Tällaisella vuokrausilmoituksella löydät sopivan vuokralaisen

Hyvä viestintä vuokrasuhteessa alkaa vuokranantajan puolelta jo vuokrausilmoituksen laatimisesta. Vuokranantajan kannattaa panostaa vuokrausilmoitukseen. Hyvä ilmoitus tekee asunnosta houkuttelevamman ja herättää enemmän kiinnostusta myös potentiaalisissa vuokralaisissa.

Hyvään vuokratapaan kuuluu selkeä ilmoitus, jossa kerrotaan asunnon ominaisuuksista ja vuokrasuhteen keskeisistä ehdoista. Hyvässä vuokrausilmoituksessa on otettu huomioon ainakin seuraavat asiat:

1. Kerro asunnosta tiedot, jotka ovat vuokralaiselle tärkeitä

Hyvä vuokrausilmoitus sisältää olennaiset tiedot asunnon sijainnista, pinta-alasta, huoneluvusta ja asunnon kunnosta. Ilmoituksessa kannattaa tuoda ilmi myös asunnon houkuttelevuutta parantavat seikat kuten parveke, sauna, autopaikka ja mahdolliset varastotilat. Potentiaalisia vuokralaisia kiinnostavat myös perustiedot taloyhtiöstä ja lähialueen palveluista. Jos taloyhtiöön on tulossa remontteja lähiaikoina, niistäkin kannattaa kertoa jo ilmoituksessa.

1. Hyvät kuvat kertovat sanoja enemmän

Hyvälaatuiset valokuvat lisäävät vuokrausilmoituksen houkuttelevuutta ja antavat hyvän käsityksen asunnon yleisilmeestä ja pintamateriaaleista. Valokuvia olisi hyvä olla asuintalosta sen ulkopuolelta sekä jokaisesta asuinhuoneesta ja kylpyhuoneesta. Asunnosta otettujen valokuvien lisäksi vuokrausilmoitukseen kannattaa sisällyttää myös asunnon pohjapiirros, joka auttaa hahmottamaan tilojen sijoittumista ja kokoa pelkkiä valokuvia paremmin.

1. Muista kertoa, mitä asuminen maksaa

Vuokrausilmoituksessa on kerrottava selkeästi vuokran ja sen lisäksi perittävien erilliskorvauksien määrä. Erilliskorvauksia ovat muun muassa vesi- ja autopaikkamaksu. Hyvässä ilmoituksessa on mainittu myös vuokrasuhteessa vaadittavan vakuuden määrä.

1. Koska voi muuttaa, ovatko lemmikit tervetulleita?

Hyvän vuokratavan mukaan mahdolliset vuokrasuhdetta koskevat erityisehdot tuodaan esille jo vuokrausilmoituksessa. Tällaisia ehtoja ovat esimerkiksi sopimuksen määräaikaisuus, mahdollinen tupakointikielto ja asunnon vapautumisajankohta. Ilmoituksessa kannattaa myös kertoa, ovatko lemmikit tervetulleita asuntoon. Syrjivät tai hyvän vuokratavan vastaiset ehdot eivät kuulu vuokrausilmoitukseen tai vuokrasuhteisiin ylipäätään.

1. Mieti, missä ilmoitus kannattaa julkaista

Vuokranantajan kannattaa ottaa selvää jo etukäteen, missä vuokrakohdetta koskeva ilmoitus on järkevää julkaista. Useimmat vuokralaiset löytävät asuntonsa sähköisistä kanavista, mutta jollain alueella ilmoitus paikallislehdessäkin saattaa tuottaa tulosta. Oikotien ja Vuokraoven lisäksi asuntoja vuokrataan paljon Tori.fi:n kautta sekä erilaisissa kohdennetuissa Facebook-ryhmissä.

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on vuokranantajan yhteystiedot ja maininta siitä, millä tavalla häneen voi olla yhteydessä. Vuokranantajan kannattaa myös pitää huoli siitä, että hän on ilmoituksen julkaisemisen jälkeen tavoitettavissa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Yksityisten asuntosijoittajien ostoaikeet kääntyneet lievään nousuun, uudisasuntoja ostanut verrattain harva19.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Yksityisten asuntosijoittajien kaksi viime vuotta laskeneet ostoaikeet ovat kääntyneet lievään nousuun, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja 2024 -kyselystä. Ylivoimainen enemmistö yksityisistä vuokranantajista on ostanut vanhoja asuntoja uudiskohteiden sijasta, myös viime vuosina. Valtaosa ei ole korottanut vuokria lainkaan viime vuonna. Kyselyyn vastasi yli 2000 yksityistä vuokranantajaa.

Yksityiset asuntosijoittajat ovat maltillisesti velkaantuneita, haasteet löytää vuokralainen kasvaneet26.1.2024 00:05:00 EET | Tiedote

Valtaosa yksityisistä vuokranantajista on maltillisesti velkaantuneita, sillä jopa 60 prosentilla velkaa ei ole lainkaan tai sitä on alle 50 prosenttia suhteessa sijoitusasunnon arvoon. 93 prosenttia ilmoittaa tavoittelevansa joko pientä tai maltillista riskin ja tuoton suhdetta, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja 2024 -kyselystä. Kyselyyn vastasi yli 2000 asuntosijoittajaa.

Vuokrakehityksen tuoreissa tilastoissa näkyy vuokramarkkinoiden alueellinen eriytyminen yhä selvemmin18.1.2024 08:58:26 EET | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2023 viimeiseltä neljännekseltä loka-joulukuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,2 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla vain hyvin lievästi positiivinen (0,1 %) eroten yhä selvemmin muusta Suomesta (+2,0 %). Vaikka vuokramarkkinoiden ylitarjonnasta puhutaan paljon, on kehitys tosiasiassa varsin eroava ympäri Suomea, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.