalahygienia- ja infektiotorjuntayksikön arvion mukaan ole.

"On harmillista, että aliurakoitsijamme työntekijällä on todettu koronatartunta, mutta onneksi altistuneita ei katsota olevan. Näin isolla työmaalla on ollut vain ajan kysymys, että koska koronatartunnat löytävät myös meille. Tilanne on onneksi hyvin hallinnassa ja sitä seurataan tarkasti. Tällä hetkellä meillä on viranomaisten lupa toimia normaalisti ja tartunnan saanut toipuu kotona," kertoo aluejohtaja Lauri Piitari Hartelasta.

Työmaalla on voimassa Hartelan laatimat koronaohjeistukset, joiden mukaan on huolehdittu turvaväleistä ja hygieniasta. Tilannetta seurataan tarkasti ja noudatetaan viranomaisten ohjeita.

TYKSin T3-sairaalan uudisrakennus nousee nykyisen T-sairaalan yhteyteen junaradan ja Helsinginkadun päälle rakennettavalle betonikannelle. Työmaalla työt ovat nyt sisävalmistusvaiheessa ja sairaala valmistuu loppuvuodesta 2021.

Aluejohtaja Lauri Piitari
lauri.piitari@hartela.fi

Hartela on kotimainen perheyhtiö, joka työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Olemme rakentaneet koteja, toimitiloja ja alueita vuodesta 1942. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa. Perheyhtiö Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin, ja meillä on Avainlippu-tunnus.

Hartelan kehittämä toimistotalo rakennetaan monipaikkaisen työn tarpeisiin vetovoimaiseen Ilmalaan16.3.2022 09:00:02 EET | Tiedote

Hartela aloittaa uuden ajan toimitilakiinteistön rakentamisen Helsingin Ilmalaan tulevana kesänä. Kiinteistön muuntojoustavuus ja monipuoliset palvelut yhteiskäyttötiloineen ovat omiaan vastaamaan tulevaisuuden työn ja tekijöiden tarpeisiin. Vuonna 2024 valmistuvan toimistotalon 17300 bruttoneliömetristä vuokrattuna on jo 70 prosenttia. Ilmalan Auraksi nimetty toimitilarakennus tarjoaa mahdollisuuden myös rentoutumiseen ja tuo työn tekemiseen sopivia hengähdyshetkiä.

Hartela kestävästi kohti 80-v juhlavuotta16.2.2022 10:58:23 EET | Tiedote

Hartelalle vuosi 2021 oli taloudellisesti onnistunut kaikilla rintamilla; kaikki tytäryhtiöt tekivät vähintään hyvän tuloksen ja samalla onnistuttiin kasvattamaan tonttivarantoa tulevaisuuden projekteja varten. Hartelan tuloksesta kerrotaan tarkemmin tuoreessa vuosikertomuksessa, jossa avataan myös yrityksen vastuullisuuspolitiikkaa. Jatkossa vastuullisuus saa entistä suuremman näkyvyyden Hartelan toiminnassa, kun ympäristövastuuta sekä sosiaalista ja taloudellista vastuuta käsitellään yhtenä kokonaisuutena. 80-vuotisjuhlavuoteen lähdettäessä kestävä kehitys ilmenee yrityksessä jo nyt monin tavoin.

Hartelalta taloudellisesti vahva vuosi 202127.1.2022 08:59:14 EET | Tiedote

Vuosi 2021 oli Hartelalle hyvä huolimatta korona-pandemian aiheuttamista vaikeuksista. Koronan vaikutukset taloudelliseen tulokseen jäivät kuitenkin hyvin maltillisiksi, koska asuntojen kysyntä säilyi hyvänä sekä kuluttajien että sijoittajien osalta ja julkisten hankintojen volyymitaso pysyi korkeana. Rakennuskustannusten huomattava nousu ei ehtinyt vaikuttaa merkittävästi vuoden 2021 tulokseen, vaikka se asettikin paineita uusien käynnistyvien hankkeiden katetasoihin ja aikatauluihin.