Taidetta urheilupyhätössä - Olympiastadion ja HAM yhteistyöhön

HAM Helsingin taidemuseo ja Olympiastadionin ovat käynnistäneet yhteistyön, jonka myötä HAMin taidekokoelman teoksia on esillä uudistetun stadionin eri tiloissa. Suomen suurimmalla tapahtuma-areenalla taide tavoittaa uusia yleisöjä ja tekee yhteistyöstä myös kansainvälisesti kiinnostavan.
HAM Hanna Kukorelli

Olympiastadion ja HAM tuovat yhteistyössä taiteen uudenlaiseen ympäristöön ja osaksi stadionin päivittäistä toimintaa. Olympiastadionilla vierailevat pääsevät nauttimaan taiteesta sekä stadionin Vierailijakeskuksen ympäristössä että kokoustiloissa. Eri tiloihin teokset on valittu kunnioittaen stadionin arkkitehtuuria ja tuomaan iloa suomalaisten nimeämiin Olympiastadionin tiloihin.

Tornin sisäänkäynnin Vierailijakeskuksessa Nelli Palomäen (s.1981) muotokuvat lapsista ottavat kävijät vastaan. Palomäen valokuvat kiehtovat yhä uudelleen kontrastilla, joka syntyy mallien ajattomuudesta ja kuvien vintage-tunnelmasta. Ne ovat kuin linkki menneiden ja tulevien stadionin käyttäjien välissä. Kokoustilojen taideteosten aiheet vievät ajatukset, ainakin mielikuvien tasolla, mm. Bubi-huuhkajan vierailuun ja stadionin arkkitehtien Lindegrenin ja Jäntin yhteistyöhön.

”Taideteosten valinnassa on kiinnitetty huomiota sekä nykyaikaisen tapahtuma-areenan sisältöihin, että Olympiastadionin merkitykseen huomattavana historiallisena rakennuksena ja maamerkkinä.” kertoo HAM Helsingin taidemuseon vt. kokoelmapäällikkö Kati Nenonen.

Käynnistynyt yhteistyö HAMin ja Olympiastadionin kesken nojaa vahvasti molempien osapuolten arvoihin; kohtaamisten ja ilon merkityksellisyyteen. Uudenlaisessa ympäristöissä kohdattava taide yhdistää eri kulttuureja ja mahdollistaa taiteeseen tutustumisen stadionilla liikuntakäyntien, kokousten ja tornivierailuiden yhteydessä.

”Haluamme osaltamme mahdollistaa uudenlaisia ja yllättäviäkin kohtaamisia Olympiastadionilla. Taide ja urheilu ovat myös aikoinaan kulkeneet tiiviisti käsi kädessä, kun olympiakisojen yhteydessä järjestettiin taidekilpailuja vuosina 1912-1948. Helsingissä vuonna 1952 ei enää kilpailtu taiteessa mutta olympiakisojen yhteydessä järjestettiin taidenäyttely”, kertoo Olympiastadionin markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju.

Taiteeseen Olympiastadionilla on mahdollista tutustua maksuttomasti Vierailijakeskuksen ympäristössä ja laajemmin opastetuilla maksullisilla Taidetta Urheilupyhätössä -stadionkierroksilla alkuvuodesta 2021 alkaen.

Teokset on kuratoinut tilaan HAM Helsingin taidemuseon vt. kokoelmapäällikkö Kati Nenonen.

Kati Nenonen
vt. kokoelmapäällikkö