Talentia hyväksyi kunta-alan neuvottelutuloksen

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian hallitus hyväksyi omalta osaltaan kuntien ja hyvinvointialueiden virka- ja työehtosopimuksia koskevan neuvottelutuloksen kokouksessaan 6.6. maanantaina.

Sopimusten voimaantulo edellyttää, että myös muiden osapuolten hallinnot hyväksyvät sopimuksen. Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n valtuuskunta päätti asiasta maanantaina, ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO hallitus hyväksyi sen tiistaina. Tiistaina kokoontuu vielä Jyty ja keskiviikkona JHL.

Sopimuksen sisällöstä kerrotaan, jos kaikki osapuolet hyväksyvät neuvottelutuloksen. Sopimukseen kuuluvat kaikki kunta-alan työehtosopimukset mukaan lukien SOTE-sopimus, jonka piirissä Talentian jäsenistä on suurin osa.

Pitkä ja vaikea neuvottelukevät

Neuvottelutulos on syntynyt pitkällisten neuvottelujen ja työtaistelujen tuloksena. Kevään aikana yli 80 000 kunta-alan työntekijää lakkoili kymmenessä kaupungissa.

Kunta-alan neuvottelut alkoivat alkuvuodesta, mutta tulosta ei syntynyt. Työnantaja ilmoitti helmikuun lopussa keskeyttävänsä neuvottelut. Sen jälkeen valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala yritti löytää ratkaisua työriitaan.

Sovittelulautakuntaan työriita päätyi palkansaajaosapuolten hylättyä valtakunnansovittelijan sovintoesityksen maaliskuun lopulla. Sovittelulautakunnan puheenjohtaja Elina Pylkkänen antoi 10.5. sovintoesityksen, jonka JUKO ja JAU sekä KT hyväksyivät, mutta hoitajia edustava Sote ry hylkäsi.

Kunta-alan palkansaajat Sote ry:ä lukuun ottamatta päättivät jatkaa neuvotteluja työnantajan kanssa sovittelulautakunnan sovintoesityksen pohjalta, ja eilen saavutetussa neuvottelutuloksessa Sote ry ei ole mukana, vaan se on solmittu JUKOn, JAUn, ja KT:n kesken.

Korjaus tiedotteeseen: Kunnissa tikittää lastensuojelun aikapommi – Talentia vaatii välitöntä puuttumista epäkohtiin23.6.2022 12:22:30 EEST | Tiedote

Tänään 23.6.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Essote ja Siun sote ovat saaneet uhkasakot. Todellisuudessa Essotea ja Siun sotea vasta uhattiin 200 000 euron uhkasakoilla. Essote on jo välttänyt uhkasakon korjattuaan lastensuojelun puutteita. Myös Siun sote pyrkii välttämään uhkasakon muun muassa sitouttamislisän käyttöönotolla. Alla korjattu tiedote.