Tahkon keskusvaraamolle uudet omistajat – ”Näemme Tahkossa valtavasti kasvupotentiaalia”

Tahkon alueen matkailun keskusvaraamo TAHKOcom Oy on siirtynyt Osuuskauppa PeeÄssän ja PNT Group Oy:n omistukseen. Tavoitteena on vahvistaa entisestään Tahkon roolia Suomen johtavien matkailukeskusten joukossa.

Kuvaaja: Kuopio-Tahko Markkinointi
Kuvassa vasemmalta: Ville Puustinen, Osuuskauppa PeeÄssä, Teo Kuosmanen, Tahko24H, Isa-Maria Tervonen, TAHKOcom ja Heppu Pentti, PNT Group Oy. Kuvaaja: Kuopio-Tahko Markkinointi

Tahkon alueen majoitus- ja elämyspalveluita välittävä TAHKOcom Oy on siirtynyt uuteen omistukseen. Kauppa tehtiin tiistaina ja se astui voimaan heti. Yhtiöiden avainhenkilöt jatkavat tehtävissään.

”Me Osuuskauppa PeeÄssänä haluamme olla rakentamassa vahvaa Pohjois-Savoa ja tukea alueen kasvua. Matkailu on alueelle merkittävä tulonlähde ja työllistäjä ja TAHKOcom toimii sen veturina. Matti ja Marja-Liisa Kuosmanen ovat tehneet hienoa työtä alueen matkailuelinkeinon eteen ja otamme tehtävän kunnialla vastaan”, Osuuskauppa PeeÄssän toimialajohtaja Ville Puustinen kertoo.

PeeÄssän rinnalla toisena uutena omistajana toimii PNT Group Oy tasaosuuksin. Uutta matkailuelinkeinon tulevaisuutta lähdetäänkin nyt rakentamaan yhteistuumin alueen asukkaiden, mökkien omistajien ja yritysten kanssa.

”Tahkolla on panostettu valtavasti rinteisiin, ulkoilureitteihin ja aktiviteetteihin. Nyt tämä kaikki pitää vielä kertoa asiakkaille. Matkailijat hakevat lomaltaan elämyksiä, mutta korona-aikaan myös turvallisuutta, hyvää hygieniatasoa ja lyhyttä kotimatkaa. Tahko vastaa näihin kaikkiin”, PNT Groupin hallituksen puheenjohtaja Heppu Pentti kertoo.

Kaupan mukana siirtyy myös TAHKOcomin tytäryhtiö, kiinteistöhuolto-, vartija- ja siivouspalveluita tarjoava Tahko24H. Uusien omistajien myötä TAHKOcomin hallituksen puheenjohtajaksi nimitettiin aluekehityshankkeista tunnettu strategi Pekka Vihma.

Tulevaisuuden asiakaskokemus

Vuosittain TAHKOcomin kautta varataan noin 300 000 yöpymisvuorokautta ja matkailu on Pohjois-Savolle noin puolen miljardin euron elinkeino.

”Mökkien omistajien lisäksi haluamme palvella entistä paremmin myös alueen palveluelinkeinoa. Matkailijoiden käyttämistä euroista noin 30 % jää majoittumiseen ja 70 % suuntautuu laajemmin alueen palveluihin, kuten ravintoloihin, ostoksiin, elämyksiin, tapahtumiin, kulttuuriin ja kuljetuksiin. Siksi matkailu on erinomainen tulonlähde koko Pohjois-Savon näkökulmasta”, Puustinen Osuuskauppa PeeÄssästä kertoo.

Myös tulevaisuuden asiakaskokemus on uuden omistajatahon kärkihankkeita. Asiakkaiden ja palvelutarjoajien yhteisestä kauppapaikasta pitäisi löytyä kaikki alueen palvelut.

”Tulevaisuuden asiakaskokemuksesta pitää saada helpompaa, nopeampaa, kivempaa ja joustavampaa. Tulemme panostamaan vahvasti digitalisuuteen, langattomuuteen ja avaimettomuuteen”, Pentti kuvailee.

Tahko työllistää noin 140 henkilöä ympärivuotisesti ja sesonkiaikoina reilusti enemmän. Tavoitteena on vahvistaa ympärivuotista toimintaa ja yhteistyötä alueen yrittäjien välillä.

”Haluamme olla entistä parempi työnantaja, mahdollistaja ja alueen kasvun veturi. Matkailun aluetaloudellinen merkitys on valtava, joten haluamme, että Tahko kehittyy jatkossakin. Vastuullisuus on tärkeää niin yksilön, yhteiskunnan kuin ympäristön näkökulmasta”, Puustinen kertoo.

