Tällä hetkellä ainoana Suomessa - ABC:n pesukatu sai Joutsenmerkin

HOK-Elannon ABC-ketjun pesukatu Kehä I:n varressa Kannelmäessä on saanut Pohjoismaisen ympäristömerkin. Tällä hetkellä Suomessa ei ole muita Joutsenmerkittyjä autopesuloita.

kuva Lari Lappalainen

Autopesun ympäristömerkki perustuu vedenkulutuksen ja kemikaalipäästöjen vähentämiseen. Lisäpisteitä palvelu saa esimerkiksi energiatehokkaiden ratkaisujen käyttämisestä. Ympäri vuorokauden toimivat pesukadut lisääntyvät, jolloin myös ympäristövaikutukset korostuvat.

- Perinteinen autopesu käyttää jopa 500 litraa vettä yhtä autoa kohti. Joutsenmerkityssä autopesussa maksimi määrä on 90 litraa puhdasta vettä, toteaa ympäristöasiantuntija Juha Hopponen Joutsenmerkin myöntävästä Ympäristömerkintä Suomi Oy:stä.

Hyvä lopputulos vaatii kuitenkin enemmän vettä kuin 90 litraa, joten muu käytettävä vesi on kierrätysjärjestelmän puhdistamaa. 80-90 prosenttia ABC Kaaren käyttämästä vedestä on kierrätetty ja puhdistettu bioreaktorien avulla.

- Maan alle on upotettu neljä 25-kuutiometrin kokoista bioreaktoria, joiden sisällä tietty bakteerikanta käyttää ravintonaan kemikaaleja ja epäpuhtauksia. Prosessi on melko monimutkainen ja sen vaiheita seurataan jatkuvasti, pesukadun toimittaneen Prowash Oy:n projektijohtaja Jyrki Lasonen selvittää.

- Vastaavanlaiset laitteistot ovat olleet esimerkiksi Ruotsissa arkipäivää jo useamman vuoden. Siellä laki rajoittaa käytettävän veden määrää, mikä käytännössä johtaa siihen, että vettä on kierrätettävä. Hienoa, että saimme hyväksi havaitun konseptin tuotua Suomeen yhteistyössä HOK-Elannon kanssa, Lasonen jatkaa.

ABC Kaaren pesukadulla käytettävät kemikaalit ovat biohajoavia ja ympäristömerkittyjä, kuten kaikissa muissakin HOK-Elannon autopesuloissa. Pesussa autosta irtoavat raskasmetallit ja öljyt kerätään talteen ja ne päätyvät erottimien kautta asianmukaiseen käsittelyyn, joten ne eivät rasita viemäriverkosta. Viemäreihin päätyvä vesi on niin ikään puhdistettua.

- HOK-Elanto on vastuullinen toimija ja haluaa olla edelläkävijä ympäristöasioissa. Valitsimme Prowashin viime marraskuussa avatun pesukatumme toimittajaksi osittainsen Ruotsista keräämän osaamisen perusteella, HOK-Elannon ABC-ketjun ketjujohtaja Hannu Houni toteaa.

HOK-Elanto avaa uuden pesukadun Espoon Nihtisiltaan kesäkuussa. Nihtisillan pesukadulla käytetään vastaavaa tekniikkaa kuin ABC Kaaressa, ja myös Nihtisiltaan tullaan hakemaan ympäristösertifikaatti. Sekä Kaaren että Nihtisillan pesukadut toimivat uusiutuvalla energialla.

ABC Kaaren pesukadulla

- biologinen vedenkierrätysjärjestelmä
- ympäristömerkityt kemikaalit
- raskasmetallien ja öljyjen talteenotto
- pelkästään uusiutuvaa energiaa

ABC Kaaren automaattiasemalta lisäksi:

- tutut polttoainelaadut 95E10, 98E5 ja Diesel
- Eko-E85-korkeaseosetanolipolttoneste
- SCR-varustettujen dieselautojen AdBlue-urealiuos
- Lasol-tuulilasinpesuneste tankkauspistoolista (ei ylimääräisiä muovipulloja)

Joutsenmerkki on Pohjoismaissa käytettävä virallinen ympäristömerkki, joka kertoo sillä merkityn tuotteen tai palvelun noudattavan tiukkoja kriteereitä.

