Tällaisella vuokrausilmoituksella löydät sopivan vuokralaisen

Hyvä viestintä vuokrasuhteessa alkaa vuokranantajan puolelta jo vuokrausilmoituksen laatimisesta. Vuokranantajan kannattaa panostaa vuokrausilmoitukseen. Hyvä ilmoitus tekee asunnosta houkuttelevamman ja herättää enemmän kiinnostusta myös potentiaalisissa vuokralaisissa.

Hyvään vuokratapaan kuuluu selkeä ilmoitus, jossa kerrotaan asunnon ominaisuuksista ja vuokrasuhteen keskeisistä ehdoista. Hyvässä vuokrausilmoituksessa on otettu huomioon ainakin seuraavat asiat:

1. Kerro asunnosta tiedot, jotka ovat vuokralaiselle tärkeitä

Hyvä vuokrausilmoitus sisältää olennaiset tiedot asunnon sijainnista, pinta-alasta, huoneluvusta ja asunnon kunnosta. Ilmoituksessa kannattaa tuoda ilmi myös asunnon houkuttelevuutta parantavat seikat kuten parveke, sauna, autopaikka ja mahdolliset varastotilat. Potentiaalisia vuokralaisia kiinnostavat myös perustiedot taloyhtiöstä ja lähialueen palveluista. Jos taloyhtiöön on tulossa remontteja lähiaikoina, niistäkin kannattaa kertoa jo ilmoituksessa.

1. Hyvät kuvat kertovat sanoja enemmän

Hyvälaatuiset valokuvat lisäävät vuokrausilmoituksen houkuttelevuutta ja antavat hyvän käsityksen asunnon yleisilmeestä ja pintamateriaaleista. Valokuvia olisi hyvä olla asuintalosta sen ulkopuolelta sekä jokaisesta asuinhuoneesta ja kylpyhuoneesta. Asunnosta otettujen valokuvien lisäksi vuokrausilmoitukseen kannattaa sisällyttää myös asunnon pohjapiirros, joka auttaa hahmottamaan tilojen sijoittumista ja kokoa pelkkiä valokuvia paremmin.

1. Muista kertoa, mitä asuminen maksaa

Vuokrausilmoituksessa on kerrottava selkeästi vuokran ja sen lisäksi perittävien erilliskorvauksien määrä. Erilliskorvauksia ovat muun muassa vesi- ja autopaikkamaksu. Hyvässä ilmoituksessa on mainittu myös vuokrasuhteessa vaadittavan vakuuden määrä.

1. Koska voi muuttaa, ovatko lemmikit tervetulleita?

Hyvän vuokratavan mukaan mahdolliset vuokrasuhdetta koskevat erityisehdot tuodaan esille jo vuokrausilmoituksessa. Tällaisia ehtoja ovat esimerkiksi sopimuksen määräaikaisuus, mahdollinen tupakointikielto ja asunnon vapautumisajankohta. Ilmoituksessa kannattaa myös kertoa, ovatko lemmikit tervetulleita asuntoon. Syrjivät tai hyvän vuokratavan vastaiset ehdot eivät kuulu vuokrausilmoitukseen tai vuokrasuhteisiin ylipäätään.

1. Mieti, missä ilmoitus kannattaa julkaista

Vuokranantajan kannattaa ottaa selvää jo etukäteen, missä vuokrakohdetta koskeva ilmoitus on järkevää julkaista. Useimmat vuokralaiset löytävät asuntonsa sähköisistä kanavista, mutta jollain alueella ilmoitus paikallislehdessäkin saattaa tuottaa tulosta. Oikotien ja Vuokraoven lisäksi asuntoja vuokrataan paljon Tori.fi:n kautta sekä erilaisissa kohdennetuissa Facebook-ryhmissä.

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on vuokranantajan yhteystiedot ja maininta siitä, millä tavalla häneen voi olla yhteydessä. Vuokranantajan kannattaa myös pitää huoli siitä, että hän on ilmoituksen julkaisemisen jälkeen tavoitettavissa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin – markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi22.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi Suomen vuokramarkkinoilla. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan asuntotuotantoa myös tulevina vuosina. Katsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä ajankohtaisen asuntopoliittisen keskustelun, Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsinkiin lauantaina 5.10. - ”Kiristyvä sääntely tarjoaisi kultaisen oksan kansainvälisille sijoittajille”4.10.2019 16:50:07 EESTTiedote

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10. Tapahtumassa luodaan katsaus Suomen talouteen ja asuntomarkkinoihin yksityisten asuntosijoittajien ja vuokranantajien silmin. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia. Vuokranantajia huolettaa, että ehdotetut kiristykset asuntolainoitukseen tarjoaisivat pelitilaa kansainvälisille sijoittajille.