Takauspalveluista kilpailuetu yksityisille vuokranantajille

Vuokrasopimuksissa on perinteisesti sovittu vakuudesta, joka toimii vuokranantajan turvana vuokralaisen mahdollisten sopimusrikkomusten varalta. Vuokramarkkinoilla isojen toimijoiden aloitteesta on kuitenkin viime aikoina yleistynyt käytäntö, jossa vuokralaiselta ei vaadita vakuutta lainkaan. Myös yksityisten vuokranantajien on kyettävä vastaamaan tähän muutokseen.

Vuokrasopimuksessa voidaan sopia vuokralaisen asettamasta enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavasta vakuudesta. Suomen Vuokranantajien jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan vielä tällä hetkellä yleisimmin vuokrasuhteissa käytetty vakuus on kahden kuukauden vuokraa vastaavan summan tallettaminen vuokranantajan tilille. Vakuus palautetaan vuokralaiselle vuokrasuhteen päätyttyä, jos kaikki vuokrat on maksettu ja asunto on siivottu ja kunnossa tavanomaista kulumista lukuun ottamatta.

Vaatimus rahavakuuden maksamisesta saattaa joissain tilanteissa muodostua esteeksi vuokrasuhteelle, sillä muuttoon liittyy paljon muitakin kustannuksia - esimerkiksi kaluste- ja tarvikehankintoja. Isot vuokranantajat ovat jo lähteneet vuokraamaan kohteitaan joko kokonaan ilman vakuutta tai vain pienellä rahavakuudella. Tämä kasvattaa asuntojen kysyntää markkinoilla ja on selvä kilpailuetu suhteessa vakuutta vaativiin vuokranantajiin. Mahdollisuus vakuudettomiin sopimuksiin perustuu isojen toimijoiden kykyyn hajauttaa riskiä runsaan asuntokannan turvin.

Yksityiset vuokranantajat eivät useimmiten pysty hajauttamaan riskiä suuren asuntokannan avulla, joten vastatakseen kovenevaan kilpailuun heidän on etsittävä muita ratkaisuja.

“Yksi mahdollisuus on ulkopuolisen takauspalvelun käyttö, jossa vuokranantaja ostaa takauksen vuokralaisen mahdollisen sopimusrikkomuksen varalle. Takauspalvelun avulla myös yksityinen vuokranantaja pystyy tarjoamaan joko kokonaan vakuudettomia sopimuksia tai alentamaan vuokralaiselta vaadittavan vakuuden määrää”, toteaa Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Takauksen avulla vuokranantaja pystyy kattamaan tappioitaan vuokralaisen jättäessä velvoitteensa hoitamatta. Takauspalvelusta maksettava hinta kompensoituu usein jo sillä, että asunnon vuokrattavuus markkinoilla parantuu.

“Myös vuokralaiset ovat usein valmiita maksamaan korkeampaa vuokraa, jos pääomaa ei tarvitse sitoa vakuuteen. Vuokranantaja voi myös vähentää takauspalvelusta maksamansa hinnan vuokratulojen verotuksessa”, Koro-Kanerva vinkkaa.

Vuokranantajan tilille tai erilliselle vuokravakuustilille maksettava vakuus on ollut Suomessa käytäntönä jo varsin pitkään, mutta isojen toimijoiden alkuun panema muutos muuttaa markkinoita vastaisuudessa yhä vahvemmin.

Suomen Vuokranantajat tarjoaa takausvakuutuksen uutena jäsenetuna

Esimerkiksi Securentin tarjoama takausvakuutus toimii sijoitusasunnon turvana ja kattaa kaikki vuokralaisen vastuulle kuuluvat velvoitteet aina vuokranmaksun laiminlyönnistä asuntoon syntyneisiin vahinkoihin sekä korjaus- ja siivouskustannuksiin. Suomen Vuokranantajat on ollut mukana kehittämässä palvelua ja tarjoaa takausvakuutuksen uutena etuna jäsenilleen.

Mia Koro-Kanerva on tyytyväinen uuteen palveluun.

Olemme vuosien varrella kehittäneet useita uraauurtavia vuokranantajan ja asuntosijoittajan palveluityhdessä eturivin palveluntarjoajien kanssa. Järjestönä tavoitteemme on helpottaa asuntosijoittajan arkea, ja Securentin kanssa yhdessä räätälöity takausvakuutus on erinomainen lisä tarjontaamme.”

Securentin johtaja Tuukka Fabritius uskoo, että vakuuskäytännöissä tullaan tulevina vuosina näkemään selvä muutos.

”Olemme ylpeitä, että saamme yhdessä Suomen Vuokranantajien kanssa viitoittaa tietä uudenlaiseen ajatteluun, jossa vuokranantaja määrittää sopivan vakuuden määrän. Malli sujuvoittaa vuokraamista ja sopii erinomaisesti digitaaliseen ympäristöön. Näistä syistä arvioimme vakuuskäytännöissä tapahtuvan muutoksen olevan nopeaa.”

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva, Suomen Vuokranantajat ry, p. 050 303 1615
Johtaja Tuukka Fabritius, Securent / Vakuutusosakeyhtiö Garantia, p. 0400 370 581

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. 97 % jäsenistä suosittelee jäsenyyttä.

Securent on suomalaisen Vakuutusosakeyhtiö Garantian rekisteröity aputoiminimi. Garantia on vuonna 1993 perustettu Finanssivalvonnan valvonnan alainen takausvakuutuksiin erikoistunut yksityinen vahinkovakuutusyhtiö. Garantian ratkaisut kuluttajille kattavat Takaamo- ja Securent –vuokratakaukset, sekä yhteistyökumppaneiden kautta tarjottavat asuntolainojen takaukset.

Oletko vuokraamassa omakotitaloa? Vältä karikot huolellisella sopimuksella13.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Harkitsetko omakotitalosi vuokraamista kesäloman ajaksi tai pidemmäksi aikaa? Omakotitalon vuokraukseen sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muidenkin asuinhuoneistojen vuokraukseen. Moni vuokranantaja kuitenkin arkailee omakotitalon vuokrausta, koska pelkää talon huoltotoimien jäävän tekemättä ja pihanhoidon rempalleen. Suomen Vuokranantajat ry:n lakimies Tiia Tukiainen kokosi omakotitalon vuokrausta harkitseville vinkit siitä, mitä omakotitalon vuokrauksessa tulisi erityisesti ottaa huomioon.

Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista8.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.