Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tahvonlahdessa koululaisten aamutoiminta lähti hyvin käyntiin

Jaa

Aamutoiminta on fiksu keksintö. Lapsen ei tarvitse olla yksin. Näin luonnehtivat palvelun käyttäjät, Tahvonlahden ala-asteen koulun mediakerhoon osallistuvat oppilaat. Koulussa aamutoiminta lähti hyvin käyntiin ja sille löytyi helposti vetäjät.

Aamutoimintaan osallistuu parisen kymmentä lasta, enimmäkseen 1.-2.-luokkaisia. ”Lisää lapsia voi vielä tulla mukaan, sillä aamutoiminta on vasta alkanut”, kertoo rehtori Tarja Tapper.

Koulu tarjoaa monenlaista toimintaa aamukahdeksasta oppituntien alkuun. On mediakerho, satuja ja sananviljelyä, liikuntaa, kädentaitoja, musisointia, ja myös vapaata temmellystä kuten majaleikkejä ulkosalla. Myös koulun iltapäivätoiminta on monipuolista.

Rehtori iloitsee, että Helsingin kouluihin saatiin aamutoimintaa, kun kaupunki käynnisti lukuvuoden alussa alkaneen kokeilun. Nyt lasten ei tarvitse olla yksin kotona, ja onhan koulu luonteva ja turvallinen ympäristö lapsille.

”Kun kerroin aamutoiminnasta vanhempainillassa, niin kyllähän siitä syntyi tyytyväistä hyrinää”. 

Aamutoiminta on kaikkien etu

Tarja Tapper aloitti elokuussa Tahvonlahden ala-asteella uutena rehtorina. Aiemmin Tapper toimi rehtorina Meri-Rastilan ala-asteella, jossa hän oli tottunut tekemään yhteistyötä myös koulun ulkopuolisten tahojen, kuten urheiluseurojen kanssa. Verkostojen kautta aamutoimintaan olikin nyt helppo löytää vetäjiä. 

Myös Tahvonlahden koulun aikuiset ovat ottaneet aamutoiminnasta mielellään vetovastuun. Toimintaa pyörittävät opettajat, koulunkäyntiavustajat sekä koulun ulkopuoliset tahot, joita ovat Laajasalon voimistelijat ja satukirjailija Katri Tapola.

Tarja Tapper kannustaa muitakin kouluja avautumaan ulospäin. ”Koulu ei voi tehdä kaikkea yksin, joten yhteistyö muiden kanssa on luonnollista”.

 ”Aamutoiminta on kaikkien etu. Eniten hyötyvät lapset. Koulunkäyntiavustajat saavat lisätunteja ja opettajat aamuharrastetunteja. Lisäksi ulkopuoliset toimijat saavat tehtäviä, joista heille maksetaan palkkio”.

”Aamutoiminnalle on todella tilausta ja toivon, että toimintaa jatketaan”.

 Aamutoimintaan etsitään toimivia malleja

Aamutoiminnan kokeilu käynnistyi Helsingin kaupungin kouluissa lukuvuoden alkaessa. Syyskuun alkaessa aamutoimintaa järjestetään 71 koulussa, joista kolme on ruotsinkielisiä. Lapsia aamutoiminnassa on mukana reilut 1400.

”Etsimme joustavia, koulukohtaisia ratkaisuja siihen, miten aamutoimintaa järjestetään. Joustavuus tarkoittaa sitä, että koulu järjestää omannäköistään toimintaa. Toiminnan ei tarvitse olla koulumaista”, sanoo palveluvastaava Leena Palve-Kaunisto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.

Aamutoimintaa voivat ohjata koulunkäyntiavustajat, opettajat, ulkopuoliset yksityiset toimijat, iltapäivätoiminnan palveluntuottajat tai erilaiset muut tahot.

”Aamutoiminta voi olla yksi mahdollisuus, jolla koulu etsii uusia kumppaneita koulun arkeen”, Palve-Kaunisto pohtii. 

Aamutoiminnan pilotoinnin kokemuksista raportoidaan kasvatus- ja koulutuslautakunnalle. Lautakunta linjaa, miten toimintaa jatketaan.

Opetuslautakunta päätti 28.3.2017 aamutoiminnan kokeilun käynnistämisestä. Kaupunginvaltuusto on budjetoinut aamutoimintaan tälle vuodelle 0,5 miljoonaa euroa.

Toimintaa järjestetään 1.-2.-luokkalaisille. Lisäksi toimintaan voi osallistua 3.-4.-luokkalaisia erityistä tukea tarvitsevia oppilaita.

Koulussa toiminnan järjestämisen tarve syntyy, jos 1.-2.-luokkalaisten koulupäivä alkaa klo 8.30 jälkeen.

Aamutoiminta on maksutonta eikä siihen ei sisälly välipalaa.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja antavat:
palveluvastaava Leena Palve-Kaunisto, leena.palve@hel.fi, puh. 09 310 86809
leikkipuisto- ja iltapäivätoiminnan päällikkö Hanna Linna, hanna.linna@hel.fi, puh. 09 310 41259
varhaiskasvatusjohtaja Satu Järvenkallas, satu.jarvenkallas@hel.fi, 09 310 43368
ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja Niclas Grönholm, niclas.gronholm@hel.fi, 09 310 86225

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala


Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä #HelsinkiOppii ja #LastenHelsinki.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

KUTSU: Tervetuloa Maailman opettajien päivän aamiaiselle Kaupungintalolle15.9.2017 15:16Kutsu

Hyvä median edustaja, Toivotamme Teidät tervetulleeksi Maailman opettajien päivän aamiaiselle Kaupungintalolle torstaina 5.10. klo 8-9.30. Tilaisuus järjestetään Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja Helsingin opettajien ammattiyhdistyksen kanssa yhteistyössä. Tilaisuuden tarkoituksena on kertoa Helsingin tuoreista painopisteistä kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä keskustella opettajien työstä. Ohjelmassa on puheenvuorot apulaispormestari Pia Pakariselta, puheenjohtaja Olli Luukkaiselta sekä toimialajohtaja Liisa Pohjolaiselta. Alustusten jälkeen on mahdollisuus käydä keskustelua ja esittää kysymyksiä. Pyydämme ilmoittautumisia ruokavalioineen osoitteeseen: pirre.seppanen@hel.fi 3.10. mennessä.  Taustaksi: Maailman opettajien päivää on vietetty maailmanlaajuisesti Unescon ja Education Internationalin aloitteesta vuodesta 1994 alkaen 5. lokakuuta. Päivän tarkoituksena on muistuttaa opetus- ja kasvatustyön tärkeydestä muuttuvassa maailmassa.    Ystävällisesti, Pia Pakarinen

Tiedote / Uusia malleja kodin ja koulun yhteistyöhön etsittiin yhdessä kokeillen13.9.2017 11:34Tiedote

“Koti ja koulu on tavallaan mun yhteishuoltajia, ja olishan se parempi, että ne tuntis toisensa hyvin” sanoo Vesalan peruskoulun oppilas Sofia Leppänen. Helsingissä kodin ja koulun yhteistyötä pidetään tärkeänä. Yhteistyön kehittämiselle on etsitty uusia toimintamalleja. Kehittämistyön tuloksena syntyi Yhdessä kokeillen -materiaali kouluväelle ja kaikkien muidenkin kehittämisestä innostuneiden iloksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme