Taksikuljetus ja Korsisaari voittivat linjoja bussikilpailutuksessa

HSL:n hallitus ratkaisi bussiliikenteen tarjouskilpailun 44/2018. Kilpailukohteiden liikennöintialueet ovat pääasiassa Tuusulassa ja Espoossa. Liikenteeseen tulee kuusi uutta vähäpäästöistä bussia.

Korsisaari alkaa liikennöidä vuoden 2019 alussa linjoja 932, 964 ja 974, jotka palvelevat pääasiassa Tuusulaa. Taksikuljetus oy alkaa liikennöidä samoin Tuusulaa palvelevia linjoja 961, 965 ja 979 ensi vuoden alusta. Lisäksi Taksikuljetus aloittaa tämän vuoden syysliikenteen alussa linjan 544 liikennöinnin Espoonlahdesta Leppävaaraan.

Tuusulan linjojen sopimuskausi päättyy kesäliikennekauden lopussa 2019. Linjan 544 sopimuskausi päättyy kesäliikennekauden lopussa 2023. Sopimuksiin sisältyy enintään kolmen vuoden jatko-optiot.

Tarjouskilpailuun 44/2018 osallistui kuusi liikennöitsijää. HSL:n hallitus valitsi liikennöitsijät tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Nyt ratkaistun kilpailukierroksen liikenteen laajuus on noin 0,5 miljoonaa linjakilometriä vuodessa. Liikenteeseen tarvitaan arkipäivisin 10 bussia. Nyt kilpailutetun liikenteen osuus on noin prosentti HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä liikenteessä ajetaan vuosittain noin 91,5 miljoonaa linjakilometriä. Liikenteeseen tarvitaan arkisin 1238 autoa.

Kilpailukierros tuo HSL:n liikenteeseen yhteensä kuusi uutta, tiukimman Euro6-päästönormin täyttävää bussia. Uudet bussit ovat matalalattiaisia, matkustamo on ilmastoitu ja busseissa on ajotavanseurantajärjestelmä.

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puhelin: 040 505 5294

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 5.3.20195.3.2019 16:01:04 EETTiedote

Päätösvallan siirtäminen toimitusjohtajalle vuosien 2011-2017 liikennöintisopimusten optioiden käyttämisessä Hallitus päätti siirtää optioiden käyttämistä koskevan päätösvallan vuosina 2011–2017 kilpailutettujen 39 liikennöintisopimuksen osalta toimitusjohtajalle. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-2 Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2020 Hallitus päätti ehdottaa jäsenkunnille, että kunnat varaavat vuodelle 2020 määrärahat joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamiseen.HSL tekee kunnille vuosittain esitykset joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä, jotta ne voidaan ottaa huomioon kuntien talousarviovalmistelussa sekä suunnittelu-ja rakentamisohjelmissa. Kuntakohtaisiin esityksiin voi tutustua tarkemmin pöytäkirjan liitteistä. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-3 Asiakirjojen toimittamisesta peritt