Tack för din respons – vi fick hela 4 106 svar i fjol!
Av de responssvar som kom in via feedbacksystemet feedback.vaasa.fi år 2022 var 1 378 (34 %) åtgärdsförslag, 1 688 (41 %) kritik, 469 (11 %) frågor och resten kommentarer, beröm eller odefinierade. Responsens behandlingstid var i medeltal ungefär fyra dygn.
Den stående favoriten gator och trafik
- Antalet responssvar steg särskilt till följd av den feedback som stadsmiljön fick. Mängden feedback på stadsmiljön ökade med cirka 1 300 responssvar från år 2021, säger stadsmiljödirektör Markku Järvelä.
Största delen av den totala responsen till staden och stadsmiljön (60 %) gällde gator och trafik samt kollektivtrafik (28 %). Så var fallet även under de föregående åren. Feedback gavs särskilt på körbanorna och Lifti.
- En del av responsen på kollektivtrafik har vi inte kunnat svara på och det beklagar vi verkligen. Därför kommer vi i fortsättningen också att anvisa mer resurser för att besvara feedbacken och innehållet i den, konstaterar Järvelä.
Det kom också in beröm.
”Rutterna och tidtabellerna för Korsnäståget-centrum-Vasklot är verkligen smidiga numera, man kommer sig behändigare till arbetet i Vasklot och även till centrum för att uträtta ärenden.”
”Att utveckla promenadcentrumet är absolut en bra sak.Vasa är på toppen av utvecklingen då man skapar ett trivsamt promenadcentrum som är tryggt för fotgängarna.”
Inom bildningssektorn koncentrerades responsen till biblioteken och idrottsservicen.
Bildningssektorn fick i fjol 367 responssvar, av vilka största delen (133 st.) var åtgärdsförslag och frågor (107 st.). Mest feedback fick bibliotekstjänsterna (160 st.) och idrottsservicen (147 st.).
- Feedbacken på biblioteken gäller oftast lån av böcker samt önskemål om material. Inom idrotten poängteras särskilt underhållet av idrottsplatser och olika önskemål om skyltar och fler idrottsplatser, säger bildningsdirektör Christina Knookala.
Småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen, kulturen och instituten får mindre respons via feedbacksystemet, eftersom responsen på dem kommer direkt via Wilma, e-post, telefon eller webbsidor.
Beröm fick man bland annat för frilufts- och idrottsplatserna.
”Fina friluftsområden i Vasas omgivning.Bra sidor där man samlat information om vandringsleder, tjänster, kartor osv.Det här har jag väntat på.Nu är det bara att prova på …”
”Tack för min egen och många andras del för de nya trapporna vid vattenlöningsbanan!”
Koncernstyrningen får mest respons på webbsidorna
Den respons som koncernstyrningen fick via feedbacksystemet var mest koncentrerad till kommunikationen. Kommunikation och samhällsrelationer fick i fjol sammanlagt 65 responssvar, av vilka mer än hälften (69 %) gällde webbsidorna.
Förvaltning och ärendehantering fick 47 responssvar som handlade främst om samservicen och förvaltningen. Till välfärdsservicen kom det in 36 responssvar om utvecklandet av välfärden.
- Största delen av feedbacken både om webbsidorna, förvaltningen och välfärdsservicen gällde Österbottens välfärdsområde dit social- och hälsovårdstjänsterna överfördes i början av år 2022. Alla dessa responssvar har skickats till välfärdsområdet för att besvaras där eller så har kunden hänvisats direkt till välfärdsområdets sidor om tjänsterna, säger koncernförvaltningsdirektör Jari Karjalainen.
Man har också varit nöjd med webbsidorna.
”Verkligen tydliga och välfungerande webbsidor! Har inte provat med mobilen men på datorn fungerar de som en dröm. Tydlig struktur!”
Majoriteten av responsen kommer via någon annan kanal
Via feedbacksystemet får staden endast en liten del av responsen. Via sociala medier t.ex. fördes sammanlagt 11 800 diskussioner år 2022.
Vidare kommer feedback och frågor till samservicepunkterna, direkt till de anställda samt via webbsidorna (Vasa Vatten, Stadsteatern, Vamia), Wilma, institutens HelleWin, genom olika enkäter och felanmälningssystem.
- Vi är tacksamma för all feedback. Responsen behandlas inom stadsorganisationen enligt ämnet i olika sammansättningar, t.ex. i ledningsgrupper och med tjänsteleverantörerna. Responsen är en del av utvecklandet, men det viktigaste är att ta med kunderna redan när tjänsterna planeras, påminner Karjalainen.
Nyckelord
Kontakter
Christina KnookalaSivistystoimen johtaja - Bildningsdirektör
Tel:+358 40 556 5011christina.knookala@vaasa.fiJari KarjalainenKonsernihallinnon johtaja - Koncernförvaltningsdirektör
Tel:+358 40 669 4464jari.karjalainen@vaasa.fiMarkku JärveläKaupunkiympäristön toimialajohtaja - Stadsmiljö sektordirektör
Tel:+358 40 135 4958markku.jarvela@vaasa.fiLänkar
Om
I Vasa, Nordens energihuvudstad, är det lätt att vara lycklig.
Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad
Simhallens sommartider gäller från 3.6 till 3.9, hallen är stängd från 3.7 till 7.831.5.2023 09:06:57 EEST | Tiedote
Vasa simhalls sommaröppettider börjar gälla 3 juni 2023. Simhallen är stängd under sommarveckosluten och helt och hållet från 3 juli till 7 augusti när underhållsarbeten utförs.
Uimahallin kesäajat voimassa 3.6.-3.9, halli suljettuna 3.7.-7.8.31.5.2023 09:03:39 EEST | Tiedote
Vaasan uimahallin kesäaukioloajat astuvat voimaan 3.6.2023. Uimahalli on suljettu kesäviikonloppuisin sekä kokonaan huoltotauon ajan 3.7.-7.8.
Vasa fick nationellt pris för utvidgningen av promenadcentrum30.5.2023 16:34:07 EEST | Tiedote
Vasa promenadcentrums nya gågatuavsnitt har premierats som 2023 års Kommuntekniska prestation i serien byggnadsprojekt. Priset beviljades av Suomen Kuntatekniikan yhdistys ry.
Vaasa sai valtakunnallisen palkinnon kävelykeskustan laajentamisesta30.5.2023 16:33:54 EEST | Tiedote
Vaasan kävelykeskustan uudistettu kävelykatuosuus on palkittu Vuoden 2023 Kuntatekniikan Saavutuksena rakennushankkeiden sarjassa. Palkinnon on myöntänyt Suomen Kuntatekniikan yhdistys ry.
En kvart med en konstnär i Österbottens museum30.5.2023 15:00:00 EEST | Tiedote
Vid Österbottens museum visas Vasa Konstnärsgilles och Österbottniska Konstnärsförbundets kuraterade medlemsutställning. Under sommaren ordnas det i samband med den konstnärskvarter med utställningens konstnärer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum