Taiteen edistämiskeskuksen yt-neuvottelut johtaisivat joka kuudennen irtisanomiseen

Taiteen edistämiskeskus (Taike) aloitti 13.6. koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Tarkoituksena on 420 000 euron vuosittaisten säästöjen löytäminen. Valtion pääsopijajärjestöjen (JHL, JUKO, Pardia) mielestä rajut säästöt heikentäisivät oleellisesti palveluita.

Henkilöstöjärjestöjen saamien tietojen mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Taikelle 130 000 euroa määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen.

Rekrytointia ei voi hyväksyä, kun samanaikaisesti pysyvää henkilöstöä ollaan taloudellis-tuotannollisilla syillä vähentämässä.

Taiteen keskustoimikunta muutettiin Taiteen edistämiskeskukseksi viime vuoden alussa ja toiminta saatiin ison organisaatiomuutoksen myötä uuteen nousuun. Keskukseen muun muassa rekrytoitiin kuusi uutta henkilöä. Nyt valtiotyönantaja vetää omalta uudistukseltaan heti perään maton alta. Tällainen työnantajan poukkoilu ja suunnittelemattomuus on sekä toiminnan että henkilöstön jaksamisen kannalta todella raskasta.

Säästöjä etsitään sekä toimipisteverkostosta että henkilöstöstä. Henkilöstön vähennystarpeen arvioidaan olevan enintään kahdeksan virkamiestä. Keskuksella on 51 vakituista virkamiestä.

Järjestöjen mielestä sekä toimipisteverkkojen suunniteltu karsiminen että henkilöstön vähentäminen vaikeuttavat alueellisten taidetoimikuntien sekä läänintaiteilijoiden työtä. Taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden toimintamahdollisuudet ja palvelut alueilla heikkenevät merkittävästi.

Toimitiloista säästäminen on vaikeaa, koska läänintaiteilijoille ja alueellisille taidetoimikunnille on joka tapauksessa järjestettävä toimitilat. Lisäksi apurahojen hakeminen ja myöntäminen hankaloituisi välimatkojen pidentyessä ja henkilöstön vähentyessä.

Järjestöt paheksuvat valtion vastuutonta henkilöstöpolitiikkaa. Viime syksynä sovittiin laaja ja maltillinen työllisyys- ja kasvusopimus, jossa osapuolet sitoutuivat heikentyneen talouden aikana työllisyyden parantamiseen. Valtion pitää omalla esimerkillään kantaa vastuuta työllisyydestä.

Lisätietoja:
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, neuvottelupäällikkö Kristian Karrrach, gsm 040 7289 046
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, neuvottelupäällikkö Markku Nieminen, gsm 0400 601 162.
Palkansaajajärjestö Pardia, puheenjohtaja Niko Simola, gsm 040 566 8517.

Valtion pääsopijajärjestöt JUKO, JHL ja Pardia