Taitaja2019-yrittäjyysopetuskilpailun voitto Jyväskylään

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia voitti Suomen Yrittäjien ja Taitaja2019:n yrittäjyysopetuskilpailun. Kunniamaininta meni Kainuuseen.

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia vakuutti palkintoraadin Suomen Yrittäjien ja Taitaja2019:n yrittäjyysopetuskilpailussa. Lisäksi päätettiin myöntää kunniamaininta Kainuun ammattiopiston YritysAmiksen Arte Factory -toimintamallille.

Kilpailu on tarkoitettu toisen asteen ammatillisille oppilaitoksille. Kisan teemana oli yrittäjyyden ekosysteemi. Kilpailussa haettiin Suomen parasta yrittäjyysopetuksen mallia, joka vaikuttaa kunnolla alueen yrittäjyyteen.

Gradian yrittäjyyden ekosysteemissä opiskelija voi hankkia ja täydentää yrittäjyysosaamista tarpeidensa mukaan Gradian oman tarjonnan lisäksi EduFutura-oppilaitosten yhteisestä opintotarjonnasta, oppilaitosten ja Jyväskylän kaupungin
yhteisesti omistamasta Yritystehtaasta sekä muun asiantuntijaverkoston kautta. Ekosysteemi tarjoaa opiskelijoille näin laajemmat mahdollisuudet ja verkostot yrittäjyyden
oppimiseen. Ekosysteemi tuottaa Keski-Suomeen sekä uusia, menestyviä yrityksiä että vahvistaa ja uudistaa olemassa olevien yritysten kilpailukykyä.

Yrittäjyysopetus on parhaimmillaan innostavaa, luovaa, toiminnallista ja yhdessä tekemistä – kuten yrittäjyyskin. Nämä arvot toimivat myös kilpailun arviointikriteereinä.

Kilpailuun osallistui yhteensä 11 kilpailutyötä eri puolilta Suomea.

Palkittavat mallit valitsi kilpailuraati, jossa olivat edustettuina Suomen Yrittäjät ry, Pohjois-Karjalan Yrittäjät ry, Osku ry ja Sakki ry.

Voittajat palkittiin Taitaja2019-tapahtuman palkintojenjakotilaisuudessa Joensuussa. Gradia saa palkinnoksi kunniakirjan sekä kolme lippua Valtakunnallisille yrittäjäpäiville Lahteen. Palkinnon mahdollistaa Suomen Yrittäjien Osaavia opettajia – yrittäviä nuoria -projekti.

koulutusasioiden asiantuntija Marja Vartiainen, Suomen Yrittäjät, 044 985 5005, marja.vartiainen@yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta kilpailevat efektilaiteyrittäjä, luomuruuan tukkukauppiaat ja leikkikenttäyrittäjä30.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Vuoden nuori yrittäjä 2020 -kilpailun finaaliin ylsivät efekti- ja äänilaitteita valmistava Douglas Castro yrityksellä Darkglass Electronics Helsingistä, luomuruuan tukkukauppaa pyörittävät Lasse ja Maria Jalkanen yrityksellä Foodin Keski-Suomesta ja leikki- ja urheiluvälineiden valmistukseen keskittyvä Tomi Mäkilä yrityksellä Leikkiset Hämeestä.

Yrittäjägallup: Yrityksissä pientä virkoamista, mutta tilanne yhä paha29.5.2020 10:30:00 EESTTiedote

Yritysten tilanne on hieman parantunut toukokuussa, tuore Yrittäjägallup kertoo. - Pientä virkoamista on havaittavissa, mutta yleistilanne on yhä paha, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi. Yrittäjät ehdottaa hallitukselle laajaa työmarkkinauudistuspakettia. - Pitää lopettaa reformivälttely. Emme voi kiertää vuosikymmeniä työmarkkinauudistuksia kuin kissa kuumaa puuroa, hän sanoo.

Kutsu: Yrittäjägallup julki tänään klo 10: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut?29.5.2020 07:11:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa tänään klo 10 alkaen. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1028.5.2020 07:12:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa perjantaina 29.5. klo 10. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.