Taidelahjoitus Sinebrychoffin taidemuseolle

Tiedote 11.9.2017. Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry on tehnyt merkittävän taidelahjoituksen Sinebrychoffin taidemuseolle. Museon kokoelmat täydentyivät yhdellä maalauksella ja neljällä miniatyyriteoksella.

Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.
David von Krafft (1655-1724): Carl Gustaf von Liewen (1695-1722), öljy kankaalle. Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.

Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry lahjoitti taidemuseolle David von Krafftin (1655-1724) maalaaman Carl Gustaf von Liewenin (1695-1722) muotokuvan. Ruotsalaisen hovimaalarin teos täydentää museon ruotsalaisten muotokuvien laadukasta kokoelmaa. Lahjoitetut miniatyyriteokset ajoittuvat 1700-1800 -luvuille ja täydentävät Paul Sinebrychoffin hankkimaa kokoelmaa, jossa on noin kolmesataa miniatyyriä 1600-1800-luvulta. Suurin osa kokoelman teoksista on esillä. Miniatyyrien esillepano on uusittu ja paperiset teosluettelot on korvattu tablettitietokoneilla. Miniatyyrit ovat erityisen haasteellisia katsottavia pienen kokonsa vuoksi. Nyt uusi tekniikka paljastaa maalauksen pienimmätkin yksityiskohdat ilman suurennuslasia.

Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry:n puheenjohtaja Jari Saine pitää tärkeänä sitä, että lahjoitushankinnat on tehty yhteistyössä museon kanssa. ”Vireä toiminta ja yhdistyksen hyvä taloustilanne mahdollistavat osallistumisen museon kokoelmien kartuttamiseen ja kehittämiseen, jota pidän tärkeimpänä tehtävänämme”, Jari Saine toteaa. Museonjohtaja Kirsi Eskelinen pitää saatua taidelahjoitusta erittäin merkittävänä museon kokoelmien kartuttamisen näkökulmasta. ”Ystäväyhdistyksen ansiokas työ on kartuttanut museon kokoelmia jo yhdellätoista taideteoksella ja yhdellä esinelahjoituksella”, iloitsee Kirsi Eskelinen.

Carl Gustaf von Liewenin (1695-1722) muotokuva ja miniatyyri Katariina Suuresta (1729-1796) ovat esillä ”Minä en ole minä” - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia -näyttelyssä 31.12.2017 saakka.

Lahjoitetut teokset:

Alexander Roslin (1718-1793), mukaan: Miniatyyri. Katariina Suuri (1729-1796). Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.

Christian Horneman (1765-1844 ): Miniatyyri: Tuntemattoman naisen muotokuva. 1806. Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.

Madeleine Pauline Augustin (1781-1865): Miniatyyri. Nainen ja helmikaulaketju, jossa silmäminiatyyri. Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.

Niklas Lafrensen, nuorempi (1737-1807): Miniatyyri. Kolme sulotarta.
Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.

Pääsymaksu: 12 / 10 €, alle 18-v. ilmaiseksi. Meillä käy museokortti.
Opastilaukset: ma-pe klo 9-15 p. 0294 500 500, varaukset@kansallisgalleria.fi
Museo on avoinna: ti, to, pe 11-18, ke 11-20, la, su 10-17, ma suljettu

Yhteystiedot:    Sinebrychoffin taidemuseo, Bulevardi 40, 00120 Helsinki, p. 0294 500 460, www.siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin taidemuseo sekä nykytaiteen museo Kiasma yhdessä ovat Kansallisgalleria.

Facebook Siffmuseo   Instagram #Sinebrychoffartmuseum   Twitter @Sinebrychoffart

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen, p. 0294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Lisätietoja ystäväyhdistyksestä: http://www.sinebrychoffintaidemuseo.fi/ystavat

Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.
Alexander Roslin (1718-1793), mukaan: Miniatyyri. Katariina Suuri (1729-1796).
Kansallisgalleria, Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry.

Konstmuseet Sinebrychoff, tillsammans med Konstmuseet Ateneum och Museet för nutidskonst Kiasma är Nationalgalleriet.

Sinebrychoff Art Museum, together with Ateneum Art Museum, and Museum of Contemporary Art Kiasma constitute the Finnish National Gallery.

Italia ja Orientti lumoavat Sinebrychoffin taidemuseossa17.10.2017 11:50Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseo/Tiedote 17.10.2017. Italialainen Ippolito Caffi (Belluno 1809-1866 Lissa) oli kaupunkinäkymiin ja maisemiin erikoistunut taiteilija, seikkailija ja isänmaanystävä. Helmikuussa 2018 avautuva näyttely vie katsojan Venetsiaan, Roomaan, Napoliin, Ateenaan, Konstantinopoliin ja muihin Orientin kaupunkeihin, joiden näkymiä Caffi ikuisti. Näyttely esittelee 73 maalausta ja yhteensä 15 piirustusta ja vesivärityötä Fondazione Musei Civici di Venezian kokoelmista. Caffin tuotantoa esitellään nyt ensimmäistä kertaa näin laajasti Suomessa.