Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Taksonomian ilmastokriteerit lisäävät byrokratiaa - todellinen vaara piilee seuraavassa vaiheessa

Suomen ja 12 muun maan vastustuksesta huolimatta EU-maat hyväksyivät komission kehnon esityksen taksonomian ilmastokriteereiksi. Laaja vastustus on toivottavasti viesti komissiolle, että seuraavan vaiheen ympäristökriteereistä tulee metsän osalta luopua tai niiden käytettävyyteen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

– Koska ilmastokriteerien läpimeno näytti todennäköiseltä, olemme tulevaan sääntelyyn jo varautuneet ja jäsenemme pystyvät täyttämään tulevat velvoitteet Metsänhoitoyhdistysten OmaMetsä-palvelun kautta, toteaa MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola

EU komission ymmärtämättömyys metsäasioissa korostui jälleen tänään EU-maiden hyväksyessä kestävän rahoituksen taksonomian ilmastokriteerit. Komissio on haukannut aivan liian ison tehtävän itselleen, kun pyritään laatimaan globaalit kriteerit hyvin erilaisiin paikallisiin oloihin. Päätös tuo perusteetonta sääntelyä ja velvoitteita metsänomistajille ilman että rahoitusmarkkinoilta ohjautuu metsänomistajille uusia investointien rahoitusmahdollisuuksia. Mikäli puuta ostava teollisuus menee rahoituksen piiriin, tulee esimerkiksi yli 13 hehtaarin metsänomistajille metsäsuunnitelmavelvollisuus.

- Sinänsä hyvää tarkoittava kestävän rahoituksen järjestelmä on muodostumassa toimimattomaksi sääntelyjärjestelmäksi. Olemme metsänomistajajärjestössä jo kuitenkin varautuneet ilmastokriteereihin, ja metsänhoitoyhdistysten OmaMetsä palvelu tulee tarjoamaan metsänomistajille helpon kanavan velvoitteiden täyttämiseen, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola

Kestävän rahoituksen taksonomian valmistelu jatkuu metsäsektorille mahdottomien ympäristökriteerien valmistelulla. Niiden pohjaluonnoksisissa luonnon monimuotoisuustavoitteisiin on esitetty mm. vaatimus jättää 20 prosenttia metsistä talouskäytön ulkopuolelle.  Luonnokset vesittäisivät metsäsektorin mahdollisuudet ilmastonmuutoksen torjuntaan.

- Jatkamme työtä sen eteen, että ympäristökriteerien mahdottomuus ymmärretään. Katse kääntyy kuitenkin jo nyt myös hallituksemme suuntaan. Vaikka hallitus lopulta onnistui vastustamaan ilmastokriteereitä, oli vaikuttaminen myöhässä. Ympäristökriteereitä koskien hallituksemme on aloitettava voimakas vaikuttaminen välittömästi. Nykyinen hallitus tuskin haluaa jäädä historiaan siitä, että metsäsektorin toimintaedellytykset ja ilmastohyödyt romutettiin, vaatii Mäki-Hakola.

Taksonomiavalmistelu on herättänyt metsänomistajissa huolta kaikkialla Suomessa. MTK kehottaa kaikkia suomalaisia metsänomistajia puolustamaan mahdollisuuksiaan edelleen metsiensä hyödyntämiseen sekä tuomaan aktiivisesti esille metsien tarjoamia monia eri hyötyjä. Jäsentensä joukkovoiman avulla metsänomistajajärjestön viesti kuuluu.

Metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola puh. 040 502 6810

Tervetuloa kuulemaan ruokakassivertailun tuloksia ja paneelikeskustelua  keskiviikkona 9.2. klo 9 - 10.30 verkossa27.1.2022 17:51:00 EET | Tiedote

MTK ja S-ryhmä julkaisevat yhteistyössä Envitecpolis Oy:n kanssa selvityksen neljän erilaisen ruokakassin ilmastovaikutuksista suhteessa ravitsemukseen. Selvityksessä on hyödynnetty S-ryhmän asiakasdataa, jonka pohjalta Envitecpolis otti tarkasteluun neljä erilaista ostoskassia kuvaamaan erilaisten ostajaprofiilien elintarvike- ja ruoka-ainevalintoja. Näitä kauppakassien sisältöjä vertailtiin ravitsemussuositusten mukaiseen ruokakassiin.

MTK:n johtokunta vaatii maatalouden kustannuskriisiin nopeita ratkaisuja 21.1.2022 15:14:27 EET | Tiedote

Viime kesästä lähtien on uutisoitu maatalouden tuotantokustannusten rajusta noususta ja tästä johtuvasta maatalouden kannattavuuden voimakkaasta heikkenemisestä, kun kustannusnousua ei ole saatu siirrettyä tuottajahintoihin. Tuotantopanosten hinnannousu jatkuu edelleen ja kustannustaso näyttää pysyvän ennätyksellisen korkealla, eikä ratkaisua maatalousyrittäjien ahdinkoon ole löydetty. * * * MTK:n johtokunta vaatii valtiota ryhtymään järeisiin toimiin ruokamarkkinoilla. Syksyn lupaukset on lunastettava. Lisäksi on välittömästi valmisteltava historiallisen mittavat rahoitusjärjestelyt, joilla helpotetaan maatalouden luottopulaa. Aika lasketaan viikoissa. Uhkana on suomalaisen ruokajärjestelmän romahtaminen.

Sipulia kauden ruokiin18.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä5.1.2022 12:32:59 EET | Tiedote

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille22.12.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä. Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret Maaseutunuorten ruokarauhan julistus Kansalaiset, medborgare. Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa: 1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla. 2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja

EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä16.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä. MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet. Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa

Valtioneuvosto hyväksyi kansallisen CAP-strategian – seuraavaksi alkavat neuvottelut EU-komission kanssa16.12.2021 14:44:51 EET | Tiedote

Suomen hallitus on tänään hyväksynyt EU:n maatalouspolitiikan (CAP) kansallinen strategiaohjelman. MTK:n mukaan politiikkaohjelma varmistaa pitkälti nykyisten tukijärjestelmien jatkuvuutta ja nostaa samalla huomattavasti ilmasto- ja ympäristötavoitteiden kunnianhimon tasoa. Maatalouden talouskriisiin politiikkapäätös ei valitettavasti tuo ratkaisuja. Ne on löydettävä markkinoilta. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistaminen ja byrokratian karsiminen jäävät toteutumatta. Jatkoneuvotteluissa on etsittävä keinot, jotta järjestelmän muutokset eivät aja vaikeuksiin maatilayrityksiä, jotka ovat investoineet ja kehittäneet vahvasti tuotantoaan viime vuosien aikana. Nuorten mahdollisuuksia tilanpidon aloittamiseen on kyettävä parantamaan.