”Näemme Tahkossa valtavan kasvupotentiaalin. Laskettelurinteet ja järvet mahdollistavat ympärivuotisen toiminnan. Nyt on tärkeää yhdistää asiakas ja palveluntarjoaja”, Pentti summaa.

Haastattelut ja lisätietoja:

Ville Puustinen, Osuuskauppa PeeÄssä, toimialajohtaja. Puhelin 044 719 7996
Matti Kuosmanen, Ehtoopesä Oy, toimitusjohtaja. Puhelin 044 748 1404

Kuvaaja: Kuopio-Tahko Markkinointi

Mittava uudistus Sokoksen Ravintolamaailmaan29.12.2020 09:16:43 EETUutinen

Kuopion Sokoksen Ravintolamaailma uudistetaan talven aikana. Asiakkaille saadaan elämyksellisemmät tilat, uusia kokemuksellisia ravintoloita sekä henkilökunnalle toimivat tarjoilu-, logistiikka- ja tuotantotilat. Ravintolamaailmaan saadaan 124 uutta asiakaspaikkaa. Investoinnin arvo on 1,3 miljoonaa euroa. Ravintoloiden uudistustöiden yhteydessä Sokos kiinteistössä uudistetaan myös lvis-tekniikkaa, joten kokonaisinvestointi Sokos kiinteistössä nousee yhteenlaskettuna 3,1 miljoonaan euroon. - Ravintolainvestointiin käytetty summa on poikkeuksellisen suuri näin haastavana aikana, mutta varaudumme tulevaisuuteen ja luotan ravintolakysynnän palautumiseen normaalille tasolle Kuopion keskustassa koronan jälkeen. Otamme osaksi Ravintolamaailmaa myös Nina & Henrin vapautuneet liiketilat. Ravintolamaailma tulee uudistuksen myötä saamaan myös uuden nimen. Uudistusten myötä pystymme myös työllistämään lisää henkilökuntaa, kertoo toimialajohtaja Ville Puustinen. Ravintolamaailman kokonaisuus työll

Uuden ajan lähikauppa Kuopion Jynkkään19.11.2020 10:07:27 EETUutinen

Kuopion Jynkkään avattiin tänään uuden ajan Sale. Jynkän Sale toimii yhtenä Sale-konseptin kehittämisen kannalta tärkeänä yksikkönä, sillä Jynkästä saatujen palautteiden pohjalta kehitetään valtakunnallista Sale -konseptia. – Tällä prototyypillä haemme S-ryhmä-tason oppia siitä, minkälainen lähikauppa palvelee nykypäivän kaupunkilaista asiakasomistajaa parhaiten. Jynkän Salen asiakkaat pääsevät siis vaikuttamaan omalla ostokäyttäytymisellään ja palautteillaan tulevan Sale-konseptin esillepanoihin ja valikoimiin. Tavoitteena on huomioida myös entistä paremmin valikoimien muodostamisessa asiakkaiden erilaiset tarpeet kaupunki- ja maaseutu-Saleissa, kertoo kenttäpäällikkö Timo Heiskanen. - Lähipalveluiden kehittäminen on tärkeää alueen asiakasomistajien arjen sujuvoittamisen kannalta. Lähikauppaan on nopea pistäytyä ostoksille. Toivommekin, että asiakasomistajamme antavat aktiivisesti palautetta Jynkän Salesta, lisää vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen. Jynkän Saleen saatii

Uusi Varkauden Prisma on avattu12.11.2020 08:07:10 EETTiedote

Asiakasomistajien palvelut paranivat kertaheitolla, kun uusi Prisma avattiin tänään Varkaudessa. Uusi Prisma on edeltäjäänsä huomattavasti suurempi. Prisman kokonaispinta-ala on yhteensä 12 500 neliötä. Valikoima kasvaa 7 000 tuotteella ja siihen kuuluu yli 22 000 tuotetta. - Uuden Prisman rakentaminen on iso investointi Varkauden alueen palveluihin ja se on myös alueen asiakasomistajien paljon toivoma uudistus. Investoinnin arvo on noin 20 miljoonaa euroa ja se palvelee asiakasomistajiamme pitkälle tulevaisuuteen. Valikoima kasvoi erityisesti käyttötavaran osalta. Valikoimassa on huomioitu asiakkaiden toiveita, kertoo vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen. Palvelutiski on uudessa Prismassa nykyaikainen Ruokatori ja se kasvoi valikoimaltaan huomattavasti. Erityisesti hedelmä- ja vihannesosastolla tuotteiden esillepanoihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Myös palvelutuote valikoima kasvoi, sillä myymälän leipäosaston yhteydessä on uusi Fazerin jauholeipomo ja Sushi-piste