Tällä viikolla yli 60 poliitikkoa osallistuu museoharjoitteluun 21 paikkakunnalla – mukana on kansanedustajia, kunnanvaltuutettuja ja muita museoiden toiminnalle tärkeitä päättäjiä

Suomen museoliiton koordinoima Poliitikon museoharjoittelu -kampanja järjestetään 24.–28.8.2020. Viikon aikana yli 60 poliitikkoa tutustuu museotyöhön 21 museossa käytännönläheisellä tavalla.

Museoliiton järjestämän Poliitikon museoharjoittelu -kampanjan aikana tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Poliitikkojen museovierailuilla tuodaan esille museoiden monipuolista työtä ja koko Suomen kattavan museoverkoston yhteiskunnallista merkitystä.

Erilaisia museotyötehtäviä kokeillaan myös käytännössä. Työharjoittelupäivän aikana päättäjät tutustuvat museoammattilaisten työtiloihin, tutkijoiden huoneisiin, arkistoihin ja esimerkiksi esineiden vastaanottotiloihin.

”Suuri osa museotyöstä ei näy näyttelyissä kiertävälle museokävijälle. Poliitikon museoharjoittelun tavoitteena on laajentaa käsitystä museotyön monipuolisuudesta ja sen pitkäjänteisestä luonteesta”, Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä sanoo.

Poliitikon museoharjoittelu järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Palaute kampanjasta on ollut positiivista. Tänä vuonna harjoittelussa on mukana päättäjiä, joille kampanjasta on tullut jo syksyinen perinne.

”Toivon, että museoharjoittelu tarjoaa päättäjille uusia kokemuksia ja näkemyksiä sekä vahvistaa tietopohjaa tehdä museoita koskevia päätöksiä”, Kimmo Levä jatkaa.

Media mukaan seuraamaan poliitikkojen museoharjoitteluja

Media on lämpimästi tervetullut seuraamaan poliitikkojen museopäivää tai haastattelemaan poliitikkoja vierailun yhteydessä. Suomen museoliitto suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan museoihin tarkkojen aikojen sopimiseksi.

Lisätietoja ja lista kampanjaan osallistuvista museoista ja päättäjistä

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands museiförbunds medaljer till personer som verkat till förmån för museiverksamheten1.9.2020 21:08:50 EESTTiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj som Kauko Räsänen har planerat till Merja Heiskanen, Li Näse, Katriina Pietilä-Juntura, Merja Vilhunen, Ilmailumuseoyhdistys (Flygmuseiföreningen) och Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys (Sydösterbottens hälsovårds traditionsförening) för arbete som gjorts till förmån för museiarbetet och för meriter som har uppnåtts inom museibranschen. Medaljerna överräcktes på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Helsingfors 1.9.2020.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille1.9.2020 21:04:45 EESTTiedote

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Merja Heiskaselle, Li Näselle, Katriina Pietilä-Junturalle, Merja Vilhuselle, Ilmailumuseoyhdistykselle ja Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistykselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa Helsingissä 1.9.2020.

Politiker prövar på museiarbete 24-28.8.202020.8.2020 06:35:09 EESTTiedote

Under temaveckan Politikerns museipraktik som Finlands museiförbund koordinerar bekantar sig över 50 beslutsfattare med museernas verksamhet på ett praktiskt sätt. Istället för det traditionella guidade museibesöket prövar beslutsfattarna på museernas mångsidiga arbetsuppgifter till exempel konservering, digitalisering av samlingar eller utställningsplanering. Representanterna för media är välkomna att följa med politikerna på museipraktik.