Talotekniikkakonserni QMG:lla oli kasvun ja strategian tarkentamisen vuosi

Quattro Mikenti Group (QMG) teki 154 miljoonaa euroa liikevaihtoa vuonna 2019. Tarkensimme vuoden mittaan strategiaamme ja keskitymme talotekniikkaurakointiin ja -huoltoon Suomessa, kertoo toimitusjohtaja Kimmo Liukkonen.

Talotekniikkakonserni Quattro Mikenti Groupin (QMG) liikevaihto ylsi 154 miljoonaan euroon vuonna 2019. Liikevaihtoon sisältyy pro forma -lukuna turkulainen Calto Oy tytäryhtiöineen, jotka ostettiin kesäkuussa 2019. Luvusta on puolestaan poistettu Venäjän liiketoiminta, joka myytiin pois heinäkuussa 2019.

QMG:n käyttökate oli 8,8 miljoonaa euroa, mikä on noin 5,7 prosenttia liikevaihdosta. Tilikauden päättyessä konsernin tilauskanta oli noin 100 miljoonaa euroa.

QMG pohjustaa lisää kasvua Suomessa

Vuoden 2019 aikana QMG vastasi talotekniikkaprojekteista muun muassa Länsimetron kakkosvaiheen, Senaatti-kiinteistöjen Merikasarmin sekä Mikkelin uuden keskuspuhdistamon urakoissa. 154 miljoonan euron liikevaihtoon mahtuu kuitenkin paljon hankkeita, jotka pääsevät liian vähän esiin.

– Talotekniikkaurakointi on tyypillisesti alueellista. Kaikilla tytäryhtiöillämme oli vaativia ja kiinnostavia projekteja eri puolilla maata. Se on uuden strategiamme mukaista eli keskitymme talotekniikkaurakointiin ja -huoltoon Suomessa. Strategiaan kuuluu myös jatkaa palvelurakennetta täydentäviä ja kulttuuriimme sopivia yritysostoja, Kimmo Liukkonen kertoo.

Työmaat toimivat, vaikka koronakriisi heikentää ennustettavuutta

QMG on pystynyt pitämään työmaitaan toiminnassa suhteellisen hyvin huolimatta koronakriisin vaikutuksista. Vain joitakin asunnoissa tehtäviä huoltotöitä on jouduttu aikatauluttamaan uudelleen. Talotekniikkatoimialalla on hyvä työtilanne lähikuukausiksi, mutta loppuvuosi kaipaa selkeyttä.

– Vahva tilauskanta tarkoittaa, että alkuvuosi on ollut kasvusuuntainen, ja valtaosa työmaista toimii edelleen. Noudatamme tarkkoja turvallisuusohjeita ja viemme hankkeita eteenpäin.

– Työntekijöiden ja yhteistyökumppanien terveys ja turvallisuus on tietysti tärkeintä, mutta odotamme valtiovallalta signaalia siitä, että normaalimpaan työskentelyyn päästään siirtymään lähiaikoina. Tämä vaikuttaa siihen, kuinka paljon rakentamisessa ja talotekniikassa on töitä ensi syksynä, Kimmo Liukkonen toteaa.

Lisätietoja

Kimmo Liukkonen, toimitusjohtaja, Quattro Mikenti Group Oy, puh. 050 347 8997, kimmo.liukkonen@qmg.fi

Quattro Mikenti Group on Suomen suurimpia talotekniikka-alan toimijoita, ja se tekee kaikkia LVIJA-, sähkö- ja sprinkleritöitä. Yritysryhmään kuuluu kaksitoista erikoistunutta tytäryritystä sekä konserni. Konsernin palveluksessa on noin 700 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista. Toimipaikkoja on Suomessa kaksikymmentäkolme. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 154 miljoonaa euroa.www.qmg.fi