Talentialta ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvotteluissa ei ole päästy neuvottelutulokseen. Alan sopimuskausi päättyi 30.4.2023. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia on julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa 2.5. klo 13 ja päättyy 16.5. klo 13. Kielto koskee kaikkia Talentian jäseniä, jotka kuuluvat yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piiriin.

Palkat jääneet jälkeen

- Alan palkkakehitys laahaa julkisen sektorin perässä. Työntekijöistä on kova pula jo nyt ja se varmuudella vain pahenee, jos palkkaeroa ei saada kurottua kiinni. Lisäksi korkea inflaatio syö ostovoimaa ja kurittaa valmiiksi pienituloisia työntekijöitä. Miten työnantajat aikovat houkutella työntekijöitä, kun alalta paetaan muualle kehnojen työehtojen takia, kysyy Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio.

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimuksen piiriin kuuluvat työntekijät työskentelevät muun muassa yksityisissä lastensuojelulaitoksissa ja päiväkodeissa.

– Ammattihenkilöt, kuten sosionomit, sosiaalityöntekijät, kuntoutuksen ohjaajat ja geronomit, tekevät vaativaa asiantuntijatyötä, johon edellytetään korkeakoulutusta. Työstä olisi syytä maksaa sen vaativuutta vastaava palkka, Karsio sanoo.

Tilanteen taustaa

Yksityiselle sosiaalipalvelualalle syntyi viime kesänä kaksivuotinen sopimus, jonka mukaan 2023 on ns. optiovuosi. Työehtosopimus olisi ollut voimassa 30.4.2024 asti, mikäli osapuolet olisivat päässeet tämän vuoden palkankorotuksista sopuun maaliskuun 2023 loppuun mennessä.

Sopua ei kuitenkaan syntynyt, joten Talentia päätti irtisanoa työehtosopimuksen päättymään 30.4.2023.

Talentian tavoitteena on korjata sosiaalialan korkeakoulutettujen palkkatasoa useampivuotisella palkkaohjelmalla. Yksityiselle sosiaalipalvelualalle tavoitellaan vähintään samansuuruisia korotuksia kuin hyvinvointialueiden sote-sopimuksessa.

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimuksen piiriin kuuluu yli 72 000 työntekijää, jotka työskentelevät muun muassa yksityisissä lastensuojelulaitoksissa tai päiväkodeissa. Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta neuvottelevat työntekijäpuolelta Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Sosiaalipalvelualan allianssi Salli ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry. Työnantajaa edustaa Hyvinvointiala HALI ry.