Takiankankaan-Hukkalansalon tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointi on käynnistynyt (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Ilmatar Paltamo Oy suunnittelee tuulivoimapuiston rakentamista Paltamon ja Puolangan kuntien alueelle (Takiankangas-Hukkalansalo).

Takiankankaan-Hukkalansalon tuulivoimahanke Paltamon ja Puolangan kuntien alueella.

Takiankankaan alue sijoittuu Osmankajärven länsipuolelle ja se rajautuu Vaalan kuntarajaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntarajaan. Hukkalansalon alue sijoittuu Osmankajärven kaakkoispuolelle järven ja kantatie 78:n väliselle alueelle. Sähkönsiirron osalta hanke ulottuu Vaalan tai Ristijärven kuntaan, riippuen valitusta vaihtoehdosta.

Hankealueille suunnitellaan enintään 52 tuulivoimalan rakentamista. Suunniteltujen voimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 350 metriä ja yksikköteho 6–10 MW. Hankealueet kattavat kokonaisuudessaan noin 8122 hehtaarin laajuisen alan. Tästä Takiankankaan osuus on 4678 ha ja Hukkalansalon 3444 ha.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) lisäksi tuulivoimahanke edellyttää maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen kaavan laatimista. Hankkeesta vastaava on tehnyt Paltamon kunnan kanssa kaavoitussopimuksen tuulivoimapuistoalueiden osayleiskaavan laadinnasta. YVA-ohjelman vireille tullessa hankevastaava on jättänyt kaavoitusaloitteen myös Puolangan kunnalle, jonka käsittely on kunnassa vireillä.

Kuulutus arviointiohjelmasta on nähtävillä 8.6.–6.8.2022 Paltamon, Puolangan, Ristijärven ja Vaalan kuntien virallisilla ilmoitustauluilla sekä Kainuun ELY-keskuksen kuulutukset -verkkosivulla.

Arviointiohjelma on nähtävillä sähköisesti hankkeen YVA-verkkosivulla, missä se pysyy kuulemisajan päätyttyäkin. YVA-ohjelman paperiversioon voi tutustua kuulemisaikana Kainuun ELY-keskuksen aulapalvelussa sekä Paltamon, Puolangan, Ristijärven ja Vaalan kunnantaloilla sekä kirjastoissa niiden aukioloaikojen puitteissa.

Kainuun ELY-keskus on lähettänyt lausuntopyyntöjä vaikutusalueen viranomaisille ja alueella toimiville yhdistyksille. Arviointiohjelmasta voi esittää mielipiteitä ja antaa lausuntoja kirjallisesti toimittamalla ne Kainuun ELY-keskukseen asiatunnus KAIELY/917/2021 mainiten 6.8.2022 mennessä sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo.kainuu@ely-keskus.fi tai postitse Kainuun ELY-keskus, PL 115, 87101 Kajaani (käyntiosoite Kalliokatu 4). Sähköisen lausunnon toivotaan olevan kopioitavassa muodossa.

Arviointiohjelmaa ja hanketta käsittelevä yleisötilaisuus järjestetään Paltamon Jättiläisenmaassa (Kivesvaarantie 40) 15.6.2022 klo 17.00 alkaen. Kokouslinkki etäosallistumiseen lisätään hankkeen YVA-verkkosivuille.

Kainuun ELY-keskus
Alueidenkäytön asiantuntija Anu Nurkkala
p. 0295 023 062, anu.nurkkala@ely-keskus.fi

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Kommun- och Organisation -Helmi specialunderstöd kan ansökas i september-oktober29.6.2022 11:35:25 EEST | Tiedote

Specialunderstödet för konkreta restaurerings-, iståndsättnings- och vårdåtgärder, som för-bättrar Helmi-livsmiljöers tillstånd, är avsett för kommuner och organisationer. Ansökningsti-den pågår under perioden 15.9-31.10.2022. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) beviljar det riksomfattande understödet. Enligt miljöministeriets omdöme kommer nya ansökningstillfällen att ordnas ända fram till år 2030.