Tällä hetkellä ainoana Suomessa - ABC:n pesukatu sai Joutsenmerkin

HOK-Elannon ABC-ketjun pesukatu Kehä I:n varressa Kannelmäessä on saanut Pohjoismaisen ympäristömerkin. Tällä hetkellä Suomessa ei ole muita Joutsenmerkittyjä autopesuloita.

kuva Lari Lappalainen

Autopesun ympäristömerkki perustuu vedenkulutuksen ja kemikaalipäästöjen vähentämiseen. Lisäpisteitä palvelu saa esimerkiksi energiatehokkaiden ratkaisujen käyttämisestä. Ympäri vuorokauden toimivat pesukadut lisääntyvät, jolloin myös ympäristövaikutukset korostuvat.

- Perinteinen autopesu käyttää jopa 500 litraa vettä yhtä autoa kohti. Joutsenmerkityssä autopesussa maksimi määrä on 90 litraa puhdasta vettä, toteaa ympäristöasiantuntija Juha Hopponen Joutsenmerkin myöntävästä Ympäristömerkintä Suomi Oy:stä.

Hyvä lopputulos vaatii kuitenkin enemmän vettä kuin 90 litraa, joten muu käytettävä vesi on kierrätysjärjestelmän puhdistamaa. 80-90 prosenttia ABC Kaaren käyttämästä vedestä on kierrätetty ja puhdistettu bioreaktorien avulla.

- Maan alle on upotettu neljä 25-kuutiometrin kokoista bioreaktoria, joiden sisällä tietty bakteerikanta käyttää ravintonaan kemikaaleja ja epäpuhtauksia. Prosessi on melko monimutkainen ja sen vaiheita seurataan jatkuvasti, pesukadun toimittaneen Prowash Oy:n projektijohtaja Jyrki Lasonen selvittää.

- Vastaavanlaiset laitteistot ovat olleet esimerkiksi Ruotsissa arkipäivää jo useamman vuoden. Siellä laki rajoittaa käytettävän veden määrää, mikä käytännössä johtaa siihen, että vettä on kierrätettävä. Hienoa, että saimme hyväksi havaitun konseptin tuotua Suomeen yhteistyössä HOK-Elannon kanssa, Lasonen jatkaa.

ABC Kaaren pesukadulla käytettävät kemikaalit ovat biohajoavia ja ympäristömerkittyjä, kuten kaikissa muissakin HOK-Elannon autopesuloissa. Pesussa autosta irtoavat raskasmetallit ja öljyt kerätään talteen ja ne päätyvät erottimien kautta asianmukaiseen käsittelyyn, joten ne eivät rasita viemäriverkosta. Viemäreihin päätyvä vesi on niin ikään puhdistettua.

- HOK-Elanto on vastuullinen toimija ja haluaa olla edelläkävijä ympäristöasioissa. Valitsimme Prowashin viime marraskuussa avatun pesukatumme toimittajaksi osittainsen Ruotsista keräämän osaamisen perusteella, HOK-Elannon ABC-ketjun ketjujohtaja Hannu Houni toteaa.

HOK-Elanto avaa uuden pesukadun Espoon Nihtisiltaan kesäkuussa. Nihtisillan pesukadulla käytetään vastaavaa tekniikkaa kuin ABC Kaaressa, ja myös Nihtisiltaan tullaan hakemaan ympäristösertifikaatti. Sekä Kaaren että Nihtisillan pesukadut toimivat uusiutuvalla energialla.

ABC Kaaren pesukadulla

- biologinen vedenkierrätysjärjestelmä
- ympäristömerkityt kemikaalit
- raskasmetallien ja öljyjen talteenotto
- pelkästään uusiutuvaa energiaa

ABC Kaaren automaattiasemalta lisäksi:

- tutut polttoainelaadut 95E10, 98E5 ja Diesel
- Eko-E85-korkeaseosetanolipolttoneste
- SCR-varustettujen dieselautojen AdBlue-urealiuos
- Lasol-tuulilasinpesuneste tankkauspistoolista (ei ylimääräisiä muovipulloja)

Joutsenmerkki on Pohjoismaissa käytettävä virallinen ympäristömerkki, joka kertoo sillä merkityn tuotteen tai palvelun noudattavan tiukkoja kriteereitä.

ABC Kauppakeskus Kaari, Kantelettarentie 1, Kannelmäki

HOK-Elannon ABC-ketju:
ketjujohtaja Hannu Houni, p. 010 76 60676
hannu.houni@sok.fi

Prowash Oy:
projektijohtajaJyrki Lasonen, p. +358 50 3883192
jyrki.lasonen@prowash.fi

Ympäristömerkintä Suomi Oy:
ympäristöasiantuntija Juha Hopponen, p. +358 400 855 174
juha.hopponen@ecolabel.fi

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

DOKUMENTTI ”294” ON KIITOS KORONAKRIISIN ETULINJAN TYÖNTEKIJÖILLE26.5.2020 09:08:02 EESTTiedote

294 on Dome Karukosken ohjaama lyhytdokumentti suomalaisen ruokakaupan henkilökunnasta koronakriisin aikaan keväällä 2020. Dokumentin on tilannut HOK-Elanto kunnianosoituksena ja kiitoksena kaikille niille etulinjassa työskenteleville ammattilaisille, jotka pitävät arkemme pyörimässä kaupoissa, terveydenhuollossa ym. Dokumentin nimi 294 tulee tutkimuksesta*), jonka mukaan myymälän kassa on Suomen 294. arvostetuin ammatti.

Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan ja Alepa lisää 24h-myymälöiden määrää27.4.2020 09:30:00 EESTTiedote

Korona-aika on saanut asiakkaat hyödyntämään entistä enemmän kauppojen hiljaisempia aamu- ja ilta-aikoja ostosten tekemiseen. Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan tunnilla aamusta ja illasta. Myös yhä useampi Alepa-ketjun myymälä palvelee ympäri vuorokauden. Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto haluaa tarjota joustavampia vaihtoehtoja asioinnille.