ABC Kauppakeskus Kaari, Kantelettarentie 1, Kannelmäki

HOK-Elannon ABC-ketju:
ketjujohtaja Hannu Houni, p. 010 76 60676
hannu.houni@sok.fi

Prowash Oy:
projektijohtajaJyrki Lasonen, p. +358 50 3883192
jyrki.lasonen@prowash.fi

Ympäristömerkintä Suomi Oy:
ympäristöasiantuntija Juha Hopponen, p. +358 400 855 174
juha.hopponen@ecolabel.fi

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

HOK-Elannon ravintoloilta 10 000 euroa MIELI ry:lle20.11.2020 10:41:25 EETTiedote

Osassa HOK-Elannon ravintoloita on ollut perinteenä huomioida uskollisia kanta-asiakkaita pikkujouluilla. - Koronarajoitusten takia joudumme valitettavasti perumaan kanta-asiakastilaisuudet tältä vuodelta. Sen sijaan lahjoitamme tilaisuuksiin varatun summan, 10 000 euroa, meille tärkeään asiaan: MIELI ry:n Kriisipuhelimeen. Toivomme, että kaikki saisivat viettää tänä vuonna turvallista joulua, aluejohtaja Satu Rytkönen toteaa. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua akuutissa avun tarpeessa ja kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Kriisipuhelimen periaatteet ovat nimettömyys, kunnioitus ja arvostava kohtaaminen sekä luottamus. Keskustelun keskiössä kriisi, jota käsitellään lähtökohtaisesti yhdessä puhelinkeskustelussa. Valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111

Oluthuoneet 30 vuotta: Kolmen hanan tarjonnasta satojen oluiden maistattajiksi24.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun ensimmäinen HOK-Elannon oluthuone avasi ovensa. Ravintolapäälliköt Petri Loponen ja Vessu Juvonen ovat nähneet olutkulttuurin murroksen tiskin takaa ja listaavat tämän päivän oluttrendit vuosikymmenten kokemuksella. Oluthuoneista etsitään nykyään yhä enemmän ideoita ja elämyksiä. Käsillä on toinenkin murros: alkoholittomien oluiden suosio jatkaa kasvuaan.

S-ryhmä vahvistaa nuorten työelämä- ja digitaitoja Duuni- ja Harkkapassilla – HOK-Elannolla oma syvennetty verkkokoulutus22.9.2020 11:33:58 EESTTiedote

S-ryhmä työllistää vuosittain tuhansia nuoria toimipaikoissaan kausiapulaisina ja harjoittelijoina. Duuni- ja Harkkapassi ovat uusia työkaluja, joiden avulla eri toimialoilla työskentelevät nuoret perehtyvät työelämätaitoihin, työturvallisuuteen ja esimerkiksi työhyvinvointiin. Itseopiskeltavalle työelämätiedolle on ollut COVID-19-koronaviruksen värittämänä poikkeusvuonna erityinen tilaus.

Ruoan verkkotilaamisesta tuli pääkaupunkiseudulla tapa – S-marketit vahvistamaan kasvavaa ruoan verkkokauppaa15.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto jatkaa verkkokauppapalveluidensa vahvistamista. Syyskuun aikana myös kymmenen S-marketia aloittaa ruokatilausten kotiinkuljetukset Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Tuusulassa. Koronakevät moninkertaisti ruoan verkkokauppatilaukset pääkaupunkiseudulla. Kysyntäpiikki tasoittui, mutta ruoan nettitilaaminen jäi tavaksi.