Taiteiden yö aloittaa Kaapelitehtaan 25-vuotisjuhlallisuudet

TIEDOTE  22.8.2017. Suomen suurin kulttuurikeskus Kaapelitehdas täyttää tänä vuonna 25 vuotta, ja Taiteiden yö 24.8.2017 polkaisee syksyn juhlallisuudet käyntiin. Syntymäpäivien kunniaksi ohjelma on tänä vuonna erityisen upea ja runsas. Koko perheen tapahtumassa on tarjolla niin avoimia ovia, musiikkia, näytöksiä, opastuksia ja esityksiä, työpajoja kuin taidenäyttelyitäkin.

Kaapelitehtaan Taiteiden yö 2015, Karoliina Eerola

Kaapelitehtaan Taiteiden yönä koko talossa tapahtuu! Sisäpiha, tapahtuma- ja Kaapelitehtaan vuokralaisten omat tilat ovat avoinna jokaiselle kaupunkilaiselle.

Tarjolla on tuttuja suosikkeja sekä uutuuksia

Perinteiseen tapaan Kaapelitehtaan toimijat tarjoavat sisäpihan lavalla parhaita maistiaisiaan. Luvassa on mm. sirkusteatteriesitys sekä wushu-, nukketeatteri- ja tanssinäytöksiä. Lavan ohjelma huipentuu Koko Suomen Humppahaasteeseen ja pihatansseihin.

Kaapelitehtaan museoissa on avoimet ovet, kuvasuunnistusta ja yleisöopastuksia. Valokuvataiteen museossa avautuu Taiteiden yönä kolme uutta valokuvanäyttelyä, ja Teatterimuseosta ja Hotelli- ja ravintolamuseosta löytyy rakkausteemaiset näyttelyt ja ohjelmaa.

Lisäksi mukana ovat lasten vanhat tutut suosikit kuten maalausseinät ja legorakentelutyöpaja.

-       Tämän vuoden uutuuksina voi mm. hakea itselleen runon Runoilijan vastaanotolta sekä nauttia illallisesta tunnelmallisen Merikaapelihallin taivaan alla, Kaapelitehtaan Taiteiden yön tuottaja Ulla Viskari-Perttu kertoo.

Talon isoimpaan tapahtumatilaan katetaan illallispöytiä vierailijoille, jotka voivat tuoda mukanaan omat astiat, ruoat ja juomat. Turbiinisalissa voi puolestaan sukeltaa Talvisirkuksen tekijöiden videoinstallaatioon livemusiikilla. Pannuhallissa voi seurata Helsingin Juhlaviikkojen Varjele-tanssiteoksen kenraaliharjoituksia.

Musiikkitarjonnan valikoima yltää perinteikkäästä viulun ja hanurin tanssimusiikista Darlingbeen akustiseen ja Slush Music & Rony Rexin elektroniseen tanssimusiikkiin.

-       Illan musiikillisena helmenä on Kamariorkesteri Avanti!, jonka barokki-cembalot edustavat juuri sellaista elämystä, jota itse lähtisin Taiteiden yön tapahtumista hakemaan, Viskari-Perttu vinkkaa.

Kaapelitehtaan 25 vuotta ovat täynnä tarinoita

Lyhytdokumenttielokuvat 1990-luvulta sekä tuoreet lyhytdokumentit pitkään Kaapelitehtaalla toimineista vuokralaisista valottavat Kaapelitehtaan 25-vuotista taivalta. Tarkemmin talon historiaan pääsee tutustumaan Kaapelikierroksilla, joita järjestetään illan aikana useampia.

-       Kaapelitehdas lanseeraa syksyllä KaapeliWalks -nimiset opastetut kierrokset. Kaapelitehtaan Taiteiden yön kävijät pääsevät jo nyt näille kierroksille tutustumaan Kaapelitehtaan moninaisiin tiloihin, sen rikkaaseen historiaan ja värikkääseen henkilögalleriaan olympiavoittajasta tehtaanjohtajiin ja taiteilijoihin, kertoo Kaapelitehdasta pyörittävän Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari.

Kävijät voivat myös ostaa ensimmäisen vuokralaisten koostaman Kaapelizinen eli pienlehden, jossa on talon toimijoiden esittelyjä, tai tulla itse kertomaan omia muistojaan Kaapelitehtaasta tarinanurkkauksessa.

Tervetuloa juhlimaan kanssamme!

Koko ohjelma: http://www.kaapelitehdas.fi/tapahtumat/2017/kaapelitehtaan-taiteiden-yo-2017

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/1496494453729733

Kaapelitehtaan Taiteiden yön tuottaja Ulla Viskari-Perttu, ulla.viskariperttu@gmail.com, puh. 050 588 3082

Tiedottaja Karoliina Eerola, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, karoliina.eerola@kaapelitehdas.fi, puh. 040 591 5005

Kaapelitehtaan Taiteiden yö 2016, Patrik Rastenberger
Kaapelitehtaan Taiteiden yö 2016, Patrik Rastenberger

Ensimmäinen kansainvälinen taiteen ja luovien alojen ammattilaistapahtuma SULA järjestetään Kaapelitehtaalla 11.-12.10.20179.10.2017 12:52Tiedote

Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävä SULA – Sustainability and Love for Arts 11.-12.10.2017 nostaa esiin taiteen ja luovien alojen keskeisiä osaajia, selviytymistarinoita ja uusien kestävien toimintamallien luomisen. Tapahtuma on suunnattu luovien alojen toimijoille, yrittäjille, startupeille, taiteilijoille sekä luovien alojen liiketoiminnan kehittäjille.

KAAPELI 25 - muistikuvia ja muistelmia julkaistaan 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas viettää 25-vuotisjuhliaan syksyllä 2017. Entinen kaapeleita valmistanut tehdas, joka oli vuosikymmeniä Suomen suurin rakennus, ja joka symbolisoi Suomen siirtymistä agraariyhteiskunnasta teollistuneeksi maaksi, on toiminut suomalaisille taide- ja kulttuuritoimijoille omistautuneena keskuksena 1990-luvun alusta lähtien. Näiden vuosien aikana sen suojissa on toiminut Suomen eturivin kuvataiteilijoita, valokuvaajia, kirjailijoita, muusikkoja, tanssitaiteilijoita ja elokuvantekijöitä.

KAAPELI 25 - minnesbilder och hågkomster av Kabelfabriken ges ut 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kabelfabriken firar sitt 25-årsjubileum hösten 2017. Den före detta kabeltillverkande fabriken, som i årtionden var Finlands största byggnad och en symbol för Finlands omvandling från ett agrarsamhälle till ett industrisamhälle, har sedan början av 1990-talet varit ett center för finländska konst- och kulturaktörer. Under de gångna åren har många av landets främsta bildkonstnärer, fotografer, författare, musiker, danskonstnärer och filmmakare verkat i huset.

KAAPELI 25 - reminiscences and recollections of the Cable Factory is published 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas, Cable Factory, will celebrate its 25th anniversary in the fall of 2017. The former cable factory, which was for decades the largest building in Finland and a symbol for Finland's transition from an agrarian society to an industrialized country, has been a center for Finnish art and culture since the early 1990s. Over the years, it has housed numerous high-profile Finnish artists, photographers, writers, musicians, dance artists and filmmakers.