Taiteiden yö aloittaa Kaapelitehtaan 25-vuotisjuhlallisuudet

TIEDOTE 22.8.2017. Suomen suurin kulttuurikeskus Kaapelitehdas täyttää tänä vuonna 25 vuotta, ja Taiteiden yö 24.8.2017 polkaisee syksyn juhlallisuudet käyntiin. Syntymäpäivien kunniaksi ohjelma on tänä vuonna erityisen upea ja runsas. Koko perheen tapahtumassa on tarjolla niin avoimia ovia, musiikkia, näytöksiä, opastuksia ja esityksiä, työpajoja kuin taidenäyttelyitäkin.

Kaapelitehtaan Taiteiden yö 2015, Karoliina Eerola

Kaapelitehtaan Taiteiden yönä koko talossa tapahtuu! Sisäpiha, tapahtuma- ja Kaapelitehtaan vuokralaisten omat tilat ovat avoinna jokaiselle kaupunkilaiselle.

Tarjolla on tuttuja suosikkeja sekä uutuuksia

Perinteiseen tapaan Kaapelitehtaan toimijat tarjoavat sisäpihan lavalla parhaita maistiaisiaan. Luvassa on mm. sirkusteatteriesitys sekä wushu-, nukketeatteri- ja tanssinäytöksiä. Lavan ohjelma huipentuu Koko Suomen Humppahaasteeseen ja pihatansseihin.

Kaapelitehtaan museoissa on avoimet ovet, kuvasuunnistusta ja yleisöopastuksia. Valokuvataiteen museossa avautuu Taiteiden yönä kolme uutta valokuvanäyttelyä, ja Teatterimuseosta ja Hotelli- ja ravintolamuseosta löytyy rakkausteemaiset näyttelyt ja ohjelmaa.

Lisäksi mukana ovat lasten vanhat tutut suosikit kuten maalausseinät ja legorakentelutyöpaja.

-       Tämän vuoden uutuuksina voi mm. hakea itselleen runon Runoilijan vastaanotolta sekä nauttia illallisesta tunnelmallisen Merikaapelihallin taivaan alla, Kaapelitehtaan Taiteiden yön tuottaja Ulla Viskari-Perttu kertoo.

Talon isoimpaan tapahtumatilaan katetaan illallispöytiä vierailijoille, jotka voivat tuoda mukanaan omat astiat, ruoat ja juomat. Turbiinisalissa voi puolestaan sukeltaa Talvisirkuksen tekijöiden videoinstallaatioon livemusiikilla. Pannuhallissa voi seurata Helsingin Juhlaviikkojen Varjele-tanssiteoksen kenraaliharjoituksia.

Musiikkitarjonnan valikoima yltää perinteikkäästä viulun ja hanurin tanssimusiikista Darlingbeen akustiseen ja Slush Music & Rony Rexin elektroniseen tanssimusiikkiin.

-       Illan musiikillisena helmenä on Kamariorkesteri Avanti!, jonka barokki-cembalot edustavat juuri sellaista elämystä, jota itse lähtisin Taiteiden yön tapahtumista hakemaan, Viskari-Perttu vinkkaa.

Kaapelitehtaan 25 vuotta ovat täynnä tarinoita

Lyhytdokumenttielokuvat 1990-luvulta sekä tuoreet lyhytdokumentit pitkään Kaapelitehtaalla toimineista vuokralaisista valottavat Kaapelitehtaan 25-vuotista taivalta. Tarkemmin talon historiaan pääsee tutustumaan Kaapelikierroksilla, joita järjestetään illan aikana useampia.

-       Kaapelitehdas lanseeraa syksyllä KaapeliWalks -nimiset opastetut kierrokset. Kaapelitehtaan Taiteiden yön kävijät pääsevät jo nyt näille kierroksille tutustumaan Kaapelitehtaan moninaisiin tiloihin, sen rikkaaseen historiaan ja värikkääseen henkilögalleriaan olympiavoittajasta tehtaanjohtajiin ja taiteilijoihin, kertoo Kaapelitehdasta pyörittävän Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari.

Kävijät voivat myös ostaa ensimmäisen vuokralaisten koostaman Kaapelizinen eli pienlehden, jossa on talon toimijoiden esittelyjä, tai tulla itse kertomaan omia muistojaan Kaapelitehtaasta tarinanurkkauksessa.

Tervetuloa juhlimaan kanssamme!

Koko ohjelma: http://www.kaapelitehdas.fi/tapahtumat/2017/kaapelitehtaan-taiteiden-yo-2017

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/1496494453729733

Kaapelitehtaan Taiteiden yön tuottaja Ulla Viskari-Perttu, ulla.viskariperttu@gmail.com, puh. 050 588 3082